کباب یکشنبه-غذا آلمان

آشنایی با چند فرهنگ‌ غذایی در روز جهانی غذا

از آنجایی که انسان‌ها به طور دائم به غذا نیاز دارند و مهم‌ترین عامل بقای زندگی و طول عمر انسان غذاست، نمی‌توان از نقش انکار نشدنی آن در زندگی بشر به سادگی گذشت. به همین منظور در دهه ۹۰ تصمیم بر آن شد تا روزی به نام «روز جهانی غذا» در تقویم جهانی به ثبت برسد.

در این روز سازمان‌های بین‌المللی به منظور برقراری روابط در زمینه‌های کشاورزی و زمینه‌سازی برای جلوگیری از فقر، گرسنگی و نابودی محیط زیست در قالب «سازمان فائو» گردهم آمدند و تاسیس این سازمان در روز ۱۶ اکتبر(۲۴ مهر ماه) سال ۱۹۴۵ به عنوان روز جهانی غذا به ثبت رسید.

مردم در سراسر جهان با توجه به موقعیت جغرافیایی، جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند و رسومی که دارند از فرهنگ پخت‌وپز متفاوتی نیز برای طبخ غذا بهره می‌برند و همین تنوع و سابقه غذایی در کشورها باعث شده که در حال حاضر روز به نام روز جهانی غذا در تقویم جهانی به ثبت برسد.

در این بخش به معرفی فرهنگ غذایی ایران، ژاپن، ترکیه، کره‌جنوبی، ایتالیا، فرانسه، مکزیک آفریقای جنوبی، آمریکا، لبنان، انگلیس و یکی از غذاهای محبوب همان کشور می‌پردازیم.

ایران

آشپزی ایرانی تلفیقی از مواد اولیه تازه و ادویه‌های خوش عطر و بو است. غذاهای ایرانی بر اساس نوع مصرف و روش پخت ‌و پز تقسیم‌بندی می‌شود. از مهم‌ترین غذاهای ایرانی می‌توان کباب، زرشک‌پلو با مرغ، قورمه‌سبزی و… اشاره کرد.

از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی باید به «کباب» اشاره کرد که باعث شهرت غذای ایرانی در سراسر جهان شده است. انواع کباب بین ایرانی‌ها و گردشگران بسیار پرطرفدار است. این غذا با گوجه و فلفل کبابی، برنج زعفرانی، دوغ و سبزی تازه سرو می‌شود.

کباب

ژاپن

همه می‌دانند که ژاپنی‌ها علاقه خاصی به غذاهای سالم و تقریبا خام دارند و در پخت غذاهای خود بیشتر از نمک و سس سویا استفاده می‌کنند. از غذاهای معروف ژاپنی می‌توان به سوشی، میسو، تاکو رایس و … اشاره کرد.

«سوشی» غذایی است علاوه بر مردم ژاپن در چند سال اخیر بین تمام مردم جهان محبوبیت خاصی پیدا کرده است. پایه اصلی این غذا را ماهی خام تشکیل می‌دهد که در بین لایه‌ای برنج فشرده قرار گرفته و میان برگی از جلبک پیچیده می‌شود.

سوشی

ترکیه

مردم ترکیه در طبخ غذاهای خود بیشتر از گوشت، ماهی، حبوبات، سبزیجات و روغن زیتون استفاده می‌کنند که باعث شهرت غذاهای ترکی در جهان شده است. از غذاهای محبوب مردم ترکیه می‌توان به دونر کباب، پیده، منمن و … اشاره کرد.

از محبوب‌ترین غذاهای ترکیه می‌توان به «دونر کباب» اشاره کرد. این غذا در کشور ما به کباب ترکی نیز شهرت دارد. برای پخت این غذا حجم زیادی از گوشت یا مرغ را به صورت لایه‌لایه روی سیخی چرخان قرار می‌دهند و با چرخیدن کباب نزدیک آتش، گوشت کم‌کم کباب و پخته می‌شود؛ برای سرو این غذا نیز مقداری از کباب را می‌برند و همراه با موادی مانند پیاز و فلفل سرو می‌کنند.

blank

کره ‌جنوبی

پخت و پز در کره ‌جنوبی بر اساس شیوه‌های سنتی انجام می‌شود و مردم کره روش‌های خاصی برای پخت غذاهای خود دارند. موادی که آشپزان کره‌ای در طبخ غذاهای خود استفاده می‌کنند، شامل برنج، انواع رشته‌ها، سبزیجات، انواع گوشت قرمز و توفو می‌شود. از غذاهای محبوب ان کشور می‌توان برنج بخار پز شده، سوپ، کیم چی، دوکبوکی و… اشاره کرد.

«دوکبوکی» یکی از غذاهای تند و رایج در کره‌ است که از کیک‌های استوانه‌ای برنج، کیک‌های ماهی مثلثی، سبزیجات و سس چیلی قرمز شیرین تشکیل شده است. این غذا به دلیل ترکیب تند و شیرینی خود در بین مردم کره و حتی جهان شهرت خاصی پیدا کرده است.

دوکبوکی

ایتالیا

مردم ایتالیا علاوه بر استفاده از مواد اصلی باکیفیت از سلیقه استادانه‌ای در طبخ غذاهای خود استفاده می‌کنند. این ترکیب استادنه در طبخ غذا باعث شهرت غذاهای ایتالیایی در سراسر جهان شده است. از جمله غذاهای معروف ایتالیایی می توان به پیتزا مارگاریتا، اسنک‌های کوچک ونیزی، ریزیتو اسکامپی و لیمو اشاره کرد.

از آنجایی که برنج در سبد غذایی مردم ایتالیا نقش بسیار مهمی دارد «ریزوتو» به یکی از محبوبترین غذاها ایتالیایی تبدیل شده است. این غذا با برنج  و خامه‌ طبخ می‌شود و انواع مختلفی مانند آلا میلانز با زعفران، ال نِرو دی سِپیا با ماهی مرکب، ریزی ای بیزی با بیکن و نخود دارد.

ریزوتو

فرانسه

مردم فرانسه نیز برای پخت غذا از مواد اولیه تازه و سالم بهره می‌گیرند و در پخت آن‌ها از چنان دقت و ظرافتی استفاده می‌کنند که مردم در سراسر جهان تنها یک بار غذا و دسرهای فرانسوی را امتحان کرده‌اند و از طعم آن لذت برده‌اند. از جمله غذاهای معروف فرانسوی می توان به سوپ پیاز، کوک‌ او ون، کسوله و بوف بورگونیون اشاره نمود.

«سوپ پیاز» یکی از غذاهای سنتی فرانسوی است که پایه اصلی آن پیاز بوده و معمولا با تکه‎هایی از نان برشته شده و پنیر آب شده سرو می‌شود. در این سوپ علاوه بر پیاز از گوشت نیز استفاده می‌شود که در آخر برای غلیظ شدن آن کمی آرد نیز به آن اضافه می‌کنند.

سوپ پیاز

مکزیک

با توجه به سابقه تاریخی مکزیک فرهنگ غذایی این کشور نیز از تنوع بالایی برخوردار است. مردم مکزیک برای پخت غذای خود از ترکیب مواد بومی و طبیعی استفاده می‌کنند که در نوع خود بی‌نظیر است. از معروف‌ترین غذاهای مکزیک می‌توان به تاکو، نوپالیتو، تامالز و … اشاره کرد.

«تاکو» یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین غذای مکزیکی است که در سرتاسر جهان علاقه‌مندان خاص خود را دارد. برای پخت این غذا، گوشت را باریک تکه می‌کنند و آن را روی نان ذرت ترتیلا قرار می‌دهند، این غذا همراه با پیاز، آناناس و برگ گشنیز سرو می‌شود.

تاکو

آفریقا

فرهنگ غذایی آفریقا نیز مانند مردم این کشور به فرهنگ رنگین‌کمانی شهرت دارد؛ در این کشور می‌توان طعم‌های جدید را چشید، چرا که علاوه بر غذاهای بومی این منطقه می‌توان ترکیبی از آن‌ها با غذاهای هلندی، انگلیسی، اسلامی، مالایی و هندی را نیز تجربه کرد. از غذاهای محبوب این کشور می‌توان به بوئرورس، چاکالاکا، آمنگوشو و … اشاره کرد.

«بوئرورس» یکی از غذاهای محبوب نامیبیا در آفریقا است که با انواع مختلفی از گوشت‌ها تهیه می‌شود. برای تهیه این غذا که نوعی سوسیس خانگی است انواع مختلفی از گوشت به صورت نیم‌پز و ادویه‌دار شده به سیخ کشیده می‌شود و بر روی آتش پخته می‌شود.

بوئرورس_ غذا آفریقا

آمریکا

کشور آمریکا میزبان تعداد زیادی از فرهنگ‌های مختلف است و افراد زیادی از نژادها و ملیت‌های مختلف در آن زندگی می‌کنند، عادت‌های غذایی و آداب و رسوم متفاوت در این کشور نیز باعث طبخ غذاهای متنوعی شده است. از معروف‌ترین غذاهای آمریکا می‌توان به همبرگر، هات داگ، لوبیای پخته شده و … اشاره کرد.

«همبرگر» یکی از غذاهای محبوب در آمریکا و سراسر جهان است که توسط آلمانی‌ها به این کشور آورده شده است. این غذا از گوشت چرخ‌شده به همراه ادویه تهیه و بر روی آتش یا باربیکیو سرخ می‌شود، همبرگر معمولا در به همراه سبزیجات، پیاز، سس‌های مخصوص در نانی گرد سرو می‌شود.

همبرگر_ غذا آمریکا

لبنان

کشور لبنان به واسطه موقعیت خود و فرهنگ غنی که دارد غذاهای سنتی خوش طعمی را در برنامه غذایی مردم خود جای داده است، مردم لبنان در پخت غذاها از غلات، سبزیجات و حبوبات بسیار زیاد استفاده می‌کنند و روش پختشان بیشتر به غذاهای مدیترانه‌ای شباهت دارد. از غذاهای معروف لبنان می‌توان به باباقانوش، کیبی، فلافل و … اشاره کرد.

«باباقانوش» یکی از غذاهای اصیل و سنتی لبنان است که به حُمُص شباهت دارد، این غذا معمولا با نان پیتا و روغن زیتون سرو می‌شود و چون در ترکیباتش از ارده استفاده شده طعمی مشابه حمص دارد. تفاوت عمده باباقانوش و حمص در  این است که برای تهیه باباقانوش به جای نخود از بادمجان و برای تزئین از دانه‌های انار استفاده می‌شود.

باباقانوش_ غذا لبنان

انگلستان

در فرهنگ غذایی انگلستان نیز سبک‌های آشپزی سنتی و دستورالعمل‌های بومی استفاده شده است که باعث تنوع غذایی در غذاهای انگلیسی شده و مردم در سراسر جهان علاقه خاصی به تجربه غذاهای انگلیسی دارند. از غذاهای محبوب انگلیس می‌توان به کباب یکشنبه، خوراک مرغ کاری، فیله ماهی و … اشاره کرد.

«کباب یکشنبه» نوعی کباب است که بیشتر در روزهای یکشنبه در رستوران‌ها سرو می‌شود. این غذا از گوشت کبابی (بوقلمون، گوساله، مرغ و بره) و سیب‌زمینی کبابی تهیه می‌شود که به همراه پودینگ یورکشر، سوسیس، سبزیجات  و سس گریوی سرو می‌شود.

کباب یکشنبه

مرتبط:

فرهنگ غذایی پیوندخورده با طبیعت در فنلاند

غذاهای مکزیکی _تجربه طعم‌های متفاوت در سرزمین ذرت

چگونه در سفر غذاهای ارزان قیمت پیدا کنیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *