موزه ملی پراگ

درباره موزه ملی پراگ

موزه‌ها علاوه بر نگهداری کامل از آثار تاریخی، فرهنگی و هنری در آثار و شواهد به‌جای‌مانده انسان و محیط زیست او نیز تحقیق می‌کنند و برای بهره‌وری معنوی و ایجاد ارتباط بین آثار نقش مهمی دارند.

«موزه ملی پراگ» از بزرگترین موزه‌های جمهوری چک و دنیا است که اوایل دهه ۱۸۰۰ در کاخ استمبرگ ساخته و تاسیس شد. البته در حال حاضر ساختمان موزه، به دلیل افزایش آثار و اشیاء قیمتی به ساختمان فعلی که به عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، منتقل شده است.

این موزه از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده که می‌توان به طور کلی آن را به سه مجموعه موزه تاریخ، موزه طبیعت و موزه کتابخانه که هرکدام زیر مجموعه‌هایی مخصوص دارند، تقسیم کرد. «موزه ملی پراگ» هم‌چنین شامل ۶ ساختمان اصلی و میزبان ۱۴ میلیون شیء با ارزش است که آثار و مصنوعات متعلق به قرن ۱۰ میلادی مربوط به تاریخ جمهوری چک را در خود جای داده است.

موزه ملی پراگ

همانطور که گفته شد، این موزه از قسمت‌های متفاوتی تشکیل شده است؛ برای مثال موزه طبیعت این مجموعه به هشت قسمت باستان‌شناسی، کانی‌شناسی، زیست‌شناسی، میکروب‌شناسی، حشره‌شناسی، گیاه‌شناسی، انسان‌شناسی و آزمایشگاه‌های علمی تقسیم شده است. این بخش نمونه‌های ارزشمندی را در خود جای داده و تنها در بخش حشره‌شناسی آن حدود پنج میلیون نمونه برای علاقه‌مندان به این بخش در معرض دید قرار گرفته است.

بخش تاریخ‌شناسی این موزه هم‌چنین به ۶ بخش تاریخ باستان و معاصر چک، قوم‌شناسی، موزه آرشیو و اسناد ملی، سکه‌شناسی و بخش تئاتر تقسیم شده است. در این بخش‌ها بازدیدکنندگان می‌توانند از جواهرات، تابلوهای نقاشی، مجسمه‌های چوبی و اسلحه‌ها بازدید داشته باشند.

بخش تاریخ باستان و معاصر چک این موزه، میزبان مجموعه‌ای از آثار باستانی بسیار غنی است که هزاران سال پیش مورد استفاده قرار می‌گرفتند مانند بشقاب نقاشی شده، یک بطری شیشه‌ای از بندر پوتولو  و … که مربوط به زمان نوسنگی تا قرن ۱۰ قبل از میلاد می‌شود.

بخش تاریخ قدیم چک شامل اشیاء بی‌شماری است که پیشرفت دولت چک را از فرهنگ اسلاوی قرن دهم تا جمهوری مستقل چک‌اسلواکی در ۱۹۱۸ را به طور کامل به نمایش گذاشته است.

بخش تئاتر «موزه ملی پراگ» در اصل بخشی از کتابخانه ملی موزه است که حاوی نمایشگاه‌های گسترده‌ای در مورد تاریخ تئاتر در چک‌اسلواکی، طراحی لباس توسط هنرمندان برجسته چک، موسیقی، یادگاری‌ها و مواردی از تئاتر عروسکی چک است.

blank

این موزه هم‌چنین حاوی نادرترین نمودارها و نسخه‌های خطی کمیاب تاریخ چک از قرن یازدهم تا بیستم است که نمونه‌های باستانی برای محافظت اصولی‌تر دیجیتالی شده‌اند؛ این مجموعه میراث شخصی منابع مکتوب شخصیت‌های معروف تاریخ چک، مجموعه بزرگ‌ مهر و موم‌های ارزشمند که چیزی حدود ۳۰۰۰  قطعه است، را شامل می‌شود.

از اشیاء گران‌بهای «موزه ملی پراگ» می‌توان به حلقه نقره‌ای یک دوک از قرن دوازدهم، کاشی‌های سنگ‌فرش شده و سنگ‌فرش‌های گوتیک و رنسانس، گلدوزی‌های گران‌بهای روزنبرگ باقی مانده از سال ۱۳۷۰ میلادی، مجموعه شیشه‌ای بوهم از قرن ۱۸ و ۱۹، مجموعه ای از پرتره‌های نقاشی شده و هم‌چنین نقاشی‌های مینیاتوری اشاره کرد.

البته ساختمان «موزه ملی پراگ» بین سال ۲۰۱۱  و ۲۰۱۸ به دلیل آسیب‌های وارد شده به آن در سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۸ برای بازسازی تعطیل شده و چیزی حدود به هفت میلیون شیء حاضر در ساختمان موزه به مکان دیگری منتقل شدند که این انتقال آثار را بزرگ‌ترین حرکت مجموعه‌های موزه در تاریخ چک نامگذاری کردند.

موزه ملی پراگ

«موزه ملی پراگ» با توجه به شیوع و گسترش بیماری کرونا و بر اساس شرایط، نمایشگاهی از ماسک‌های دوران بحران کرونا در ساختمان این موزه برگزار کرد.

کشور چک از نخستین کشورهایی بود که استفاده از ماسک‌ در فضای خارج از خانه را برای شهروندانش اجباری کرد، چرا که با شیوع ویروس کووید-۱۹ منابع ماسک‌های تولیدی کارخانه‌ها با کمبود مواجه شدند و مردم ناچار به ساخت ماسک‌ها در خانه‌هایشان شدند.

در همین راستا آثاری که در این نمایشگاه کوچک به نمایش گذاشته شدند از بین صدها ماسکی که توسط مردم ارسال شده‌ بود، انتخاب شدند. برخی از آثار این نمایشگاه دارای طراحی‌هایی شاد هستند و بر روی برخی از آن‌ها پرچم کشور چک نقش بسته است، تعدادی از ماسک‌های این نمایشگاه نیز توسط کودکان مبتلا به اوتیسم ساخته شده‌اند.

منبع:www.praguego.com

مرتبط:

عجیب ترین مجسمه های دنیا

فضاهای سبز در شهرهای توریستی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *