کاخ-کرملین-مسکو

دیدنی‌های مسکو؛ شهر پر رمز و راز

مسکو یا ماسکو پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر روسیه است. این شهر با بیش از ۱۲ میلیون جمعیت ساکن که در طول روز به بیش از ۱۴ میلیون نفر نیز می‌رسد یکی از مهمترین مراکز سیاسی و اقتصادی روسیه و اروپا است.

کلیسای جامع سنت باسیل در میدان سرخ مسکو که به دستور ایوان مخوف ساخته شد. این کلیسا به عنوان قربانی نظام ضددینی اتحاد جماهير شوروی در سال ۱۹۲۹ تبدیل به موزه شد. اين كليسای ارتودوكس حدود ٤٨ متر ارتفاع، ٩ گنبد و ٢ مناره دارد.

در خيابان قديمى آربات خانه الکساندر سرگيویچ پوشکین، نویسندهٔ روسی سبک رومانتیک قرار دارد. مقابل اين خانه مجسمه او و همسرش ناتالى قرار داده شده. این شاعر بزرگ در ۶ ژوئن ۱۷۹۹ در شهر مسکو چشم به جهان گشود و در ۱۰ فوریه ۱۸۳۷ پس از زخمى شدن در دوئل با يک افسر فرانسوى كه شايع شده بود با همسرش رابطه دارد در سن پترزبورگ درگذشت.

مجسمه كارل ماركس مقابل سالن تئاتر “بالشوى” مسكو

كلوب “رولينگ استون” در مسكو ميزبان علاقه‌مندان به رقص و موسيقى

مجسمه يادبود پتركبير در مسكو. پتر یکم ملقب به “پتر کبیر” در اوایل قرن ١٨میلادی با از بین بردن رسومات کهنه و دست و پا گیر و با الگوگیری از اروپا، اقدام به ایجاد یک امپراتوری قدرتمند نمود. شهر بندرى سنت پترزبورگ نيز به فرمان او بنا شد.

بوريس نمتسف، سياستمدار مخالف ولادمير پوتين در اسفند ١٣٩٣ در حالى كه همراه همسرش در حال قدم زدن روى پلى در كنار كاخ كرملين بود هدف ۴ گلوله قرار گرفت و كشته شد. در محل قتل او كه مشرف به محل اقامت رييس‌جمهور روسيه است، همچنان توسط دوستان و هوادارانش تصاوير و يادبودهايى قرار می‌گیرد.

مجموعه کرملین مسكو از ۴ قصر، ۴ کلیسا و دیوار و برج‌های کرملین تشکیل شده است. این کاخ محل استقرار رئیس جمهور روسیه نيز محسوب مى‌شود. كرملين در قلب مسكو از جنوب بر رودخانه مسکوا، از شرق بر میدان سرخ و از غرب به باغ الکساندر مشرف است. ساخت این کاخ ١٤٨٢ تا ١٤٩٥ ميلادى زمان برد.

کلیسای ارتودکس “کریست ارلوزر” (مسیح نجات‌بخش) یکی از پرشکوه‌ترین بناهای تاریخی مسکو است. این بزرگترین کلیسای روسیه به شمار می‌رود و در دهه ۱۹۹۰ با هزینه‌ای سنگین بازسازی شد. حکومت کمونیستی به سال ۱۹۳۱ این کلیسا را که متعلق به قرن نوزدهم میلادی است، با ديناميت منفجر كرد. اجراى يك ترانه اعتراضى توسط گروه موسيقى “پوسى رايت” در سال ٢٠١٢ اين كليسا را بار دیگر در مركز توجه قرار داد.

دانشگاه دولتى مسکو در شمار یکی از زیباترین و باعظمت‌ترین دانشگاه‌های جهان از لحاظ معماری، به شمار می‌رود. ساختمان اصلى اين دانشگاه كه روى تپه‌اى به نام “تپه گنجشكان” قرار گرفته، یکی از هفت آسمان‌خراشی (هفت خواهران) است که به دستور یوزف استالین در مسکو ساخته شدند.

متروی مسکو با ۱۲ خط فعال، ۱۸۰ ایستگاه و مسیری به طول ۲۹۸ کیلومتر، یکی از قدیمی‌ترین خطوط متروی شهری در جهان است كه سال ١٩٣٥ ساخته شده است. عمیق‌ترین ايستگاه متروی مسکو، پارک پوبدی (Park Pobedy) نزدیک به ٨٦ متر عمق دارد. گفته مى‌شود در حال حاضر طولانى‌ترين پله برقى اروپا نيز در اين مترو قرار دارد. اين پله برقى ١٢٦متر طول و ٧٤٠ پله دارد و بالا رفتن با آن حدود سه دقيقه وقت می‌گیرد.

موزه تاریخ روسیه که در میدان سرخ مسکو و در مقابل کلیسای کازان قرار دارد در سال ١٨٧٤ توسط ولادیمیر شروود طراحی شده است.

برج‌هاى ساخته شده در “مسكوسیتی”. مسکوسیتی با عنوان “مرکز بین‌المللی کسب و کار مسکو” نیز شناخته می‌شود.

ساختمان دومای روسيه در مسكو. اين ساختمان در نزديكى ميدان سرخ و كرملين قرار دارد.

منطقه مسكوسیتی از روی رودخانه مسکوا. یکی از مراکز تجارى شهر مسکو كه همچنان ساخت و ساز در آن ادامه دارد. چند هتل، آپارتمان‌هاى مسكونى، مراكز خريد و دفاتر ادارى در اين بخش ديده مى‌شوند. ايستگاه‌هاى متروی اين بخش نيز به تازگى ساخته شده و مدرن هستند.

در بسیاری از کشورها کیلومتر صفر به مکانی، معمولاً نقطه‌ای از پایتخت، گفته می‌شود که فاصله دیگر نقاط کشور از این نقطه سنجیده می‌شود. صفحه‌ای فلزی در کنار یکی از ورودی‌های میدان سرخ مسکو است که تمام فواصل در روسیه از آنجا محاسبه می‌شود. مردم در اين نقطه مى‌ايستند ، نيت مى‌كنند و سكه‌اى را به پشت سر خود پرتاپ مى‌کنند.

نمايى دور از وزارت خارجه روسيه (ساختمان مرتفع در ميان دو برج ديگر)، اين وزارتخانه در يكى از ساختمان‌هاى قديمى مسكو واقع شده كه به “هفت خواهر استالين” معروف هستند. ساخت اين ساختمان ٢٨ طبقه به دستور استالين به سال ١٩٤٨ آغاز و در سال ١٩٥٣ به پايان رسيد. ارتفاع اين ساختمان ١٧٢ متر است.

منبع:دیوچه وله

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *