ساحل-درک

روستای درک،لطافت شن، آرامش دریا

روستای درک در استان سیستان و بلوچستان به مانند دنیایی رؤیایی است که همیشه از قابِ جعبه‌های جادویی دیده‌ایم، تلاقی صحرا و دریا در این محل به قدری شگفت‌انگیز است که باعث اعجاب هرگردشگری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسیدن کویر به دریا شاید دنیای فانتزی‌ باشد که در فیلم‌های سورئال به دنبال آن بوده‌ایم، جایی که صحرا و دریا با هم برخورد کنند مانند رؤیایی است که در خواب مشاهده می‌کنیم. شن‌های روان کویر در کنار صدای موج‌های آب دریا اکسیری می‌سازد که می‌تواند آدمی را به آرامش برساند.

منطقه شگفت‌ انگیز “روستای درک” در جوار دریای عمان محلی است که صحرا با دریا تلقی پیدا می‌کند، روستا درک در ۱۷۰ کیلومتری چابهار در مسیر ترانزیتی بندر جاسک و بندر کنارک قرار دارد. درک یکی از مناطق ناشناخته ایران است که ویژگی منحصر به فردی در دنیا دارد، ساحل درک به دور از کوه یا جنگل با شن پر شده است.

کارت پستال شاید نزدیک‌ترین توصیف از روستای درک و تصاویر خیالی و دور از ذهن آن باشد. در این مکان آسمان به زمین متصل شده و ساحل دَرَک با بستری وسیع از ماسه‌های بدون سنگ و هیچ مزاحم طبیعی و مصنوعی مانند جوی آبی کشیده شده است که انتهای آن به دریا می‌رسد.

روستای-درک

نخل‌ها به طور پراکنده در میان ساحل دیده می‌شود، نخل‌های سر به فلک کشیده که با قامت راست و با غرور به دریا خیره شده‌اند. نسیمی خنک که زردی شن‌ها را دیده از میان نخل‌های سبز می‌گذرد و به آبی دریا می‌رسد، اینجا تمام زیبایی جمع شده‌اند تا تجربه‌ای بی همتا از گردهمایی زیبایی‌های طبیعت را به ما هدیه کنند.

تکاپو مردم این روستا با لباس‌های سفید بلوچی و شلوارهای لیفه‌دار و دامن‌های سوزن دوزی شده در این ساحل‌ها رنگ و بوی زندگی را به ساحل می‌آورد. مردم روستای درک که بیشتر آن‌ها مشغول ماهیگیری هستند مانند دیگر مردمان این مرز و بوم خونگرم هستند و به خوبی آداب میزبانی از گردشگران را بجا می‌آوردند.

ماسه‌های تمیز و ساحل پاک روستا نشان از اهمیت بالا محیط زیست برای مردمان منطقه و یا شاید نشان از ناشناخته بودن این محل برای به ظاهر گردشگران دارد، این پاکیزگی باعث شده لطافت شن‌های این ساحل حفظ شود. غروب آفتاب آسمان سرخ رنگ می‌کند و کودکان را برای استقبال از پدر و برادران ماهیگیر به ساحل می‌کشاند.

روستای-درک

جاده درک از جاذبه‌های این منطقه است، اگر از سمت چابهار به درک بروید جاده‌ از میان کوه‌های فرسایشی با منظره‌ای بی نطیر عبور خواهد کرد. رمل‌های شنی و جاده‌های منتهی به درک محلی عالی برای آفرود بازان است، در این ساحل می‌توان به طول زیادی رانندگی کرد و از رانندگی خارج جاده بیشترین لذت را برد.

دریای درک آرام است و ساحل آن بکر از همین حهت اینجا محل مناسبی برای عکاسی است، شن‌های یکدست در کنار پراکندگی نخل‌ها در ساحل هر عکاسی را سر ذوق خواهد آورد. در کنار این‌ها دریای عمان برای موج سواران و قایق رانان تازه کار به دلیل آرامی مواج می‌تواند تمرین خوبی باشد.

امکانات روستا کم است، در درک اقامتگاهی وجود نداشت اما بنا بر اعلام مسئولان درک اکنون توان پذیرایی از ۶۰ گردشگر را دارد. اگر به درک سفر کردید می‌توانید در آلاچیق‌های چوبی ساحل چادر بزنید و اگر در اقامت به مشکل خوردید روی کمک مردمان خونگرم درک حساب باز کنید.

روستا درک در منطقه زرآباد از امن‌ترین مناطق سیستان و بلوچستان است و هیچ نگرانی از بابت شب‌مانی و کمپینگ در این منطقه وجود ندارد. اما به یاد داشته باشید این روستا از مراکز خرید و پمپ بنزین‌ها بسیار دور است و مغازه‌ای که در داخل روستا قرار دارد تنها اقلام خوراکی بسیار کمی را می‌توانید از آن بخرید.

درک تا سال پیش منطقه‌ای کاملاً ناشناخته بودو فقط برخی از اهالی سیستان و آفرودبازان از این بهشت ساحلی خبر داشتند. اما در روزهای پایانی سال ۹۶ یک توییت که حاوی چند عکس از این روستا بود منتشر و به سرعت بازنشر شد و نام درک را بر سر زبان‌ها انداخت. پس از آن بهشت گمشده ایران در بسیاری از گردشگران و تورگردانان جا باز کرد.

روستای-درک

برای رسیدن به درک از دو راه بندرعباس و عبور از بندرمیناب و بندرجاسک و یا مسیر چابهار و کنارک می‌توان خود را به روستا برسانید. در هر دو صورت از آنجایی که درک منطقه‌ای کمتر شناخته شده است و تابلوهای مناسبی نیز در راه وجود ندارد که مسیر را به شما نشان دهد تا جای ممکن از مردم محلی کمک بگیرید، جاده هر دو مسیر نیز قدری دست انداز و چاله دارد؛ پس مجهز سفر کنید.

هوای درک به دلیل وزش بادهای موسمی از سمت هند معمولاً خنک است. بهترین زمان برای سفر به چابهار و این منطقه از ایران اوایل بهار و اواسط فصل زمستان است ضمن اینکه فصل پاییز در درک به دلیل وزش بادهای خنک موسمی هوای مطلوبی را رقم زده است اما در تابستان هوا در این منطقه بسیار گرم است.

درک جاذبه‌ای منحصر به فرد و خاص در ایران است، این مدل از سواحل در کمتر جایی در دنیا وجود دارد. شاید نزدیک‌ترین محل به درک، تلاقی اقیانوس اطلس با صحرا نامبیا باشد. درک و به طور کلی منطقه سیستان و بلوچستان برای گردشگری سرشار از جاذبه‌های و مناطق بکر و دست نخورده هستند که می‌توانند در کمال امنیت و آرامش پذیرای گردشگران باشند.

منبع:ایمنا

مطلب مرتبط:سواحل مکران چابهار؛ در امتداد شگفتی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *