روستای-گرمه

روستای گرمه،افسانه افسونگری در آسمان نیلگون

هر کس یکبار افسون آسمان روستای گرمه شود، دیگر تا پایان عمر از آن رها نخواهد شد و جادوی ستارگان بر پرده نیلگون آسمانش چشم‌اندازی فوق‌العاده از زیبایی پدید می‌آورد که هر انسانی را مسحور خود می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر از دیدنی های استان اصفهان بگوییم شاید باید سال‌ها بر روی کاغذ قلم زد تا بتوانیم آنچه که شایسته این دیار است را بنویسیم، اما همه کسانی که به اصفهان می‌آیند و مردمان این منطقه ممکن است حداقل یکبار به تماشای شکوه باغ فین و دشت لاله های واژگون خوانسار و آبشارهای خروشان سمیرم و صدها و هزاران زیبایی این سرزمین رفته باشند، اما کمتر کسی است که به قلب کویر ایران رفته باشد و از آسمان‌ صاف و پرستاره شب و رنگ خاکی چشم نواز تپه ماهور در روز و نخلستان‌ها و جنگل‌های تاق و گز لذت برده باشد.

کویر شب و روزش بی وصف و افسون‌گر است، زیبایی نهفته در شب‌های پرستاره کویری همیشه برای آدمی باشکوه است چرا که آرامش بی‌بدیلی را در سکوتش می‌یابد سکوتی که در زندگی پرهیاهوی روزمره نیست و در روزهایش زیبایی‌هایی از جنس راه رفتن بر رمل های روان حسی عجیب دارد. دست که در شن ها می کنید انگار تمامی گرما و روح زمین در تار و پود وجودتان رخنه می کند. درک این همه زیبایی تنها در صورتی برایتان حاصل می‌شود که خود از نزدیک آن را لمس کنید.

اگر تنها یکبار تجربه سفر به کویر را داشته باشید چنان اسیر زیبایی های وصف‌نشدنی و غرق در لذت و حیرت خواهید شد که مرغ خیالتان را هر بار راهی این دیار می کنید.

باید پا در این سرزمین بگذارید تا ببینید که وقتی صحبت از زیبایی‌های طبیعت می‌شود منظور جنگل‌های سرسبز، رودخانه‌های خروشان و کوه‌های سر به فلک کشیده نیست بلکه جذابیت و افسونی خیره کننده و آرامشی ژرف و عمیق در کویر نهفته است.

روستای “گرمه“، نقطه‌ای بر جاده تاریخی ابریشم، منطقه خور و بیابانک و در فاصله ۳۵۰ کیلومتری از اصفهان که قدمت چندین هزار ساله روستا و جاذبه‌های بی‌شمارش چنان کرده که پای گردشگرانی از سراسر جهان به روستای گرمه باز شده است. وارد روستای گرمه که شوید چشمتان مجذوب خانه هایی می‌شود که با نظم خاصی در کنار یکدیگر و بر روی تپه خاره قرار گرفته‌اند، خانه‌های اینجا مشرف به نخلستان‌ است، اینجا سادگی حرف اول را می‌زند، همه چیز اینجا در سادگی زیباست زیبایی که تنها باید با چشم دل دید.

روستای-گرمه

شاید تماشای چشمه آب معدنی که هزاران سال است از دل کوه می جوشد آن هم در دل کویر برایتان حیرت آور باشد البته تعجب برانگیزتر این است که در کویری که با خشکی پیوند خورده برکه‌هایی است که در فواصل زمستان و بهار پر از اردک و مرغابی است و تپه‌های اطراف آن پر از کبک و تیهو است.

آب گرم معدنی آن برطرف‌کننده درد پا، درد کمر و آرتروز است و هر ساله گردشگرانی برای استفاده از این چشمه و زیارت “امامزاده مقرب” آن عزم سفر می‌کنند.

روستای-گرمه

بیابان‌ها و مزارعی که در هر گوشه  آن دسته‌های شتر به چرا مشغول هستند و ریگزارهای وسیع که شن‌های روان آن هنگام وزش باد به رقص در می‌آیند همه و همه شما را به ادامه این سفر دلگرم‌تر می‌کند.

اما زیبایی های این سرزمین به همین جا خلاصه نمی شود لذت قدم زدن در کوچه‌های تنگ و پرپیچ گرمه همراه با دیدن سابات‌های بسیار زیاد؛ همچنین قلعه بسیار قدیمی و چهار طبقه گرمه متعلق به عهد ساسانیان که توجه بیشتر باستان‌شناسان را هم به خود جلب کرده است برایتان خاطره‌انگیز خواهد بود .

روستای-گرمه

دنیای دیگری در این سرزمین نهفته که شاید به سختی بتوانید در آن پا بگذارید، نخلستان هایی زیبا و پردرخت که در کمتر دیاری می توان یافت، اما جالب است بدانید به بار نشستن خرما از یک درجه حرارتی به بالا امکانپذیر است و کویرهای مرکزی ایران دارای زمستان‌های سردی هستند به همین دلیل خرمای مرغوبی در آن‌ها به بار نمی‌شیند، اما گرمه از روستاهایی است که زمستان چندان سردی ندارد، به همین دلیل دارای نخلستان‌های زیادی است و خرمای بسیار خوبی دارد. اما زبان از وصف قاصر می شود هنگامی که درختان خرمای گرمه را در کنار درختان زردآلو می‌بینید.

روستای-گرمه

قلعه، قبرستان کشته‌ها، امامزادگان، استودان گبرها و غارهایی که تعدادشان کم نیست؛ همچنین قلعه و مسجدی که قدمتش به هزاران سال پیش باز می‌گردد و دو بقعه امامزاده بسیار زیبا از دیدنی‌های روستا است، .

پیوند تاریخ و طبیعت در اینجا به پایان نمی رسد، اگر بخواهید آسمان پرستاره و خیره کننده گرمه را شب هنگام نظاره‌گر باشید، امکاناتی برای استراحت و گذاراندن یک شب آرام و زیبا در این منطقه خواهید داشت.

منبع:ایمنا

روستای-گرمه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *