میراث یونسکو

راه‌آهن شمال به جنوب بزرگترین پرونده میراث یونسکو خواهد بود

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: پرونده توس برای ثبت جهانی در حال آماده‌سازی است و در زمان نه‌چندان دوری این پرونده را تکمیل و آماده خواهیم کرد تا در کمیته میراث فرهنگی یونسکو به عنوان ثبت جهانی کشور ایران اضافه شود.

علی‌اصغر مونسان در حاشیه افتتاح محور گردشگری آرامگاه فردوسی به ارگ کهندژ توس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فکر می‌کنم طی حدود دو سال گذشته از محوطه توس و آرامگاه فردوسی بازدید کردیم که دست خط مقام معظم رهبری و تاکید ایشان برای رسیدگی به این مکان را مشاهده کردم. با حمایت‌های استاندار خراسان رضوی و شهردار، به خصوص شهردار سابق، مشهد، قاسم تقی‌زاده خامسی، این کار آغاز شد.

وی افزود: آرامگاه فردوسی در آن موقع مظلوم واقع شده بود و محوطه نیاز به کارهای زیادی داشت. در حال حاضر اقداماتی که در محوطه انجام شده، ارتباط زیادی با سایر موضوعات تاریخی ایجاد شده دارد. تمام المان‌ها به خوبی انتخاب شده و طراحی بی‌نظیری دارد. همکاری میان شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی به خوبی پیش می‌رود و تا کنون سه فاز انجام شده است. ۵۶ میلیارد تومان تا کنون در این جا هزینه شده است و قرار است برای تکمیل طرح‌های آتی تا ۹۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: محوطه خوبی برای جذب گردشگر پیش‌بینی شده و جایگاه حکیم فردوسی در حال حاضر به خوبی حفظ شده است. اگر ویروس کرونا از بین برود مطمئنا گردشگران زیادی به این مکان مراجعه خواهند کرد و از آرامگاه و موضعات تاریخی توس بازدید خواهند داشت. مجسمه‌هایی که در این مکان نصب شده به زیبایی‌های این مکان نیز افزوده است. این مجسمه‌ها روایت موضوعات مرتبط با شاهنامه را در اینجا رقم می‌زند. از تمام هنرمندانی که برای خلق این آثار تلاش کردند تشکر می‌کنم. امید دارم اقدامات انجام شده مورد رضایت مردم نیز واقع شود.

مونسان در خصوص فرایند ثبت جهانی توس خاطرنشان کرد: پرونده توس برای ثبت جهانی در حال آماده‌سازی است و در زمان نه‌چندان دوری این پرونده را تکمیل و آماده خواهیم کرد تا در کمیته میراث فرهنگی یونسکو به عنوان ثبت جهانی کشور ایران اضافه شده و تقدیم مردم مشهد شود.

وی اضافه کرد: همچنین بابت ثبت دو میراث ناملموس که ظرف چند روز گذشته انجام شده تبریک می‌گویم. هنر نگارگری و مینیاتور و همچنین آیین زیارت تادئوس که برای هم‌وطنان ارمنی اهمیت بالایی داشت نیز ثبت جهانی شدند. جمهوری اسلامی به همه ادیان شناخته شده احترام می‌گذارد و همه آنان را پاس می‌دارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  یادآور شد: همچنین مهرگان آمادگی دارد در سال آینده به ثبت جهانی برسد. پرونده مهمی در میراث ملموس کشور داریم که فکر می‌کنم با ثبت راه‌آهن شمال به جنوب که حدود ۱۴۰۰ کیلومتر طول دارد، بزرگترین پرونده میراث ملموس در یونسکو را رقم بزنیم. امیدواریم این پرونده را در سال جاری به ثبت جهانی برسانیم تا بزرگ‌ترین پرونده‌ای که تا کنون در میراث ملموس در یونسکو ثبت شده این پرونده راهن شمال به جنوب باشد که تمام ایستگاه‌های آن در مکان‌های تاریخی است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

ایستگاه راه‌آهن _میراث صنعتی مدرن ایران در دل شهری کهن

ارایه خدمات ویژه معلولان در کمتر از نیمی از ایستگاه‌های راه آهن و فرودگاه‌ها

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *