تهران

ردپای رویداد‌های تاریخ معاصر ایران در کدام نقاط تهران دیده می‌شوند؟

تهران در طول سال‌های عمر خود وقایع تاریخی متعددی را پشت سر گذاشته است و ردپای این وقایع را هنوز هم می‌توان در بدنه این کلان‌شهر دید.
سعید روشن مدیرعامل مؤسسه تهران‌شناسی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ردپای اتفاقات مهم تاریخی در نقاط مختلف شهر تهران گفت: به طور کلی مناطق ۱۱ و ۱۲ شهر تهران از گذشته در پیوند با وقایع تاریخی مشهور بوده اند؛ زیرا مجلس در این مناطق بوده و تحولات زیادی در آن‌ شکل گرفته و اتفاق افتاده است. در سال‌های اخیر تحولات در خیابان انقلاب و منطقه آزادی رخ داده‌اند، اما عمده تحولات جدی که به خصوص با فعالیت‌های سیاسی در ارتباط بوده‌، در مناطق ۱۱ و ۱۲ رخ داده‌اند. این مناطق بستر شکل‌گیری مشروطه بودند. امروزه منطقه بهارستان همچنان ساختار گذشته خودش را حفظ کرده است؛ در محدوده همین منطقه و در خیابان اکباتان قصد ترور محمدعلی شاه را داشتند.

او بیان کرد: یکی از جنبه‌های گردشگری بحث تاریخی آن و شناساندن مکان‌رویداد‌ها و اتفاقاتی که در آن مکان‌ها رخ داده، است. ما گاهی فقط جداره مکان رخ دادن اتفاقات تاریخی را به گردشگران نشان می‌دهیم، اما روایت وقایعی که در یک مکان اتفاق افتاده است به جذابیت شهر می‌افزاید و شهر را دارای خاطره می‌کند. ما می‌توانیم با روایت وقایع تاریخی که شاید مکان رخ دادنشان تخریب شده باشد، روح شهر را به گردشگران منتقل کنیم.

مدیرعامل مؤسسه تهران‌شناسی اظهار کرد: امروزه شهرداری تلاش می‌کند به جذابیت‌ تاریخی تهران بیفزاید. این سازمان تلاش می‌کند که به سمت مسائل تاریخی برود و آن‌ها را نمادسازی کند. پیش از این نمادسازی‌های شهرداری بیشتر در قالب مجسمه و نقاشی بود، اما این سازمان اخیراً تلاش می‌کند موضوع نمادسازی وقایع تاریخی شهر را از قالب مجسمه و نقاشی خارج کند و کمی متفاوت‌تر به بحث نمادسازی وقایع تاریخی نگاه کند. مثلاً برگزاری جشنواره برگ‌های پاییزی علاوه بر آنکه به تولید آثار هنری با برگ‌های رنگارنگ منتهی شد، خاطره چنارستان تهران را نیز برای مردم زنده کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *