روستای «وانشان»

رحمت یا زحمت مسئولان برای روستای وانشان ؟

روستای وانشان آنقدر زیباست که حتی برخی مسئولان هم با آن عکس یادگاری می گیرند، اما امیدواریم مشکلات آن را هم حل کنند و فقط به بازدیدهایی که هر از چندگاهی از آن دارند اکتفا نکنند.

زندگی روستایی آرام، آهسته و به دور از هیاهوی زندگی شهرنشینی، پیش می رود. همواره حمایت از روستا و روستانشینان ورد کلام مسئولان مختلف است و گاهی واژه «مظلوم» را هم چاشنی کلام خود می کنند تا به نظرشان نافذ و گیراتر شود، اما گاهی آنچه که در عمل شاهد آن هستیم آن چیزی نیست که مسئولان بیان می کنند.

روستای تاریخی گردشگری «وانِشان»، هم تاریخ و هم طبیعت دارد و هم یک شهر زیرزمینی و به اعتقاد برخی از فرهنگ دوستان وانشان ابیانه ای دیگر است.

حیف است اگر آدم به دامنه کوه‌های زاگرس نزدیک شود، اما روستای «وانشان» را نبیند. کنار امامزاده، جنب نهر آب و وسط میدان روستا، درخت چناری است که بزرگان روستا می‌گویند ۹۰۰ سال قدمت دارد و به قدری تنومند است که گویا در گذشته علاوه بر اینکه سایه‌ای بر سر اهالی روستا بوده، بچه‌ها بر روی شاخه‌های آن می‌رفتند و مراسم تعزیه را از آن بالا نگاه می‌کردند.

روستای تاریخی وانشان علاوه بر غار، قلعه، شهر زیرزمینی، امامزاده تاریخی و باغات بی نظیر، هنوز هم خانه های تاریخی را در دل کوچه پس کوچه های تنگ خود دارد که نگاه هر رهگذری را میخکوب می کند، اما در طول سال های اخیر همواره مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته. زمانی روستا را با هدف جذب گردشگر سنگ فرش می کنند، اما دیری نمی پاید که بخشی از آن خراب و از بین می رود، چراکه مسئولان در انتخاب سنگ مناسب با آب و هوای این روستا دقت لازم را نداشته است، قلعه ای برای لوکیشن سریال تاریخی مولانا در این روستا توسط عوامل این سریال ساخته می شود، اما بعد از پایان فیلمبرداری و آن زمان که اندک اندک مورد توجه گردشگران قرار می گرفت، اداره منابع آب گلپایگان به دلیل قرار گرفتن در بستر رودخانه حکم تخریب قلعه را می گیرد، رودخانه ای که شاید سال های سال هم که بگذرد، اما آن قدر پر از آب نشود که این بنا برای آن مشکل ساز شود.

این روستا آنقدر زیباست که حتی برخی مسئولان هم با آن عکس یادگاری می گیرند، اما امیدواریم مشکلات آن را هم حل کنند.

روستای «وانشان»

اکنون با اجرای طرح بنیاد مسکن مبنی بر سنگ فرش کردن و زیباسازی دیوارهای روستا، اهالی این منطقه گردشگری علاوه بر اینکه با مشکلاتی روبرو شده اند، گلایه های فراوانی هم دارند.

فرماندار، رئیس بنیاد مسکن و رئیس شورای روستای وانشان از طرح بنیاد مسکن در این روستا که شامل سنگ فرش و آجرچینی دیوارها است بازدید کردند. در این بازدید علی اکبر زندی- رئیس شورای روستای وانشان در گفت وگو با ایسنا در خصوص پروژه در حال اجرای بنیاد مسکن در این روستا، اظهار کرد: دو سال است که این طرح انجام شده اما بندکشی برای آجرها و سنگ های آن انجام نشده که سبب کنده شدن سنگ ها و آجرها شده است.

وی ادامه داد: پیمانکار از رئیس بنیاد مسکن که مجری طرح است، حرف شنوی ندارد چه برسد به ما، اگر قرار باشد پولی که متعلق به روستاست را حیف و میل کنند اصلا کاری انجام ندهند بهتر است.

رئیس شورای روستای وانشان خاطرنشان کرد: ساعت ۹ صبح، بناها را از خانه ای که در روستا اجاره کرده اند بیدار کردیم و بر سر کار آورده ایم. آن وقت دو ساعت و نیم بعد هم کار را تعطیل می کنند، این چه پیمانکاری است؟ اهالی این مشکلات را از چشم ما می بینند در صورتی که اعضای شورا و دهیاری نقشی در تعیین پیمانکار ندارند. با این شرایط اصلا نیازی به سنگ فرش نداریم و همه را باید بِکنند تا آسفالت کنیم.

زندی گفت: برای چگونگی اجرای پروژه باید با شورا و دهیار روستا هماهنگ باشند، صبح که از خواب بیدار می شویم مشاهده می کنیم که کوچه ای که سنگ فرش دارد را کنده اند تا مجددا سنگ فرش کنند آن وقت کوچه ای که اصلا سنگ فرش نشده را رها کرده اند. خواسته ما این است که بودجه ای که در این روستا هزینه می شود، اصولی و با در نظر گرفتن اولویت های شورای روستا و نه تصمیم پیمانکار، باشد.

همچنین رئیس بنیاد مسکن شهرستان گلپایگان در این باره، گفت: سال های گذشته عملیات اجرایی بنیاد مسکن در روستای وانشان به صورت طرح اجرا می شد، اما اکنون به عنوان تنها روستای بافت با ارزش شهرستان اقداماتی در این روستا در حال انجام است.

علیرضا ناطقی ادامه داد: در شهرستان تجربه اجرای چنین طرحی را نداشتیم و نواقصی وجود دارد، همچنین هر نقصی در اجرای پروژه وجود داشته باشد از صورت وضعیت پیمانکار کم می کنیم. تا آخر تابستان سال جاری اموری که قول داده ایم را در این روستا انجام می دهیم، همچنین قول می دهیم که این پروژه را بدون نقص از پیمانکار تحویل بگیریم.

روستای-وانشان

فرماندار گلپایگان نیز در خصوص طرح در حال اجرای بنیاد مسکن به ایسنا، گفت: این کار ارزشمندی است که دولت در این روستا انجام می دهد و نباید اصل کار را فراموش کرد، نقص هایی وجود دارد که از بنیاد مسکن خواستم نظارت خود را بر روی پیمانکار بیشتر کند. هر سال چند صد میلیون تومان برای این روستا اعتبار می گذارند تا حالت سنتی خود را حفظ کند.

حسین یارمحمدیان، تصریح کرد: طی دو سال اخیر حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای سنگ فرش و زیباسازی آن هزینه شده است و برای اینکه بتوانیم روستای وانشان را کاملا زیبا بازسازی کنیم حدود ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. براساس اظهارات رئیس شورای این روستا، شهر زیرزمینی در این منطقه قرار دارد که با همکاری دولت امیدواریم بتوانیم آرام آرام این شهر زیرزمینی را بازسازی کنیم.

۲۳ روز بعد از این بازدید برای بررسی وضعیت این روستا مجددا وارد این منطقه شدیم، اما آنچه که مشاهده کردیم وضعیتی نامناسب تر نسبت به ۲۳ روز قبل بود که برخی از مسئولان از طرح بازدید داشتند. در همین راستا مجددا با علی اکبر زندی- رئیس شورای روستای وانشان  گفت و گو کردیم.

زندی، اظهار کرد: بعد از بازدید مسئولان شهرستان، فردی از اداره کل بنیاد مسکن استان اصفهان و پیمانکار مربوطه از این طرح بازدید کردند، کارشناسی که از اداره کل آمده بود دستور کندن حدود ۸۰ متر از سنگ فرش را داد، اما پیمانکار بدون توجه به این موضوع بر روی سنگ فرش ها دوغاب کاری انجام داد.

وی افزود: شاهراه اصلی روستا حدود دو ماه است که کنده شده و پیرزنان و پیرمردان باید از روی سنگ و آجرهای انباشته شده در روستا تردد کنند. بارها ایرادات این طرح را بیان کردیم، اما به دلیل اینکه پیمانکار حقوق خود را از اداره دیگری دریافت می کند به حرف شورای روستا گوش نمی دهد و اکنون نیز که ناظر طرح گفته سنگ فرش ها و آجرها کنده شود، برای اهالی زحمت دوچندانی ایجاد خواهد شد اگرچه اکنون به حرف ناظر هم عمل نکردند.

با شرایطی که اکنون در این روستا برای معابر آن حاکم است اگر اتفاقی برای اهالی روستا که بیشتر پیرمرد و پیرزن هستند، رخ دهد و نیازی به حضور آمبولانس باشد، امکان عبور خودرو امداد در کوچه ها نیست، از سوی دیگر اگر این پروژه براساس قول رئیس بنیاد مسکن تا آخر تابستان به اتمام نرسد با شروع فصل سرما و بارندگی ها شرایط وخیمتری نسبت به وضعیت فعلی شاهد خواهیم بود.

روستای وانشان در ۱۲ کیلومتری جنوب شهرستان گلپایگان، در کنار کوه “تیر” قرار دارد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

روستای وانشان گلپایگان ، بهشتی در دل گلپایگان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *