روستای-وانشان

روستای وانشان ، بهشت تاریخی

به گزارش خبرنگار ایمنا، روستای زیبای «وانشان» از توابع شهرستان گلپایگان است که در فاصلۀ ۱۲ کیلومتری جنوب این شهرستان قرار دارد. گویش وانشان یکی از گویش های اصیل ایرانی که به فارسی پهلوی معروف است. این روستا به زبان محلی وانشون و ونیشون گفته می شود.

روستای وانشان و زمین‌های اطراف آن با دارا بودن باغ‌های فراوان و آب و هوای دل انگیز، میزبان میهمانان فراوانی از شهرهای اطراف است تا لختی را در این فضای دل انگیر بیاسایند.

وانشان به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات و کوه‌ها دارای آب و هوای متنوع  و لذت بخش است. خاک وانشان حاصلخیز است و قابلیت پرورش درخت گردو را دارد؛ وجود باغات فراوان گردو یکی از ویژگی  منحصر به فرد این روستا به حساب می آید.

همچنین روستای وانشان دارای محصولات باغی نظیر انگور، سیب، هلو و گلابی و محصولات سیفی نظیر خیار و سبزیجات است.
در روستای وانشان، بقایای ارگ و قلعه ای تاریخی وجود دارد که در سال ۱۳۹۱ برای تصویربرداری سریال جلال الدین، بخش‌های زیادی از آن‌ بازسازی ‌و بخش‌هایی نیز به آن اضافه شده است.

روستای وانشان در دل طبیعت زیبای خود پذیرای آثار و بناهای تاریخی بسیاری است.

 بنای تاریخی آرامگاه امام زاده ابوالفتوح {شاهزاده سلیمان فرزند فرزند امام موسی بن جعفر(ع)} متعلق  به قرن دهم هجری شمسی، در این روستا قرار دارد. با توجه به گفته اکثر ساکنین این روستا قدمت این امامزاده به بیش از هزار سال میرسد و یکی از ادله های این افراد وجود درخت عظیم و بسیار قدیمی در مجاورت دیوار این امامزاده می باشد. مردم نسبت به این امامزاده ارادت خاصی دارند و با توسل به نوادگان اهل بیت به بسیاری از حاجات خود رسیده اند.

blank

بنای امام زاده به صورت گنبد ۱۲ ترک از نوع رک بوده و از دو بخش اصلی و الحاقی تشکیل شده است. بخش اصلی بنا فضای زیر گنبد خانه بوده که مربوط به دوره ی صفویه و بخش الحاقی مربوط به دوره ی قاجاریه با تاریخ ساخت ۱۳۳۸ ه.ق است. هم چنین در دوره ی معاصر نیز الحاقاتی به بنا افزوده شده است. فضای داخلی گنبدخانه دارای یک صندوق چوبی منبت کاری شده ی بسیار نفیس است که در حال حاضر درون یک ضریح بسیار زیبا قرار گرفته است. متاسفانه به دلیل قرار گیری صندوق چوبی درون ضریح امام زاده مشخص نیست که در چه دوره و توسط چه کسی ساخته شده است.

در فضای کنار گنبدخانه فضایی مستطیل شکل با آسمانه یا سقف تیر پوش و مسطح قرار دارد که زیر سقف چوبی دارای نقاشی ها روی چوب به همراه خوشنویسی بسیار نفیس با خطوط نستعلیق است.طبق کتیبه ی نوشته شده روی آن ، این آسمانه چوبی توسط استاد محمود نجار ساخته شده و کارهای نقاشی و خوشنویسی آن توسط استاد یوسف خوانساری در سال ۱۳۳۸ انجام شده اند.

در آبان ماه سال ۱۳۹۱ غاری قدیمی با بقایای استخوان چندین انسان و ظروف سفال شکسته در کوه تیر روستای وانشان کشف شد که پس از انجام بررسی‌ها توسط میراث فرهنگی استان اصفهان مشخص شد قدمت آنها به بیش از ۳۰۰۰ سال می‌رسد که حاکی از قدمت و وجود زندگی در زمان های قدیم در این روستا است.

وجود یک آبنما و چهار رشته قنات تاریخی از ویژگی‌های دیگر روستاست و مهم‌تر از همه این که بافت قدیمی خانه‌ها و کوچه‌های روستا هنوز به قوت خود باقی مانده است.برای این که جذابیت روستا از دست نرود از سقف شیربانی فلزی و ایزوگام برای مرمت پشت بام‌ها استفاده نشده است و به صورت سنتی با مخلوط خاک و کاه مرمت می‌شود.

میان دیگر دیدنی‌های وانشان می‌توان به باغ‌های سبز و زیبا، کوه بابا دودورشاه، چشمه لمبی، مورا، دزی، کوه دیگا، کوه محد حیدر، قلعه جمال، حسن‌آباد، سدکرا (مقبره سید کرار)، مقبره بهلون، برج حاج فرج‌الله، مزرعه امیریه و قلعه‌ی وانشان اشاره کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *