دهکده‌ جهان ‌نما

دهکده‌ جهان ‌نما

ایران، مناطق حیرت انگیز زیادی دارد و جهان نما در ۸۵ کیلومتری گرگان و جنوب شرقی شهرستان کردکوی یکی از این مناطق حیرت انگیز است. جدا از منظره حیرت انگیز دهکده‌ جهان ‌نما و دید وسیعی که از بالای آن میتوان به جنگل های پایین دست داشت، دلایل دیگری هم باعث می‌شود عزم سفر به جهان نما را جزم کنیم.  جنگل‌های جهان نما از نوع جنگل‌های هیرکانیست که از قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا به شمار می‌رود، جنگل هایی که ایران در تلاش است تا آنها را به عنوان میراث جهانی به ثبت برساند.

دهکده‌ جهان ‌نما کجاست؟

منطقه‌ حفاظت‌شده‌ جهان‌نما در استان گلستان و در ۶۰ کیلومتری شهر کردکوی قرار دارد و فاصله‌ آن تا گرگان ۸۵ کیلومتر است.

کردکوی بعد از بهشهر قرار گرفته و بعد از آن با گذر از چند روستا به دهکده‌ی جهان‌نما می‌رسید. جهان‌نما روستایی ییلاقی است که ۳۰۸۶ متر از سطح دریا بالاتر قرار گرفته، پس ارتفاعش خیلی زیاد است. وسعت این ناحیه‌ سرسبز حدود ۳۰ هزارو ۶۵۰ هکتار است.

حدود ۶۰۷ گونه گیاه آوندی در این منطقه شناسایی و ثبت شده. این منطقه بعد از پارک ملی گلستان، وسیع‌ترین منطقه حفاظت شده استان گلستان است، تنها منطقه‌ای در ایران که زیستگاه قابل سکونت برای ببر محسوب می‌شود.

دهکده‌ جهان ‌نما

چرا باید اینجا را ببینیم؟

یکی از دست‌نخورده‌ترین جنگل‌های ایران را در دهکده‌ جهان ‌نما پیدا می‌کنید. این منطقه از سال ۱۳۵۲ به‌عنوان منطقه‌ حفاظت‌شده اعلام شد.

در این دهکده روستاییان گوسفندان را به چرا می‌برند و روستاییان در کار پرورش کندوی عسل هم دستی بر آتش دارند. تابستان‌ها شور زندگی در این‌جا موج می‌زند. ولی سرمای زمستان باعث میشود اهالی به مناطق گرمتر کوچ کنند.

حتی تابستان‌ها ممکن است در این‌جا باران ببارد. پس برای دیدن آن لازم است با ماشین دو دیفرانسیل و شاسی بلند سفر کنید. احتمال این‌که ماشین در گل گیر کند هم وجود دارد.

به دهکده‌ جهان ‌نما که برسید، می‌توانید کلبه های روستاییان را کرایه کنید و شب را همان‌جا بمانید. البته اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، همان‌جا چادر هم می‌توانید، می‌زنید. در این صورت از روستا دور نشوید، چراکه در این منطقه حیوان وحشی هم هست.

دهکده‌ جهان ‌نما جنگلی‌ست که بیشتر وقت‌ها مه آن را فرا گرفته، مه ها ظهر به بعد ظاهر میشوند و تا شب هستند. کمی جنگل را که پیش بروید به کلبه‌ای هم می‌رسید که می‌توانید در آن چای و املت دلچسبی بخورید.

اگر اهل کوهنوری باشید، می‌توانید به دل کوه بزنید. هوا که صاف باشد از بالای ارتفاعات منطقه می‌توانید منظره‌ یک دست سبز پایین پای‌تان را ببینید که شبیه کارت پستال‌هاست. البته در هوای مه‌آلود یا ابری اینجا یک چیز دیگر است.

در این منطقه از داشتن چشمه، رودخانه هم بی‌نصیب نیست. این چشمه‌ها در فصل بهار حسابی پرآب می‌شوند و خیلی‌ها را راهی این منطقه می‌کنند.

بیشترین محصولی که در این روستا کشت می شود، گندم، جو، سبزیجات و سیب‌زمینی است. با وجود مرتع‌های سرسبزی که در این منطقه هست،‌ محصولات دامی زیادی هم پیدا می‌شود. پشم و گوشت و لبنیات در ییلاق جهان‌نما زیاد است. پس موقع برگشت شیر،کره و پنیر هم می‌توانید بخرید.

دهکده‌ جهان ‌نما

قدیم‌ترها بیشتر خانه‌های روستایی از چوب، گل و آجر ساخته می‌شدند؛ ولی این روزها پای سیمان و تیرآهن هم به ساخت و سازها باز شده.

در جنگل جهان‌نما بیشتر از تصورتان درخت‌های متنوع می‌بینید. راش، آزاد، ممرز، نمدار، سرخدار، مریم گلی، نسترن و درمنه در کنار علفزارها و بوته‌زارهای وسیع، این منطقه را پوشانده.

ببر را که گفتیم ولی جهان‌نما زیستگاه اصلی خرس، خوک وحشی، گرگ، پلنگ، میش،‌ قوچ، کل و بز هم هست.

مرال(گاوهای وحشی)، گرگ، راسو، شغال، خارپشت و بعضی از دوزیستان هم در جهان‌نما زندگی می‌کنند. در سوته کولیجال و گرمه، خرس، شوکا و پلنگ هم زندگی می‌کند.

در گشت‌وگذار در دهکده‌ جهان‌نما چند رودخانه‌ مهم می‌بینید، مثل رود چهارباغ، رودخانه مغزی، رودخانه ترکت و سفیدرود.

چشمه‌هایی هم وجود دارد که می‌توانید دقایقی را کنارشان باشید و پایتان را در آب خنکشان بگذارید. مثل چشمه‌ شاهپسند، مارسنگ، مرادچشمه، قل‌قل و کلی چال.

گورستان‌ تاریخی کمرسرک و برج اردکان همان حوالی هستند و از جاهای تاریخی منطقه محسوب می‌شوند.

توصیه ویژه

این روستا امکانات ویژه‌ای برای توریست‌ها ندارد، اما همین نکته باعث جذابیت بیشتر آن شده است.

در کردکوی باک بنزین را پر کنید. زنجیر چرخ همراه داشته باشید و پیش از سفر چرخ‌ها و برف‌پاکن‌ها را چک کنید.

در روستای درازنو هر چه را از قلم انداخته بودید، از بقالی بخرید. از این دهکده‌ ییلاقی زیبا که بیرون بروید، دیگر موبایل آنتن نمی‌دهد و از چیزهای زندگی شهری مثل برق، تلفن یا سرویس بهداشتی هم چیزی نمی‌بینید.

مرتبط:گمیشان _شهری که یادگار اشکانیان دریانورد است

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *