سفر قسطی-سفر-یارانه سفر

راهکاری به‌جز «سفر ممنوع»

معاون گردشگری با تاکید بر واکسیناسیون عمومی برای خروج از این وضعیت گفت: به جای ممنوع کردن سفر باید شیوه سفر ایمن را آموزش داد.

ولی تیموری درباره پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای جبران رکود و خسارت‌های سنگین صنعت گردشگری از محل شیوع کرونا، البته نه با هدف سفارش به سفر در شرایط حاد کرونایی حال حاضر، اظهار کرد: بهترین و منطقی‌ترین راه‌کار برای خروج از این وضعیت، واکسیناسیون عمومی است، به‌ویژه در استان‌هایی که به عنوان مقاصد گردشگری شناخته می‌شوند و گردشگران و مسافران بیشتر به آن‌جا تردد دارند، اقدامات ایمنی و واکسیناسیون باید زودتر انجام شود و زنجیره خدمات گردشگری و مردم محلی هم به ایمنی جمعی برسند و به موازات واکسیناسیون عمومی، از ممنوعیت‌هایی که غیرحرفه‌ای در صنعت گردشگری لحاظ شده است، کاسته شود تا ما هم برای متقاعدسازی‌سازی اذهان گردشگران داخلی و بین‌المللی برای انجام سفر اقدام کنیم و با فعال کردن زنجیره تامین خدمات گردشگری به روزهای خوب گذشته برگردیم.

او افزود: نزدیک به یک سال‌ونیم است که ممنوعیت صدور ویزای گردشگری برقرار شده است و یا در صدا و سیما و یا مراکز دیگر امکان تبلیغ جاذبه‌های گردشگری را نداریم. اگر این محدودیت‌ها را کم کنیم، گردشگری با توجه به این‌که صنعت کاملا خصوصی است و هیچ اتکایی به بخش دولتی ندارد، راحت و بدون هزینه‌کرد دولت به حالت قبل برمی‌گردد. در دنیا هم روی این حساب می‌کنند؛ گردشگری در عین حالی که می‌تواند خود را احیا کند، موتور محرک اقتصاد جهانی در دوران پساکرونا می‌تواند باشد.

او در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به رشد صنعت گردشگری پیش از شیوع ویروس کرونا، یادآور شد: در سال‌های ۹۸ و ۹۷ حتی با وجود خروج آمریکا از برجام و ناآرامی‌های داخلی، گردشگری ایران با ۵۲ درصد رشد، دومین کشور با رشد سریع در جذب گردشگر بود. در سال ۹۸ نیز آمار گردشگران ورودیِ ایران به هشت میلیون و ۸۶۵ هزار نفر رسیده بود.

تیموری سپس درباره راهکاری برای نجات صنعت گردشگری از بحران کرونا در عین رعایت ملاحظات پروتکل‌ها، اظهار کرد: تا کنون راه‌کارهای مختلفی به ستاد ملی کرونا و کمیته‌های تخصصی آن پیشنهاد شده است؛ سفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سفر ایمن و مسؤولانه، نسخه‌های مورد تجویز و مطابق با توصیه‌های سازمان جهانی جهانگردی بود که در کشورهای دیگر هم اجرا شده است و به ستاد ملی کرونا هم پیشنهاد شد.

او افزود: باید بپذیریم که ویروس کرونا همچنان مهمان ناخوانده ما خواهد ماند، بنابراین نمی‌توان تمام فعالیت‌های گردشگری را در درازمدت متوقف و تعطیل کرد؛ باید اجازه دهیم این فعالیت با رعایت مقررات و پروتکل‌ها اجرا شود. به جای این‌که تاکتیک این باشد که سفر نکنیم یا فعالیت‌ها را تعطیل کنیم، راه و رسم سفرِ درست و ایمن را به مردم و فعالان گردشگری آموزش دهیم.

معاون گردشگری گفت: در بخش سفر همه پروتکل‌ها را با رعایت موازین بین‌المللی با درنظر گرفتن دغدغه‌های وزارت بهداشت آماده کردیم، ابلاغ کردیم، آموزش دادیم و اطلاع‌رسانی کردیم. دنیا گردشگری را موتور محرک اقتصادی می‌داند؛ ما هم باید در این مسیر پیش برویم.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ارزش افزوده؛ برای علاقه‌مندی گردشگران به سفر

بررسی تسهیل صدور روادید برای سفر شهروندان ایران و روسیه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *