گردشگری

رونق گردشگری در دوران کرونا با استفاده از ظرفیت محیط‌های طبیعی و باز

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد گفت: تعطیلی گردشگری نباید تنها راه در دوران کرونا باشد بلکه باید برنامه‌ای تدوین کنیم که رونق گردشگری را بر مبنای رعایت پروتکل‌های بهداشتی مدیریت کنیم و تمرکز بیشتر بر گردشگری در فضای باز و طبیعی باشد.

علیرضا شناسایی عنوان کرد: شیوع کرونا در کشور بسیاری از بخش‌ها و مشاغل را تحت تأثیر قرار داد و یکی از این بخش‌ها که در این همه‌گیری بسیار آسیب دید بخش گردشگری بود که گردشگری گناباد نیز از این امر مستثنا نبود.

شناسایی اظهار کرد: اینکه ویروس کرونا تا چه زمانی باقی خواهد ماند اصلا مشخص نیست بنابراین باید خود را با شرایط موجود سازگار کنیم و بر همین اساس منشور و دستورالعملی تهیه شود که چه طور در همین دوران کرونا هم بتوان بخش گردشگری هدفمند را فعال و یا حداقل نیمه‌فعال نگه داشت.

وی توضیح داد: هر مسافر و بازدیدکننده‌ای را نباید گردشگر تلقی کرد چرا که در بحث گردشگری، منظور از گردشگر، افرادی است که صرفا به قصد گردشگری هدفمند سفر می‌کنند و دارای فرهنگ خاص خود بوده و بر خلاف بسیاری از بازدید کنندگان عادی، خود را ملزم به رعایت قوانین مربوط به گردشگری می‌دانند.

وی مطرح کرد: سال جاری و در ایام تعطیلات نوروز مسافران زیادی به گناباد سفر کردند که اکثرا افراد بومی شهرستان بودند که در سایر شهرها ساکن هستند و در این ایام به زادگاه خود سفر کردند اما با توجه به محدودیت‌های اعمال شده، گردشگر هدفمند و گردشگرانی که در قالب تورهای گردشگری سفر می‌کنند بسیار کاهش یافته است و گردشگر خارجی هم اصلا نداشتیم.

شناسایی تأکید کرد: در دوران کرونا نباید گردشگری هدفمند به کلی تعطیل شود بلکه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان از ظرفیت‌های محیط‌های باز و طبیعی استفاده کرده و گردشگری در این محیط‌ها را فعال نگه داشت.

وی با بیان این که سال جاری به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا، فقط چهار جاذبه طبیعی و تاریخی شهرستان به روی بازدید کنندگان باز بود خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان گناباد قنات قصبه است که به دلیل شیوع ویروس کرونا و به دستور ستاد کرونا، این جاذبه گردشگری فعلا تعطیل است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد گفت: در ایام نوروز سال جاری با توجه به تعطیلی قنات قصبه، بازدید کنندگانی که برای بازدید قنات مراجعه می‌کردند به مسیرهای کوچه‌باغ محدوده قنات هدایت شدند به طوری که حداقل حدود ۸۰۰۰ نفر از این کوچه‌باغ‌ها و پارک قنات قصبه شهر دیدن کردند و نکته قابل توجه این که بسیاری از بازدید کنندگان نیز از بازدید از این محیط‌های طبیعی رضایت داشتند.

وی همچنین افزود: در ایام تعطیلات نوروز سال جاری حدود ۴۴ هزار بازدید کننده ثبت کردیم که این بازدیدکنندگان مربوط به تنها ۴ اثر شامل موزه، امام‌زاده محمد عابد کاخک، پارک آبشار کاخک و کوچه‌ باغ‌های محوطه قنات بودند.

شناسایی عنوان کرد: برای گردشگری در دوران کرونا و اینکه گردشگری کاملا تعطیل نباشد، برنامه‌ای را تدوین کرده‌ایم ولی اجرای این برنامه منوط به موافقت ستاد پیشگیری کرونا و همکاری سایر نهادهای مرتبط است.

وی یادآور شد: در سال ۹۸ که کرونا نبود در ایام نوروز حدود ۳۵۰ هزار بازدید کننده ثبت کردیم که ۳۵ هزار نفر فقط از قنات بازدید کننده داشتیم و سال جاری درست است که نسبت به سال گذشته که در ایام نوروز محدودیت‌های رفت‌وآمد داشتیم میزان بازدیدکننده‌ها افزایش داشت اما نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ این آمار بسیار کاهش داشت.

رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گناباد در ادامه از تأثیرات همه‌گیری کرونا بر گردشگری شهرستان گفت و تصریح کرد: همه‌گیری کرونا و تعطیلی‌های ناشی از آن، ۹۰ تا ۹۵ درصد به بخش‌های مختلف گردشگری خسارت وارد کرد.

وی عنوان کرد: اقامتگاه‌های بومگردی از بخش‌هایی بود که با توجه به تعطیلی اماکن گردشگری، خسارات زیادی را متحمل شدند اما بخش سوغات و صنایع دستی شهرستان با روی آوردن به فروش اینترنتی تا حدودی توانستند بخشی از خسارات را جبران کنند.

قنات قصبه گناباد به عنوان اثری که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است هر ساله میزبان حدود ۷۰ هزار گردشگر ایرانی و خارجی است اما در حال حاضر این مکان به همراه بسیاری از جاذبه‌های تاریخی دیگر شهرستان به دلیل شیوع ویروس کرونا و به دستور ستاد کرونا، تعطیل است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

بساط رانت در گردشگری سلامت را جمع کنید

خسارت ۲۲۰ هزار میلیاردی کرونا به گردشگری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *