گردشگری غذایی

راهکارهایی برای توسعه پایدار مقاصد گردشگری غذایی

گردشگران امروزی نسبت به مسافران ۲۰ سال گذشته با فرهنگ‌های بیشتری آشنا و به دنبال تجربیات جدید همچنین نگران محیط‌زیست، علاقه‌مند به شرکت در سبک زندگی سالم و تجربه فرهنگ اصیل محلی در هنگام سفر هستند. نتایج تحقیقات نشان داده است که غذا برای ارتباط افراد با زمین، میراث و مردم در یک مقصد مفید است. گردشگری غذا با ترکیب غذا و نوشیدنی محلی در سفر طعم واقعی مکان را به افراد محلی و بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد و در عین حال به اقتصاد پایدار و توسعه اقتصادی محلی کمک می‌کند.

به نقل از نیوز، افراد در سفر ممکن است خرید نکنند و یا فعالیت ورزشی نداشته باشند اما همه غذا می‌خورند پس هر مسافری در مقطعی در گردشگری غذایی شرکت می‌کند و تجارب گردشگری می‌تواند در رونق این بازار موثر باشد.

محققان برخی از راهکارهای توسعه پایدار مقصد گردشگری را ارائه کرده‌اند که در ذیل به آنها اشاره شده است:

پذیرفتن تغییر الگو

با افزایش آگاهی درباره افزایش روند گردشگری، ردپای کربن مسافران و تاثیر گردشگری بر جوامع محلی یک تغییر الگو به سمت موفقیت یک مقصد رخ داده است. تعریف جدید موفقیت این است که ارزیابی کیفی بر کمی تاثیر دارد. بازاریابان مقصد این تغییر را باید بپذیرند و رویکردهای گردشگری ارائه دهند که برای کل مقصد ازجمله مشاغل، ساکنان و سایر ذی‌نفعان ارزش ایجاد کند.

یک گام جلوتر بودن

گردشگری غذا به‌طور مداوم در حال تحول و تغییر است. بازاریابان مقصد باید با سلیقه گردشگران سازگار باشند و پیشنهادات فعلی را بررسی کنند و در صورت لزوم، محصولات فعلی را به روز یا با محصولات جدید جایگزین کنند تا به جذب مسافران دوستدار غذا به روشی کارآمد و پایدار ادامه دهند. آینده مانند حال نخواهد بود پس بخشی از راه‌حل و نه بخشی از مشکل باشید و برای انجام تجارت متفاوت آماده شوید.

احترام به محیط‌زیست

کیفیت و کمیت تولید موادغذایی و فعالیت‌های مرتبط با آن بر محیط و مقصد تاثیر می‌گذارد. با تشویق و حمایت از شیوه‌های مثبت، مدور، سبز و آبی مرتبط با اقتصاد (مانند مدیریت ضایعات موادغذایی، کاهش استفاده از پلاستیک، بازیافت همچنین مدیریت آب و انرژی) به شکوفایی پایدار محیط‌زیست مقصد خود کمک خواهید کرد. این موارد در ایجاد مشاغل جدید و سایر مزایا نیز کمک‌کننده خواهد بود.

اولویت‌بندی منابع محلی و ساکنان

استفاده از محصولات محلی از اقتصاد محلی منطقه حمایت می‌کند و پایداری ایجاد خواهد کرد زیرا به‌طور کلی، شرکت‌های کوچک‌تر از تنوع کشاورزی حمایت و به کاهش ردپای کربن کمک می‌کنند. کشاورزان محلی، مشاغل، تعاونی‌ها و گروه‌های اجتماعی را برای تقویت پیشنهادات مقصد و کاهش کالاهای وارداتی در نظر بگیرید. فعالیت‌های مرتبط با غذا مانند جشنواره‌های غذا و بازارهای کشاورزان را همیشه با تمرکز محلی به نمایش بگذارید تا روابط بین تامین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان را تقویت کنید.

برگزاری مراسم جشن‌های فرهنگی

توسعه پایدار شامل ملاحظات اجتماعی و فرهنگی است. هویت و میراث آشپزی منطقه خود را جشن بگیرید و تبلیغ کنید تا به ساخت و تقویت تصویر و اصالت مقصد خود و چیزی که مسافران عاشق غذا بسیار به دنبال آن هستند کمک کنید. بسیاری از سنت‌های کشاورزی اجدادی برای محافظت و بهینه‌سازی تولید غذای منطقه، کاهش تهدیدات و اثرات زیست‌محیطی بهینه شده‌اند.

blank

 

ارتباط با ذی‌نفعان

برای مثال برخی از تغییرات مانند افزایش جزر و مد می‌تواند مانعی برای اقامت گردشگران در یک منطقه باشد و بعید است که یک تجربه خوراکی بتواند بازدیدکنندگان را ترغیب به ماندن کند و برای تاثیر اقتصادی و مزایای اجتماعی و فرهنگی بیشتر باید با ذی‌نفعان و گروه‌های مختلف، همکاری کنید تا موارد پیشنهادی بیشتری در زمینه آشپزی ارائه کنید.

تمرکز بر روی خواسته‌های بازدیدکنندگان در گردشگری غذایی

محصولات خود را با در نظرگرفتن مسافران طراحی کنید. درک بازار گردشگری موجود برای منطقه ضروری است. اگر این را بدانید می‌توانید فعالیت‌های تکمیلی برای برآوردن نیازها و خواسته‌های بازدیدکنندگان و افراد محلی را ایجاد کنید.

سالانه نه فصلی

فعالیت‌هایی را توسعه دهید که مناسب تمام سال و نه فقط بازدیدکنندگان فصلی باشد. به‌عنوان مثال، یک پیست اسکی می‌تواند بر روی جستجوی غذا، آموزش آشپزی، کلاس‌های تغذیه و ناهار خوری در ماه‌های تابستان تمرکز کند. از فصول مختلف برای تنوع‌ بخشیدن به سبد محصولات خود به‌عنوان پوششی در برابر رکود به هر دلیلی در زمان‌های دیگر سال استفاده کنید.

شناسایی مصرف‌کنندگان امروزی گردشگری غذایی

عاشقان غذا همه مثل هم نیستند و به علت‌هایی ازجمله آلرژی‌های غذایی، ترجیحات غذایی و موارد دیگر در حال تغییر هستند پس باید کاربران امروز را برای رونق بازار گردشگری شناسایی کرد و با اطمینان از اینکه کمپین و شیوه‌های بازاریابی، منعکس‌کننده تنوع، برابری و شمول  است، مقصد نسبت به دسترسی بیشتر، قصد خرید یا بازدید بالاتر و وفاداری مجدد بازدیدکننده سود خواهد برد.

تحول در زنجیره ارزش گردشگری

مهم است که برای بررسی، نقشه‌برداری و تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش فعلی گردشگری مقصد، شناسایی فعالیت‌ها، محصولات، خدمات و روابط بین بخش‌ها برای شناسایی فرصت‌ها برای توسعه پایدار وقت بگذارید سپس اهداف، اقدامات و نقشه راه مشخصی را برای همه ذی‌نفعان اجرا کنید تا در راستای آن تلاش کنند.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *