شهر گلیم نقش برجسته‌

در شهر گلیم نقش برجسته‌ پشم به فرش می‌رسد؟

در میزگرد خبرنگاران ایلام عنوان شد که چرا باید نخ تولید شده در ایلام به عنوان شهر گلیم نقش برجسته‌ به استان‌های دیگر برود در حالی که می‌توان زنجیره را تا تبدیل شدن به گلیم و فرش در استان تکمیل کرد، هدف بلندی که تحقق آن در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی پیش‌بینی شده است.

«یونس میرزایی» ، مدیر اشتغال جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام در تشریح طرح ملی مشاغل خانگی به کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در تابستان ۱۳۹۹ در ۸ رشته شغلی دامداری، نخ ریسی، گلیم‌بافی، خیاطی، انیمیشن، برنامه‌نویسی، مترجمی و ویراستاری تعداد ۲ هزار و ۹۵ نفر در سامانه ملی مشاغل خانگی در استان ایلام ثبت نام کردند که با آغاز سال جدید در بخش آموزش توانسته‌ایم ۱۱ دوره آموزشی برای متقاضیان خیاطی، ۳ دوره ویژه دامداران و ۴ دوره عمومی برای همه متقاضیان اجرا شد.

وی افزود: ۱۱۶ نفر از متقاضیان نخ‌ریسی نحوه استفاده از دستگاه نیمه‌اتوماتیک را جهت ریسندگی نخ مورد نیاز گلیم و فرش آموزش دیده‌اند و برای ۴۶ نفر از آنها نیز دستگاه نخ ریسی تهیه شده و در این بخش ۲ سرمایه‌گذار استانی نیز رایزنی و جذب شده است.

میرزایی ادامه داد: ۲۳ نفر از خیاطان را به پیشران وصل کرده و همچنین رایزنی‌هایی برای تهیه علوفه ارزان دامداران صورت گرفته و از طریق فروشگاه الکترونیکی به فروش گلیم بافندگان کمک کرده‌ایم.

وی در رابطه با مشکلات پیش‌رو به کمبود منابع جهت تهیه دستگاه نخ ریسی اشاره کرد و گفت: از آموزش‌هایی که داده می‌شود استقبال صورت نمی‌گیرد، همچنین ضعف زیرساخت‌ها و مهارت پایین متقاضیان و توقعات بالای آنها از دیگر مشکلات ما در واحد اشتغال است.

«احمد خان‌محمدیان» – معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام نیز بر حضور مسئولان استانداری به عنوان مقام تصمیم گیرنده تاکید کرد و گفت: فعالیت‌های واحد اشتغال در سطح ملی قابل قبول بوده است اما یکی از مواردی که از همان ابتدای ثبت نام به معضل تبدیل شد این بود که متقاضیان با هدف گرفتن تسهیلات اقدام به ثبت نام کردند در حالی که فاقد مجوزهای تخصصی بودند و در حال حاضر مورد تایید میراث فرهنگی نیز نیستند.

وی افزود: در سال جاری به افرادی تسهیلات جهت راه‌اندازی شغل خانگی داده می‌شود که مورد تایید دستگاه تخصصی باشند.

«نورالدین محسنی» ، معاون صنایع دستی سازمان گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی بر حضور تمام دستگاه‌های تخصصی در رابطه با ارزشمند مشاغل خانگی تاکید کرد و گفت: اطلاعات، اخبار و تبلیغات مناسبی از فرآیند اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: افرادی که به ما مراجعه می‌کنند یا به دنبال گرفتن مجوز مهارت یا دریافت تسهیلات هستند در صورتی که فاقد مهارت مورد نیاز هستند.

محسنی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران حوزه نخ ریسی جهت حمایت‌های مورد نیاز به سازمان معرفی شوند، در خصوص آموزش‌های جهاد دانشگاهی گفت: اگر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جریان دوره‌های آموزشی باشد روند اعطای مجوز و دریافت تسهیلات سریع‌تر خواهد شد و نیاز به راستی آزمایی نیست.

معاون صنایع دستی بر تکمیل زنجیره تولید توسط جهاد دانشگاهی تاکید کرد و گفت: چرا باید نخ تولید شده به استان‌های دیگر برود در حالی که می‌توان زنجیره را تا تبدیل شدن به گلیم و فرش تکمیل کرد.

وی همچنین یادآوری کرد: به فکر پر کردن آمار آموزش نباشید حتی اگر تعداد محدودی به صورت تخصصی آموزش‌های مهارتی را ببینند و مشغول به کار شوند، کفایت می‌کند.

«صادق صفربیگی» – کارآفرین موفق در استان؛ نیز در این نشست بر داشتن تخصص تاکید کرد و گفت: یکی از پیشنهادها راستی آزمائی افراد شرکت کننده برای احصاء اینکه آیا پای کار هستند یا خیر، تا فرهنگ تخصص جایگزین مجوز و وام شود.

این کارآفرین ادامه داد: پشم ایلام یکی از مرغوب‌ترین پشم‌های غرب کشور است. البته باید گفت نخ تولیدی به روش سنتی بهترین کیفیت را نسبت به دستگاه‌های ریسندگی دارد که تدبیری نیز در این خصوص اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه در فروش آنلاین مشکلی وجود ندارد اما یکی از مشکلات در چرخه تولید راه اندازی رنگ رزی در ایلام است، خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات رنگ‌رزی سختی آب ایلام است وگرنه هزینه راه‌اندازی این شغل بسیار اندک است و می‌توان در این زمینه مساعدت لازم را به عمل آورد.

صفربیگی بر آموزش تخصصی متقاضیان و رفتن به دنبال تولید تاکید و افزود: در زمینه‌ی فروش آنلاین سامانه فروش «کالا ۸۴» به صورت کاملا رایگان در خدمت مشاغل خانگی برای فروش محصولاتشان است. و باید این مقوله برای تولید کننده حل شود که نباید نگران فروش باشند و فقط فقط تولید مرغوب داشته باشند.

«اکبر امیدی» – معاون توسعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام با اشاره به اینکه توسعه مطلوب همه جوامع بوده و هست، اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله در حوزه توسعه برای ما، توسعه فرهنگی است و در این چهار رشته که در حوزه فرهنگ تعریف شده است اعلام آمادگی جهت حمایت می‌کنیم.

وی افزود: اشتغال در حوزه فرهنگ و هنر برای متقاضیان از اهمیت خاصی برخودار است در همین راستا در ایام کرونا اقدام به راه‌اندازی سامانه کارا شد تا از حمایت‌های وزارت برای تامین اقتصاد هنرمندان و کمک به تولید محصول برخوردار شوند.

معاون توسعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام ادامه داد: قطعا رشته‌های دیگری هم وجود دارد که می‌توانیم روی آنها کار کنیم. اما بیشتر از هر موردی باید به فکر توسعه پایدار در این حوزه‌ها باشیم.

«علی حیدربیگی» – معاون آموزش جهاد دانشگاهی استان ایلام نیز گفت: لازم است تا جلسات شورای راهبری با حضور نماینده استانداری برگزار شود و  جهاددانشگاهی اطلاع‌رسانی مناسبی از فعالیت‌های صورت گرفته و در حال انجام را در اختیار سایر اعضاء قرار دهد. علاوه بر این میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از پیشرانان نخ‌ریسی استان حمایت واقعی کند.

وی افزود: سامانه فروش «کالا ۸۴» بصورت رایگان در اختیار متقاضیان طرح مشاغل خانگی برای فروش محصولاتشان، قرار گیرد.

ایلام به عنوان شهر گلیم نقش برجسته در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

گلیم‌بافی _ نقشی از تار و پود هنر

عصاره‌ای از تاروپود هستی در گلیم‌بافی بیدکردوییه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *