دریاچه الیمالات نگین مازندران

اولین جایی که برای سفر داخلی به ذهن بسیاری از ما می‌رسد شمال ایران است. شاید مهم‌ترین دلیل آن این است که هربار با کشف جاذبه‌‌های طبیعی مثل دریاچه الیمالات این منطقه هیچ وقت جذابیتش را برای ما از دست نمی‌دهد. دریاچه الیمالات در بخش جنوبی دوراهی روستای کارگرکلا قرار دارد و این سد یا دریاچه دارای امکانات تفریحی زیادی در این منطقه است که شامل رستوران ها و دیگر سرگرمی ها مثل ماهی‌گیری، قایق ‌سواری، مناظر دل انگیز و زیبا و…است.

دریاچه‌ی الیمالات یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی نور

شهرستان نور که اگر به شمال ایران سفر کرده باشید احتمالا گذرتان به این شهر هم افتاده، یکی از شهرستان‌های استان همیشه سرسبز مازندران است،

نور از جانب شمال در مجاورت دریای خزر قرار دارد اما تنها خزر زیبا نیست که زیبایی های آبی این شهرستان خاطره انگیز را برای گردشگران به تصویر می کشد بلکه علاوه بر دریای خزر، این منطقه رودخانه‌ ها و دریاچه‌ های آرام بخش زیادی دارد که هر دل و جانی در جستجوی چنین مکانی است.

در فاصله ۸ کیلومتری شهرستان نور در جاده نور به چمستان یکی از زیباترین دیدنی های خطه شمال کشور قرار دارد که مسافرانی را که از این مسیر گذر می کنند به سمت خود می کشد تا دمی در کنار زیبایی های دریاچه الیمالات در آرامش دریاچه محو شده و از دیدن آن لذت ببرند.

 

توصیف زیبایی‌های دریاچه الیمالات

الیمالات مجموعه ای بی نظیر از مناظر تکرار نشدنی کوه، انبوه جنگل و پهنه آبی دریاچه ای زیبا را در کنار هم در خود جای داده است و هر بیننده ای را سر ذوق و نشاط می آورد. جایی که برای رسیدن به آن باید از مسیری رویایی گذر کنید و به دل جنگل های شمال بزنید و دریاچه الیمالات را از پس درختان انبوه کشف کنید.

دریاچه الیمالات همچون نگین الماسی بوده که بر روی انگشتری سبز جنگل های کشپل خود نمایی کرده و چشم هر بازدید کننده و گردشگری را محو تماشای خود می کند.

 

امکانات تفریحی رفاهی الیمالات

در حقیقت الیمالات یک سد است که با نام دریاچه الیمالات بیشتر معروف است. دریاچه الیمالات در بخش جنوبی دوراهی روستای کارگرکلا قرار دارد و این سد یا دریاچه دارای امکانات تفریحی زیادی در این منطقه است که شامل رستوران ها و دیگر سرگرمی ها مثل ماهی‌گیری، قایق ‌سواری، مناظر دل انگیز و زیبا و…است.

این دریاچه آرام و آرام بخش به خاطر اینکه در دل جنگل پدید آمده برای گردشگران منظره رویایی نقاط استوایی را در ذهن تداعی می ‌کند و یکی از ناب ترین سوژه ها برای کسانی که آثار زیبای هنری خلق می کنند و به نقاشی کشیدن علاقمند هستند یا کسانی که دوست دارند با عکاسی از مناظر طبیعی خاطرات شیرینی برای خود و دیگران ثبت کنند.

همچنین کسانی که از پیاده روی لذت می برند می توانند قسمتی از مسیر رسیدن به دریاچه‌ ی سد خاکی الیمالات را که از بین درخت های بلند قامت و سر به آسمان فرو برده و سرسبز می گذرد در کمال آرامش قدم بزنند و از دنیایی از سکوت و زیبایی لذت ببرند و با چشم‌اندازهایی منحصر به فرد یکی از بهترین لحظات عمرشان را در این نقطه سپری کنند و برای مدتی روح را از ناآرامی های زندگی ماشینی بیمه کنند.

در درون دریاچه و برای ایجاد تفریحات بیشتر قایق های پدالی و موتوری درنظر گرفته شده و گردشگران می توانند با استفاده از آنها به دل آب زده و گشتی بر روی دریاچه داشته باشند.

blank

از دیگر تفریحاتی که می توان در این دریاچه تجربه کرد ماهی گیری بوده و گردشگرانی که علاقمند به ماهیگیری هستند و می‌خواهند هنر صیادی خود را به نمایش گذارند، با به همراه داشتن تجهیزات ماهی گیری می توانند به صید ماهی هایی نظیر قرل آلا، آمور و کپور بپردازند.

به منظور رفاه حال گردشگران در اطراف دریاچه الیمالات آلاچیق های ایجاد شده تا آنها بتوانند به راحتی زمانی را در کنار دریاچه سپری کرده و پیک نیک فوق العاده ای را تجربه کنند.

در سد خاکی الیمالات امکان نصب چادر هم هست همچنین آلاچیق هایی برای این منطقه در نظر گرفته شده که مسافران می توانند از آن استفاده کنند، انواع رستوران، کافی شاپ و سوپر مارکت هم برای خرید مایحتاج در این جا وجود دارد، برای کسانی که می خواهند شب را در این مکان اقامت کنند سوئیت هم هست و از این نظر مشکل جا و اقامت شبانه وجود ندارد.

بهترین زمان برای سفر به دریاچه الیمالات از ابتدای بهار آغاز شده و تا اواخر پاییز ادامه دارد و می توان در سفر به این مکان در هر فصلی، چهره ای جدید از آن را مشاهده کرد.

طبیعت زیبا، دریاچه های آرام، درختان سرسبز و صدای آواز پرندگان، همه و همه از بهترین منظره ها و معجزات طبیعت دریاچه الیمالات بوده که مناظر آن به روح آدمی آرامشی وصف ناشدنی هدیه می دهد.

 

پوشش گیاهی و جانوری الیمالات

در الیمالات انواع گونه های ماهی، لاک پشت، مار آبی، قورباغه و چند آبزی دیگر دیده می شود. پوشش گیاهی این منطقه قسمتی از پوشش گیاهی خزری است و چون دارای بارش فراوان و خاک مساعد است چمن زارهای سرسبز گسترده و همیشگی، جنگل‌های انبوه و نیمه انبوه در آن دیده می شود.

blank

مسیر زیبای الیمالات

زیبایی های دریاچه از همان ابتدای مسیر دسترسی و رسیدن به آن آغاز شده و در طول مسیر وجود درختان سر به فلک کشیده ای که تمام جاده را احاطه کرده اند، زیبایی وصف نشدنی به این راه می بخشد.

وجود درختان فراوان که همچون چتری مانع تابش مستقیم آفتاب بر مسیر می شوند سبب شده تا آب و هوای این منطقه بسیار خنک و دلنواز باشد.

 

نشانی دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات در شهر نور و استان مازندران قرار گرفته. بعد از حدود ۸ کیلومتر رانندگی در جاده نور- چمستان باید به سمت فرعی دریاچه منحرف شویم.

اگر هم قصد رفتن به شهر نور را نداریم باید از جاده هراز به سمت آمل حرکت کنیم و از کمربندی آمل وارد چمستان شویم. این بار هم وارد جاده چمستان – نور می‌شویم و به سمت نور حرکت می‌کنیم. نرسیده به این شهر و حدود ۴۰ دقیقه بعد وارد فرعی دریاچه در سمت چپ جاده می‌شویم.

مرتبط:

سفر به مازندران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *