کشور چک

سفر به کشور قلعه‌ها و قصرها

کشور چک را خانم‌ها بیشتر به خاطر کریستال‌های درخشان و زیبایش می‌شناسند ولی باید بگوییم این کشور دارای جذابیت‌های گردشگری زیادی است که شاید کمتر در‌باره آن شنیده‌ایم.

این کشور همه‌ساله پذیرای گردشگران زیادی است و نزدیک به یک‌درصد نیروی کار آن در حوزه گردشگری فعال هستند.

آب و هوای خنک و مطبوع حتی در فصول سرد، این کشور را برای سفرگزینه مناسبی کرده است.

جمعیت چک‌ ۱۰ میلیون و پانصد هزار نفر و زبان رسمی این کشور چکی است. پایتخت آن پراگ است و جمعیتش یک میلیون و سیصد هزار نفر است و شهری است که آن را پاریس شرق می‌نامند و دارای جاذبه‌های بسیار زیاد گردشگری است و همه‌ساله توریست‌های زیادی عزم سفر به این شهر را می‌کنند.

کشور چک‌ را کشور قلعه‌ها و قصرها خوانده‌اند چون حدود ۲ هزار قلعه و قصر تاریخی در آن وجود دارد. در بیشتر این قلعه‌ها و قصرها برنامه‌هایی مانند شمشیر بازی برای گردشگران اجرا می‌شود و منبع درآمدزایی هنگفتی برای این کشور است.

مسئولان گردشگری چک‌ برای رونق صنعت گردشگری کشورشان بیکار ننشسته‌اند و با ابتکارهای متنوعی، این کشور را به یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری دنیا تبدیل کرده‌اند.

برگزاری جشنواره‌های مختلف و مراکز خرید قرون‌وسطایی در قلعه و قصرها از جمله ابتکارهای آنان است که علاوه بر جذب گردشگر به فروش صنایع‌دستی این کشور هم کمک کرده است.

اگر به خیمه‌شب‌بازی و عروسک‌های آن علاقه دارید، برپایی خیمه‌شب‌بازی نیز یکی دیگر از ویژگی‌های گردشگری چک محسوب می‌شود. فستیوال‌های مختلف خیمه‌شب‌بازی در نقاط مختلف کشور همیشه برپاست و حتی عروسک‌های این نمایش‌ها به یکی از سوغاتی‌های محبوب این کشور تبدیل شده است.

صدها موزه تاریخی از موزه عروسک‌ها تا موزه موسیقی هم در کشور چک دایر است که گردشگران را به سوی خود می‌خواند.

برای آشنایی شما با جاذبه‌های گردشگری کشور چک این هفته چشمان شما را به تماشای مراکز دیدنی این کشور میهمان می‌کنیم.

پراگ؛ شهر کوچه‌های قدیمی

پراگ پایتخت چک، شهری است با یک میلیون و سیصدهزار شهروند که سنگفرش‌های معروف آن، سالانه شاهد چهار میلیون و صدهزار گردشگر هستند. این شهر پس از لندن، پاریس، رم، مادرید و برلین، ششمین شهر پرگردشگر اروپاست. این شهر یکی از معدود شهرهای اروپایی است که در جنگ‌های جهانی، بمباران هوایی جدی نداشته و تا حد زیادی سالم باقی‌مانده است، بنابراین در میان بناهای آن می‌شود آثار مختلفی به سبک‌های نئوکلاسیک، گوتیک، رنسانس، باروک و آرنوو را دید. بافت قدیمی شهر که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، بیش از هزار سال قدمت دارد. برای دیدن پراگ، بهترین روش، پیاده‌روی در کوچه‌های قدیمی این شهر است.

 پل‌چارلز؛ پاتوق هنرمندان خیابانی

رود ولتاوا از میان شهر پراگ عبور می‌کند، ۱۸ پل بر روی این رود ساخته شده است که معروف‌ترین آنها پل‌چارلز است. این پل یکی از زیباترین پل‌های جهان و قدیمی‌ترین پل‌ پراگ است و ۱۰ متر عرض، ۵۱۶ متر طول و ۱۶ دهانه دارد.

پل‌چارلز محل تجمع هنرمندان خیابانی است و از نقاشان گرفته تا نوازندگان و بازیگران تئاتر خیابانی در اطراف این پل دیده می‌شود. جالب اینکه این هنرمندان انجمنی به نام «انجمن هنرمندان پل‌چارلز» نیز تشکیل داده‌اند.

روز و ساعتی که برای بنیان‌گذاری پل انتخاب شده، داستان جالبی دارد. سنگ بنای این پل در سال ۱۳۵۷ ماه ۹ روز ۷ و ساعت ۵:۳۱ گذاشته شده است که می‌توان آن را اینطور نوشت: ۱۳۵۷-۹-۷۵۳۱٫

از اتفاقات خبرساز این پل می‌توان به قتل نپموک اشاره کرد. در سال ۱۳۹۳ میلادی فردی به نام «جان نپموک» که حاضر نشد راز ملکه را به شاه بگوید، به دستور شاه از روی این پل به رودخانه انداخته شد. این شخص در قرن ۱۸ به عنوان یکی از قدیسان مسیحیت شناخته شد و در جایی که به رودخانه انداخته شده بود، یک صلیب و ۵ ستاره به یاد او قرار داده شد. مردم معتقدند کسی که دستش را روی صلیب بگذارد و انگشتانش را روی ۵ ستاره آن، یکی از آرزوهای پنهانی‌اش برآورده می‌شود.

پارک استروموفکا؛ خوشگذرانی در طبیعت

اگر عاشق گذراندن ساعاتی آرام در فضای سبز زیبا و طبیعت دل‌انگیز هستید، پراگ شهری با فضای سبز بسیار زیاد برای سیاحت و خوش‌گذرانی است. پارک استروموفکا یکی از بوستان‌های زیبای پراگ است که می‌تواند برای شما محلی مناسبی برای تفریح باشد. یک تپه بلند در مجاورت شهر قرار گرفته است که قلعه تاریخی ویشهراد روی آن به‌خوبی نمایان است. درون این قلعه که مشرف‌ به شهر پراگ است، یک کافی‌شاپ روباز وجود دارد. این کافی‌شاپ مکان فوق‌العاده دنجی است که شما می‌توانید در آنجا با نوشیدن یک دلستر خنک و گوش فرادادن به همهمه اهالی شهر در اطرافتان، لحظاتی آرامش‌بخشی را تجربه کنید.

قلعه پراگ؛ بزرگ و پر بازدید

این قلعه بزرگ‌ترین قلعه جهان است که به همین دلیل در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است. به علاوه زیباترین و پربازدیدکننده‌ترین جاذبه گردشگری کشور چک نیز هست. این قلعه، محل اقامت خانواده سلطنتی چک بوده است و اکنون کاخ ریاست‌جمهوری است. چک‌ها بازدید از قلعه پراگ را «وظیفه» هر توریست می‌دانند.

یکی از جالب‌ترین نقاط قلعه و شاید پراگ، «خیابان‌طلایی» است که در زمان رودولف دوم، محله طلاسازها بوده و به همین خاطر، این نام را برای آن برگزیده‌اند. فرانتس کافکا، نویسنده معروف چک در زمان حیاتش، مدتی در خانه شماره ۲۲ این خیابان زندگی می‌کرده است. در حال‌حاضر این خیابان محلی است که تولیدکنندگان صنایع‌دستی و دیگر هنرمندان، آثارشان را آنجا به فروش می‌رسانند.

مراسم تعویض نگهبان‌ها هم یکی دیگر از جاذبه‌های قلعه است. نگهبانان قلعه، رأس هر ساعت با مراسم خاصی تعویض می‌شوند که در ساعت ۱۲ ظهر، تعویض نگهبانان با رژه همراه است.

ساعت آفتابی؛ جاذبه‌ای ویژه

این ساعت که بر روی برج ساختمان شهرداری قدیم نصب شده است، نشان‌دهنده تکنولوژی پیشرفته چک و به‌کارگیری آن در هنر گوتیک است. آنچه گردشگران را جذب این ساعت می‌کند، اتفاقی است که بین ساعت‌های ۹ و ۲۱، رأس هر ساعت می‌افتد. در این ساعت‌ها، مجسمه یکی از دوازده حواریون مسیح بر پنجره بالای ساعت نمایان می‌شود. به علاوه این ساعت، زمان را بر اساس چهار تقویم مختلف نشان می‌دهد.

برنو؛ شهر اسلحه

دومین شهر بزرگ چک برنو است. این شهر اقامتگاه سلطنتی خاندان پرمیسلد بوده است. جالب اینکه تفنگ‌هایی به نام برنو که سال‌ها در ایران استفاده می‌شدند، بین سال‌های ۱۹۲۴ و ۱۹۳۰ در کارخانه‌ای در برنو ساخته می‌شده‌اند. این تفنگ‌ها بیشتر در چک‌، ترکیه، کردستان و چین استفاده می‌شده است. شماره حک‌شده اغلب این تفنگ‌ها به ترکی یا فارسی است.

قلعه اسپیلبرک؛ زندان تاریخی

این قلعه که بر فراز شهر برنو خودنمایی می‌کند، در قرن سیزدهم میلادی ساخته شده و در قرون هجده و نوزده به سبک باروک بازسازی و تبدیل به زندان شده است؛ زندانی که بعدها به «زندان‌ملت» مشهور می‌شود و از آن به عنوان مخوف‌ترین زندان سلسله هابسبورگ، یاد می‌شود. قلعه در حال‌حاضر تبدیل به موزه شده و تاریخ قلعه و شهر برنو را می‌شود در آن دید. به علاوه می‌توان از اتاق‌هایی که به عنوان سلول‌های زندان از آنها استفاده می‌شده نیز بازدید کرد. قلعه با پارکی زیبا که منظره خوبی از شهر دارد احاطه شده است.

موزه ملی چک؛ ۱۴ میلیون اثر تاریخی

موزه‌‌ ملی پراگ در سال ۱۸۱۸ افتتاح شد و به خاطر اینکه متولی‌اش گیاه‌شناس بود، ابتدا رویکردی به سمت علوم طبیعی داشت، اما در دهه‌های ۱۸۳۰ و ۱۸۴۰ بود که توجه متولیان آن به سمت تاریخ و اشیای تاریخی هم جلب شد. زمانی که رومانتیسم در بین مردم محبوبیت بسیار پیدا کرد، این موزه به عنوان مرکزی برای نشان دادن هویت ملی مردم چک در نظر گرفته شد. با تمام این‌ها، اهمیت این موزه در واقع به این دلیل است که در آن زمان و بعد از آن، افکار قشر روشنفکر جامعه از طریق این موزه به تمام مردم منتقل می‌شد.

در سال ۱۹۴۹ این مجموعه به بخش دولتی داده شد و در سال ۱۹۶۴، آن را به پنج بخش مستقل تقسیم کردند: موزه‌ علوم طبیعی، موزه‌ تاریخ، موزه‌ فرهنگ‌های آمریکا، آفریقا و آسیا، کتابخانه‌ موزه‌ ملی و دفتر مرکزی موزه‌شناسی. درسال ۱۹۷۶ ششمین بخش مستقل این مجموعه به نام موزه موسیقی چک کارش را شروع کرد. امروزه موزه‌ ملی بیش از چهارده میلیون اثر را در تمام زیرمجموعه‌‌ها و در ده‌ها ساختمان به نمایش گذاشته است.

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *