دوراهی تصمیم‌گیری در شهرهای گردشگرپذیر مازندران

در آستانه پایان مهلت قانونی طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و دنبال کردن این طرح به صورت هوشمند که هنوز چند و چون آن مشخص نیست ، احساس دوگانه ” تمنای آزاد بودن ” و ” نگرانی از تبعات نبود محدودیت ” در میان مردم استان مازندران بویژه در شهرهای گردشگرپذیر ایجاد شده است.

طرح فاصله گذاری اجتماعی که از تاریخ هشتم فروردین به منظور اقدامات سخت گیرانه در مبازره با ویروس کرونا در مازندران همزمان با کشور آغاز شد و قرار است از ۲۳ فروردین ماه به تدریج از این استان برداشته شود. این طرح به گفته مسئولان استان مازندران نتایج رضایت بخشی داشته و توانسته تا حد زیادی مبتلایان جدید ویروس کرونا را کاهش دهد. این مدعا را نیز می توان با دنبال کردن تعداد آمار مبتلایان جدید، فوت شدگان و همچنین خالی شدن تخت های بیمارستان و مراکز درمانی اثبات کرد.

با این وجود ، همزمان با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی آخرین روزنه کسب و کار و فعالیت های اقتصادی به خصوص در مشاغل خرد بسته و منجر به آسیب های جدی در میان اقشار مختلف به خصوص طبقات ضعیف شد. بیشترین خسارات ویروس کرونا و طرح فاصله گذاری اجتماعی بر گردشگری مازندران بوده است که عمده خدمات این بخش نیز با مشاغل خرد ارائه می شود و در عین حال مهم ترین منبع تامین اقتصادی استان محسوب می شود.

حال با اتمام طرح فاصله گذاری اجتماعی در مازندران احساس دوگانه خوشحالی و نگرانی ایجاد شده است . از یک طرف برخی معتقد هستند تداوم طرح فاصله گذاری اجتماعی منجر به خسارات جدی و شدیدی به بخش های مختلف از جمله معیشت مردم خواهد شد و از طرف دیگر این نگرانی وجود دارد که در صورت اتمام طرح و عادی شدن تردد عمومی ، موج جدیدی از شیوع بیماری شروع شود.

این دوگانگی در شهرهای ساحلی مازندران بیشتر به چشم می آید زیرا گردشگری از یک سو مهم ترین منابع درآمدی مردم این مناطق است و از سوی دیگر گردشگران اصلی ترین ناقلان ویروس به این شهرها محسوب می شوند.

در تازه‌ترین بازدید بازرس ویژه استانداری مازندران در شهرهای نور و محمود آباد که از مناطق مهم گردشگری مازندران است به نگرانی پیرامون طرح فاصله گذاری اجتماعی اشاره شد.

احمد توکلی مدیرکل دفتر فنی استانداری مازندران و بازرس ویژه کرونایی شهرستان های محمودآباد و نور به خبرنگار ایرنا گفت : خوشبختانه با آغاز طرح فاصله گذاری اجتماعی به خصوص در هفته دوم شاهد کاهش چشمگیر مبتلایان جدید به ویروس کرونا در این ۲ شهرستان بوده ایم.

مازندران

وی وضعیت حال حاضر شیوع ویروس کرونا در شهرهای نور و محمودآباد را با ثبات توصیف کرد و افزود : تقریبا در شرایطی هستیم که می شود گفت اوضاع تحت کنترل قرار دارد و در صورت ادامه همین روند پیش بینی می کنیم که به شرایط مطلوب نزدیک شویم.

بازرس استاندار مازندران در شهرهای محمود آباد و نور گفت :  با توجه به اینکه طرح فاصله گذاری اجتماعی از روز شنبه ۲۳ فروردین پایان می یابد ، از هم اکنون نگرانی های تازه ای در مردم منطقه ایجاد شده است. در واقع این نگرانی در مردم وجود دارد که با پایان طرح فاصله گذاری اجتماعی و عادی شدن تردد عمومی ، موج جدید از شیوع کرونا در منطقه حادث شود.

وی با بیان اینکه کادر درمانی در شرایط سخت و خستگی مفرط به سر می برند، افزود : شیوع موج جدید ویروس کرونا ممکن است از نظر جسمی و روانی به کادر درمانی نیز خسارت وارد کند. از طرف دیگر به دلیل وابستگی اقتصادی و معیشتی مردم به خصوص در شهرهای ساحلی به گردشگری ، تداوم اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی نیز می‌تواند چالش بزرگی را ایجاد کند.

توکلی این دوگانگی را بسیار حائز اهمیت و خطرناک توصیف کرد و گفت : در حال حاضر منتظر هستیم تا ستاد ملی و استانی مبارزه با ویروس کرونا چه تدابیری خواهد اندیشید.  اقدامات پیشگیرانه مانند ضدعفونی کردن اماکن عمومی ، توزیع مواد ضدعفونی کننده میان اقشار آسیب پذیر و جلوگیری از ورود افراد غیر بومی همچنان ادامه خواهد داشت.

آنچه مسلم است این دوگانگی شرایط تصمیم گیری را برای مسئولان سخت خواهد کرد. آنچه مشخص است در صورت پایان طرح فاصله گذاری باید تدابیر لازم برای عدم بازگشت به شرایط قبلی اتخاذ شود تا از اوج گیری دوباره شیوع ویروس کرونا جلوگیری شود.

استان مازندران  از اولین استان های درگیر با ویروس کرونا بوده است که با شیوع ویروس کرونا پذیرش مسافر در شهرهای ساحلی و گردشگر پذیر آن ممنوع شد.

در مازندران  ۲۰ هزار نفر به طور مستقیم در حوزه گردشگری فعال هستند و از منابع گردشگری استان کسب در آمد می کنند که با گسترش ویروس کرونا و درنتیجه عدم پذیرش مسافر درآمد های این افراد به خصوص در شهرهای گردشگر پذیر ساحلی همچون محمودآباد، نور و بابلسر تحت شعاع قرار گرفت.

طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حال حاضر ۷۱۶ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم حاد مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در مراکز درمانی استان بستری هستند.

منبع:ایرنا

مرتبط:گردشگری مازندران زیرتیغ ویروس کرونا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *