ریاب

ریاب _روستای هدف گردشگری

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با معرفی «ریاب» در استان خراسان رضوی به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری ایران، نوشت: ریاب دارای خانه‌های قدیمی بادگیردار، حوضخانه، قلعه، حمام، مسجد و آب‌انبار با معماری بسیار زیباست.

علی‌اصغر مونسان با انتشار تصاویری از روستای ریاب در حساب کاربری خود در اینستاگرام، نوشت: روستای ریاب هم اکنون به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری در ایران مطرح است که تعدادی از آثار آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از سوی دیگر مقبره ابومنصور ریابی از وزرای طغرل موسس دولت سلجوقیان نیز در این روستا واقع است.

ریاب

وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه «روستای ریاب در ۵ کیلومتری جنوب غربی گناباد در استان خراسان‌رضوی واقع شده است و به لحاظ تاریخی به دوره قاجاریه و صفوی بر می‌گردد، افزود: این روستا دارای مجموعه‌ای از خانه‌های قدیمی بادگیر دار، حوضخانه، قلعه، حمام، مسجد و آب انبار با معماری بسیار زیباست و یکی از بافت‌های باقی مانده در شهرستان بوده که ارزش تاریخی خود را حفظ کرده است.

به گزارش معماری خانه‌های گلی، قدمت بافت تاریخی روستا و نزدیکی به قنات قصبه گناباد که ثبت جهانی شده است این روستا را به یکی از روستاهای هدف گردشگری در ایران تبدیل کرده است که گردشگران را به خود جذب کرده است.

ریاب

قنات قصبه گناباد با ۳۳ کیلومتر طول با عمیق ترین مادر چاه جهان به عمق ۳۰۰ متر، با ۲هزار و ۵۰۰ سال قدمت با عنوان قدیمی‌ترین و پرآب‌ترین قنات جهان است و در خراسان رضوی قرار دارد. این قنات یکی از عجیب‌ترین دست‌سازه‌های بشر است و در هزار تویی تاریک و عمیق به دست معماران باستان آراسته شده و باستان‌شناسان داخلی با بررسی یافته‌های سفالین پراکنده در آن قدمت حفاری قنات قصبه را به دوران هخامنشی نسبت می‌دهند.

این روستا با ارتفاع ۱۱۳۰ متر از سطح دریا، تحت تأثیر اقلیم نیمه بیابانی دارای تابستان ‌های گرم و زمستان ‌های سرد است. اقلیم بومی منطقه به علت واقع شدن در حاشیه کویر و دوری از دریا از نوع آب و هوای صحرایی و بیابانی گرم و خشک است. از مهمترین ویژگی‌ های اقلیم منطقه پدیده خشکی است. ریاب دارای آب شیرین و گوارا است و در واقع اصل آن روی آب بوده ‌است.

قنات قصبه گناباد

 

روستای ریاب علاوه بر طبیعت سرسبز و خرم، جاذبه ‌های تاریخی بسیار دارد که می ‌توان به بافت قدیمی روستا با معماری سنتی و تعداد زیادی خانه‌ های مسکونی قدیمی اشاره کرد.
آب انبار قدیمی، دو برج دیده ‌بانی که در گذشته ‌های دور برای حفاظت از روستا ساخته شده ‌اند، آرامگاه ابومنصور ریابی و عمارت باغ گلشن از دیگر جاذبه‌ های تاریخی این روستا هستند.
مقبره ابو منصور ریابی که از بزرگان سلجوقیان است در این روستا جالب توجه است. دیوار خانه ها و اماکن تاریخی این روستا بسیار جالب و ضخیم ساخته شده اند بطوریکه در طی سالیان طولانی از پس زلزله هایی با ریشتر بالا برآمده اند. دو برجی که در غرب روستا واقع شده اند چهار طبقه دارند و از ویژگیهای این روستا محسوب می شوند.

با توجه به شیوع بیماری کرونا و توصیه ستاد ملی مقابله به کرونا به در خانه ماندن و تاکید بر تعویق سفر به دوران پس از مهار بیماری کرونا اکنون بهترین فرصت برای مطالعه و شناخت بیشتر جاذبه‌های فرهنگی، گردشگری و طبیعی ایران ایجاد شده است. می‌توان با بررسی دقیق، مقصدهای جذاب و جدید گردشگری را برای مسافرت‌های فردی و گروهی در دوران پسا کرونا برنامه‌ریزی کرد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

قنات قصبه گناباد _سفری به اعماق تاریخ

قنات قصبه گناباد نگینی بر سینه ستبر کویر

آتشکده فیروز آباد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *