کریسمس-یونان

آیا نماد کریسمس در همه کشورها درخت است؟

مراسم کریسمس در کشورهای مختلف متفاوت و در برخی موارد مشابه یکدیگر است. یکی از نمادهای کریسمس درخت است اما یونانی‌ها قایق کوچکی را به جای درخت کریسمس تزئین می‌کنند.

به گزارش نیوز، سنت یونانی کریسمس کاراواکی(Karavaki) یا قایق کوچک است.

در سراسر جهان، کریسمس با سنت کهن تزئین درخت با زیور آلات و چراغ‌های بسیار همراه است، اما در یونان براساس رسم سنتی، قایق کوچکی به جای درخت تزئین می‌شود.

البته این روزها، در بسیاری از شهرهای یونان، درخت کریسمس نیز تزئین می‌شود، اما همچنان در بسیاری ازمناطق یونان، قایق‌های تزئین‌شده کریسمس، محبوب‌ترین سمبل فصل زیبای زمستان باقی مانده‌اند و هنوز جای خود را به درختان کریسمس نداده‌اند.

سنت “کاراواکی” که یونانی‌ها آن را به معنی قایق کوچک می‌دانند، نشان از روابط عمیق یونانی‌ها با دریاست.

مهمترین علت این سنت این است که ساکنان منطقه جنوبی دریای اژه، به درختان عادت ندارند، زیرا در جزایر خشک زندگی می‌کنند و تنها درختانی که در این مناطق یافت می‌شود، درختانی کوتاه، بوته‌ای  یا درختان زیتون هستند. به همین دلیل، آنان قایق‌های خود را تزئین می‌کردند و به عنوان نماد کریسمس مرسوم شد.

یونانیان باستان، به ملوانان و کاپیتان‌های خود افتخار می کردند و آنان را سمبل هویت محلی و ملی می‌دانستند. در گذشته تقریبا همه مردان یونانی، ماه‌ها از خانه و خانواده خود دور بودند. شادی دیدن قایق‌های دریانوردان و کاپیتان‌هایی که به وطن بازگشتند، باعث شد تا قایق بادبانی به عنوان سمبل افتخار شجاعت مردانی باشد که دریا را طی کردند و در فصل زمستان به خانه بازگشته‌اند.

یکی دیگر از علت‌های این رسم، جشن نیکلاس قدیس(حامی ملوانان) در روز ۶ دسامبر است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *