کاتاپلانا

داستان طعم‌های «پرتغالی»

فرهنگ غذایی مردم یک کشور یکی از عوامل اصلی معرفی فرهنگ آن ملت است؛ غذای یک کشور می‌تواند اطلاعات فراوانی از روحیات مردم آن منعکس کند. کشور «پرتغال» نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 فرهنگ غذایی کشور «پرتغال» علاوه بر فرهنگ خود آن‌ها از فرهنگ مردمان دیگر کشورها نیز تاثیر گرفته و این امر شاید به دلیل این باشد که پرتغال در گذشته سرزمین‌های بسیاری را تحت سلطه خود داشته است.

غذاهای دریایی در کشور «پرتغال» به دلیل جغرافیای این منطقه و نزدیکی آن به دریا بسیار اهمیت دارد و با روش‌های مختلفی طبخ می‌شود. با توجه به مهارت آشپزان پرتغالی در طبخ غذاهای دریایی گردشگرانی که تمایل به امتحان این نوع غذا دارند حتما باید به کشور پرتغال سفر کنند.

یکی از ارزان‌ترین و متداول‌ترین غذاهای مردم پرتغال «آلیرا» نام دارد. این غذا نوعی سوسیس با گوشت مرغ است که تاریخچه جذابی را به دنبال دارد؛ گروهی از مهاجران پرتغالی که از کشور اخراج شده بودند در منطقه کوهستانی شمال شرقی این کشور پنهان شدند و برای اینکه وانمود کنند رسم  رسوم خود را تغییر داده‌اند سوسیسی شبیه به سوسیس پرتغالی‌ها اختراع کردند که با گوشت مرغ پخته شده بود. این سوسیس معمولا کبابی یا سرخ شده به همراه سبزیجات آب‌پز سرو می‌شود.

همانطور که گفته شد مردم این کشور به غذاهای دریایی علاقه خاصی دارند. ماهی «باکالیائو» یکی از این غذاهاست که به صورت سنتی در شب سال نو سرو می‌شود. محبوبیت این غذا به حدی که مردم برای آن نام مستعار «دوست وفادار» را نیز انتخاب کرده‌اند، این ماهی با روش‌های مختلفی طبخ می‌شود اما پخت با پیاز، چیپس، زیتون، جعفری و تخم‌مرغ از بهترین و معروفترین روش‌های پخت این ماهی است.

«فرانسیزینا» یکی دیگر از غذاهای سنتی شهر پورتو کشور پرتغال است. این غذا ترکیب دو برش نان به همراه استیک، سوسیس و چوریتز است که روی آن پنیر ادام آب شده می‌ریزند و در سسی تند که با گوجه‌فرنگی تهیه شده به همراه سیب‌زمینی سرو می‌کنند.

دیگر غذای دریایی محبوب بین پرتغالی‌ها « پولوُ اَلاگارئیرو» نام دارد. این غذا با طعم‌دار کردن هشت‌پا در روغن زیتون تهیه می‌شود، در این غذا هشت‌پا ابتدا پخته می‌شود و سپس در مقادیر زیادی سیر و روغن زیتون سرخ و به همراه سبزیجات سرو می‌شود.

«کاتاپلانا» نوعی خورشت دریایی است که در تابه مسی پخته می‌شود. این غذا مخصوص جنوبی‌ترین منطقه پرتغال به نام «الگاروه» است و اغلب به همراه برنج و چیپس سرو می‌شود. گردشگران می‌توانند این غذای معروف را در رستوران‌های دهکده پورتو امتحان کنند.

گوشت قرمز بین مردم این سرزمین مانند غذاهای دریایی محبوبیت خاصی دارد. پرتغالی‌ها استیک مخصوصی دارند که آن را «پوستا میراندزا» می‌نامند، محبوبیت این گوشت به خاطر گاوی است که گوشت از آن تهیه می‌شود، این گاو بومی مناطق پرتغال است و به صورت آزادانه در دشت‌های این سرزمین چرا می‌کند. پوستا قطعه‌ای ضخیم از فیله گاو است که روی آتش پخته شده و به همراه سبزیجات پخته شده سرو می‌شود.

دیگر غذای پرتغالی‌ها «آروز د تامبرول» نام دارد که غذایی دریایی است و به همراه برنج سرو می‌شود. این غذا از ترکیب گوجه‌فرنگی، سبزیجات، سیر، برنج و ماهی تهیه می‌شود و شکلی شبیه به ریزتو ایتالیایی‌ها دارد. گردشگران در سواحل پرتغال می‌توانند این غذا را با ماهی‌های مختلف امتحان کنند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *