سانتورینی تکه‌ای از بهشت روی زمین

یونان دارای تاریخی بسیار طولانی و درخشان در جهان است. این کشور به عنوان مهد تمدن مغرب زمین و زادبوم دموکراسی، فلسفه غرب، بازی‌های المپیک، علوم سیاسی و نمایشنامه‌نویسی در تاریخ شناخته می‌شود.

سانتورینی جزیره‌ای در دریای اژه در کشور یونان است که حدود ۲۰۰ کیلومتری جنوب شرقی یونان قرار گرفته است. این جزیره ۷۴ کیلومتر مربع مساحت دارد و در فاصله ۱۲۷ مایلی دریایی از بندر پیرائوس واقع شده و جمعیتی ۱۵ هزار نفری را در خود جای داده است.

این جزیزه در اصل یک جزیره آتشفشانی است که در گروه جزار اسکاتلند قرار گرفته و برای مناطق زیبا و دراماتیکش شهرت جهانی دارد. سانتورینی یکی از شگفتی‌های طبیعی بزرگ جهان محسوب می‌شود و جاذبه اصلی آن دورنمای دریایی آن از جزیره است.

همانطور که گفته شد سانتورینی جزیره‌ای است که در نتیجه انفجار آتشفشان به وجود آمده که طی این انفجار مرکز استرونجیلی غرق و یک دهانه آتشفشانی با صخره‌های بلند در شرق آن ایجاد شده که اکنون نماد علامت تجاری سانتورینی نیز محسوب می‌شود. البته دیگر جزایر پیرامون سانتورینی دایره‌ای شکل بودن این جزیره را ثابت می‌کنند.

blank

 

معماری این جزیره بسیار منحصر به‌ فرد است. بخشی از این جزیره را خانه‌های رنگی و بخش دیگری را خانه‌های سفید با سقف‌های آبی تشکیل داده‌ که تجلی رنگ‌های این خانه‌ها در دریای اژه بسیار چشم‌نواز است. سانتورینی نیم‌دایره‌ای شکل است که در نتیجه انفجار آتشفشان به وجود آمده است. این جزیره مشخصه‌های آتشفشانی همانند سنگ‌ها و دالان‌های عبوری را که بقایای انفجار آتشفشان بوده را همچنان حفظ کرده است.

از آنجایی که یونانیان طی قرن‌ها روستاهایی بر لبه‌های تیز آتشفشان‌های بلند سانتورینی بنا می‌کردند، باعث شد فضایی با نماهایی نفس‌گیر از تخته سنگ‌های صاف و خلیجی آبی زیبایی منحصر به‌ فردی به این منطقه داده شود و بازدیدکنندگان را شیفته خود کند.

از دیگر نقاط قابل توجه این جزیره می‌توان به «کالدرا» اشاره کرد که خلیجی کوچک و طولانی درون سانتورینی است. کالدرا بزرگ‌ترین خلیج به این شکل روی کره زمین است و صخره‌های بیرون آمده از آب کالدرا به ارتفاع ۳۰۰ متر چشم هر بیننده را خیره می‌کند.

سانتورینی

 

در همان نگاه اولیه به این جزیره می‌توان متوجه شد که چرا به سانتورینی، جزیره سفید یونان می‌گویند. سانتورینی را می‌توان تکه‌ای از بهشت دانست که از آسمان به زمین افتاده و از دور شبیه به تکه ای ابر است. قدم‌زدن در کوچه‌های سفید رنگ و تماشای خانه‌هایی که در، پنجره و سقف‌های آبی آن‌ها هارمونی زیبایی را با منظره دریا و آسمان به وجود آورده و سالانه گردشگران بسیاری را به واسطه چشم‌انداز خیره‌کننده، غروب‌های عاشقانه و سواحل شنی آتشفشانی شگفت‌انگیز به خود جذب می‌کند.

مرکز سانتورینی شهر تیرا یا فیرا است. ۱۳ روستا در این جزیره وجود دارد که اکثر آن‌ها سبک سنتی زندگی و حمل‌ونقل خود را حفظ کرده‌اند.

رفت‌وآمد کشتی‌ها به صورت مرتب از پیرائوس و کرت به سایر جزیره‌ها انجام می‌شود و وجود یک فرودگاه بین‌المللی در این شهر دسترسی گردشگران را به آن راحت‌تر کرده است.

سانتورینی

 

در قسمت شمالی سانتورینی دهکده‌ای خوش‌منظره با خانه‌های سفید خیره‌کننده وجود دارد که برخی از آن‌ها به بوتیک‌ هتل‌هایی مجلل با استخرهای بی‌کران و نمایی دیدنی تبدیل شده‌اند.

«اویا» نیز منطقه‌ای گردشگری است که بیشتر ثروتمندان در آن حضور می‌یابند. این دهکده عمدتا به منظره‌ شگفت‌انگیز غروبش مشهور است و گفته می‌شود زیباترین منظره غروب خورشید در جهان مخصوص این منطقه است.

البته به غیر از خانه‌های زیبا و مناظر طبیعی جزیره سانتورینی جاذبه‌های تاریخی دیگری نیز دارد. سایت باستان‌شناسی سانتورینی که پس از سال‌ها از زیر خاکستر بیرون آمده، این روزها میزبان گردشگران زیادی است. یکی از برجسته‌ترین کاوش‌های باستان‌شناسی در جزایر دریای اژه آکروتینی است که از سال ۱۹۶۷ میلادی به راه افتاده است.

آثاری از تمدن قرن چهار تا ۱۷ پیش از میلاد در این منطقه کشف شده است. همچنین خانه‌ بانوان که به دلیل کشف دیوارنگاره‌های آبرنگی از زنان نام گرفته و در طراحی داخلی آن از پاپیروس استفاده شده، از بناهای دیدنی این منطقه به شمار می‌رود. بسیاری از آثار کشف شده در آکروتینی در موزه‌ باستان ‌شناسی ترا به نمایش درآمده‌اند.

سانتورینی

 

 

کلیسای جامع ارتدکس از دیگر جاذبه‌های دیدنی سانتورینی به شمار می‌رود که در سال ۱۸۲۷ ساخته شده است. البته پس از زلزله‌ سال ۱۹۵۶ این کلیسا دوباره بنا شد. طاق‌ها، گنبد و مناره‌ زیبای کلیسا نمایی خیره‌کننده‌ای به کلیسا بخشیده است. این کلیسا با قرار گرفتن بر بلندی صخره‌ها نمایی دیدنی از شهر را به علاقه‌مندان ارزانی می‌دارد.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *