روستای عباس‌آباد

روستای عباس‌آباد _محور توسعه گردشگری روستایی در گلپایگان

روستای عباس‌آباد یکی از مناطق تفریحی و گردشگری شهرستان گلپایگان است که در ۲۰ کیلومتری غرب این شهر واقع شده است. این روستا دارای آب و هوای کوهستانی و سرد در زمستان و معتدل در تابستان است.

این روستا از نظر جغرافیایی در میانه مسیر ارتباطی دو سد آبی قدیم و جدید «کوچری» گلپایگان قرار دارد، و همچنین رودخانه  «انار بار» از مرکز این روستا می‌گذرد.

سد قدیم گلپایگان در بالادست روستا قرار دارد و سال ساخت آن به سال۱۳۲۶ خورشیدی بر می‌گردد، به همین دلیل با توجه به گستره دریاچه سد گلپایگان که از مهم‌ترین ویژگی‌های طبیعی روستای عباس‌آباد به‌شمار می‌رود، این منطقه خوش آب و هوا در ایام تعطیلات آخر هفته و ایام تابستان پذیرای گردشگران از اقصی نقاط کشور است.

با توجه به‌عبور رود گلپایگان در پایین دست سد، از اطراف دشت‌های روستا، این محدوده فضای بسیار مناسبی را برای پیمایش در آب و گشت و گذار برای خانواده‌ها فراهم آورده است و به ویژه در روزهای تعطیل بهار و تابستان، گردشگران فراوانی که عمدتا از اهالی گلپایگان هستند را برای کمپینگ و گردش خانوادگی و استفاده از آب خنک رودخانه به این منطقه جذب می‌کند.

ارتفاع روستای عباس‌آباد از سطح دریا نزدیک به ۲هزار متر است و اعتدال هوای روستا در اکثر ایام سال، شرایط را برای توسعه گردشگری روستایی فراهم آورده است.

عمده اهالی روستا از نظر نژادی، جزو اقوام چهارلنگ «بختیاری» به شمار می‌روند که از این نظر دارای قرابت با سایر اقوام عشایر بختیاری مستقر در مناطق غربی و مرکزی استان اصفهان هستند. گویش و فرهنگ بومی اين روستا، در مجموع همانند ديگر روستای واقع در جنوب‌غربی گلپايگان همچون «غرقن، هرستانه، هنده و حاجيله» زير مجموعه گويش و فرهنگ بختياری «ايل چهارلنگ» است و مردم اين منطقه بسياری از سنت‌های فرهنگ بختياری همچون رسوم‌ محلی، ضرب‌المثل‌ها، موسيقی و رقص محلی بختياری را همچنان حفظ کرده‌اند.

در کنار طبیعت بکر و زیبای روستا وجود سنگ‌نگاره‌های تاریخی متعلق به دوران باستان از دیگر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این روستا است.

با توجه به این‌که این روستا در فاصله ۱۹۵ کیلومتری غرب شهر تاریخی اصفهان واقع شده در۳ سال اخیر تلاش‌های گسترده‌ای در زمینه معرفی این روستا به‌عنوان یک مقصد گردشگری از جمله شناسایی، ‌مستندسازی سنگ‌نگاره‌های باستانی و حمایت از مردم روستا برای ایجاد حداقل دو اقامتگاه بومگردی در حال انجام است.

* گزارش از مصطفی قانونی، رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گلپایگان

مرتبط:

روستای وانشان گلپایگان ، بهشتی در دل گلپایگان

قلعه ای در قلب تاریخ گلپایگان

گلپایگان ،سرزمین گل‌های سرخ

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *