کوشک-وثوق-الدوله

عمارت وثوق الدوله

باغ وثوق الدوله در محله شاهد منطقه ۱۴ که پیش از این درهای آن به روی شهروندان بسته بود، در آینده ای نزدیک به یکی از قطب های گردشگری شرق تهران تبدیل می شود.

عمارت وثوق الدوله

باغ وثوق الدوله بنایی تاریخی به جامانده از دوران قاجار است که تا چند ماه گذشته در تملک بنیاد مستضعفان بود و امکان بهره مندی از آن برای شهروندان وجود نداشت. بعد از پیگیری های مستمر، سرانجام از سوی شهرداری منطقه ۱۴ تملک و در فهرست مکان های گردشگری این منطقه قرار گرفت. به گفته «رضا عباسی» شهردار منطقه ۱۴، بعد از تملک این بنای تاریخی اقدامات اولیه برای بازسازی فضای آن مطابق الگوی باغ ایرانی صورت گرفت. او گفت: « سازمان فضای سبز تهران و پارک ها مشغول بازسازی محوطه سازی عمارت هستند. همین امر می تواند در افزایش سرانه فضای سبز جنوب شرق تهران نقش بسزایی داشته باشد.»

ظرفیت ارزشمند منطقه ۱۴

در هفته جاری، «احمد مسجد جامعی» عضو شورای شهر، «مجتبی یزدانی» معاون خدمات شهری و محیط زیست و «محمدعلی مختاری» مدیر عامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران برای بررسی روند فعالیت های عمرانی عمارت از این بنای تاریخی بازدید کردند. شهردار منطقه با بیان این که هدف مجموعه شهرداری منطقه ۱۴ تقویت هویت محله ای است و همه توان خود را به کار گرفته تا باغ وثوق الدوله را به تفرجگاهی برای شهروندان تبدیل کند، گفت: «این باغ ظرفیتی ارزشمند دارد و می تواند قلمرو عمومی شهر را افزایش دهد. » او تاکید کرد: «در اختیار قرار دادن فضاهای شهری به صاحبان حقیقی آنان که همان شهروندان هستند از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه کرد. بنابراین در قدم اول باید از تخریب این بناها جلوگیری و در گام بعدی اقدام به مرمت آن ها کرد.»

ویلای تابستانی وثوق الدوله

عمارت وثوق الدوله یا باغ سلیمانیه، قدمتی ۱۵۰ ساله دارد و آن را حسن خان معروف به «وثوق الدوله» ساخته است. آینه کاری و نقاشی های گل و مرغ و مقرنس کاری دیوارها و سقف عمارت منحصر به فرد است. اتاق ها دارای ارسی هستند که با تزئینات چوبی ظریف و شیشه های رنگی مزین شده اند. این طور که در کتاب های تاریخ آمده این باغ ویلای تابستانی وثوق الدوله بوده و منزل اصلی او در خیابان سرچشمه واقع شده است. به گفته شهردار منطقه ۱۴، بعد از انجام عملیات عمرانی و بهسازی بنا، کوشک وثوق الدوله در اختیار شهرداری منطقه ۱۴ قرار خواهد. عباسی در پایان خاطرنشان کرد: «مدیریت شهری منطقه ۱۴ همزمان با فعالیت های عمرانی از مشاوران فرهنگی کمک گرفته تا با توجه به نیازسنجی از مردم، برای این بنا تغییر کاربری در نظر بگیرند.»

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *