دریاچه پریشان

دریاچه پریشان؛ از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین خاورمیانه

دریاچه فامور یا پریشان که به زبان محلی پیرشون نامیده می‌شود،  از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و خاورمیانه است و به نام‌های مور، پریشان، شور، کازرون، یون، موز، توز و پریشم نیز شناخته شده است. این دریاچه که در بخش ج-ره و بالاده در فاصله ۱۵ کیلومتری شرق شهر کازرون واقع شده است. صدها چشمه کوچک و بزرگ مناطق دشت ارژن و دشت فامور و چشمه‌های زیادی که در کف دریاچه وجود دارند، آب آن را تأمین می کنند و علی رغم دارا بودن آب شیرین که بیشتر از باران های سالانه تامین می‌شود و در اردیبهشت ماه حداکثر مساحت را داراست ،برای آشامیدن مناسب نیست.این دریاچه محل زیست انواع ماهی‌ها بوده از این‌رو از آن برای پرورش ماهی نیز استفاده می‌گردد.

دریاچه پریشان؛ از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین خاورمیانه

قرارگیری در کنار کوه های جنگلی و وجود پوشش های گیاهی خاص در اطراف آن موجب گردیده  تا از زیبایی شگفت انگیزی برخوردار شود و به عنوان یک تفرجگاه طبیعی مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار بگیرد.  فاصله این دریاچه  نسبت به کوه از طرف شمال حدود ۴ الی ۵ کیلومتر و از طرف جنوب حدود ۵۰۰ متر و حداکثر سطح مشاهده شده آن ۱۸ کیلومتر مربع می‌باشد که در تابستان به حداقل رسیده و حالت باتلاقی پیدا می‌کند. میانگین عمق آب آن ۶ متر می‌باشد که در بعضی از سال‌ها به ۲ متر نیز می‌رسد. فاصله دریا تا کوه از طرف شمال روستای مالکی (قلات نیلو دهپاگاه، هلک، پریشان)، روستای عرب فامور، روستای سی سخت و در قسمت شرق قلعه نارنجی، جروق و در جنوب قلعه نرگس‌زار و در غرب دریاچه روستای شهرنجان، زوالی و ایازآباد قرار دارند.

دریاچه پریشان دارای ۴ گونه ماهی بومی شامل ماهی زردک، ماهی سرخه، ماهی پرک و مار ماهی آب شیرین و همچنین چند گونه ماهی وارداتی نظیر ماهی کپور، ماهی فیتوفالک و آمور می‌باشد و همچنین زیستگاه ۳۵۳ نوع پرنده بومی و غیربومی وگونه‌های کمیابی از پرندگان همچون درنا، پلیکان، فلامینگو، غاز، اردک، چنگر و غیره  از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد آن می‌باشد.

ارزش‌های زیست محیطی و ویژگی های اکوسیستم بسیار مهم و بی‌نظیر دریاچه پریشان باعث شد تا در کنوانسیون رامسر به‌عنوان تالاب بین‌المللی ثبت گردد و در تقسیم بندی مناطق جزء منطقه حفاظت شده محسوب شود.

منبع:توریسم پرس

دریاچه پریشان؛ از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین خاورمیانه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *