دریاچه ی-چورت

دریاچه ی چورت

دریاچه‌ی چورت یکی از بیشمار دریاچه‌های ایران به شمار می‌رود که با وجود کم سن بودن، نشاط و طراوت ویژه ای به مناطق اطراف خود می دهد. منطقه‌ی آبی محصوری در میان درختان سرسبز که اکوسیستم فوق العاده‌ای را رقم زده است.

دریاچه‌ی چورت یا «میانشه» در ۱۰ کیلومتری روستای چورت ، دهستان گرماب، حدفاصل ساری و کیاسر، در استان مازندران واقع است. دریاچه‌ی مذکور با حدود ۲/۵ هکتار مساحت بر اثر زلزله‌ای در سال ۱۳۱۸ خورشیدی و مسدود شدن مسیر عبور آب چشمه‌ای در کنار دریاچه به وجود آمد.  عمر این دریاچه در مقابل با دیگر دریاچه‌های طبیعی ایران بسیار کوتاه است، اما شرایط خاصی که در منطقه حکم‌فرما است، باعث پدید آمدن اکوسیستم زیبا و دیدنی شده است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت. قرار گرفتن این دریاچه در میان درختان سرسبز و جنگل‌های انبوه محل مناسبی را برای اسکان چند ساعته‌ی مسافران فراهم اورده است.

نکته‌ی جالب وجود ماهیان گوناگون درون آب دریاچه است که برخی توسط روستایی‌ها به درون آن ریخته شده‌اند و برخی هم بر اثر جابجایی تخم آن‌ها توسط پرندگان و انتقال آن‌ها به درون دریاچه به وجود آمده‌اند و طی سالیان بر اثر تولید مثل به جمعیت‌شان افزوده‌اند. شکل کای دریاچه‌ی میانشه به صورت بیضی است و آب آن هرساله با توجه به میزان بارش‌ها تغییر می‌کند. اگر به سطح دریاچه نگاه کنید، هنوز هم می‌توانید تنه‌ی به جا مانده از درختان قدیمی را در آن ببینید. با وجود هوای بعضا مه‌آلود، سکوت مرموز، جاده‌ی خاکی کشیده شده در میان درختان، صدای حیوانات و پرندگان مختلف و درختانی که تنها نیم تنه‌ی آن‌ها از آب بیرون زده است، به احتمال زیاد هنگام دیدار از این دریاچه به یاد کشورهای اروپایی و اقلیم خاصشان بیفتید و این موضوع می‌تواند برایتان جالب باشد.

نام اصلی این دریاچه «میانشه» است، اما به دلیل قرار داشتن روستایی به نام «چورت» در همین نزدیکی آن را بیشتر با این نام می‌شناسند. هنگام عبور از میان درختان و جاده‌ی خاکی منتهی به دریاچه بوی درختان و گیاهان مختلفی چون ازگیل، گردو، پونه و اویشن شما را از خود بیخود خواهد کرد.

جاذبه های نزدیک

مسیر رسیدن به چورت بسیار دیدنی‌ست. در بخش سالاردره میتوان چند دقیقه‌ای ماشین را کنار زد و در جنگل قدم زد. سد سلیمان تنگه  جاذبه ای زیبا محسوب می شود. در این منطقه همچنین آب بندان الندان (پله) قرار گرفته، منطقه ای در دل جنگل که میتوان در دریاچه زیبایش قایق سواری کرد.

نزدیک ترین راه رسیدن به  آب بندان از طریق روستای ازنی‌ست و از طریق سه راه الندان هم میشود به آن رسید. اوایل بهار گل‌های بنفشه، الزی (پیازچه وحشی) و انواع سبزی‌های معطر و دارویی دور اینجا می‌روید.

منبع:تاریخ ما

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *