موزه پردیس پارسه

سایت موزه پردیس پارسه،جایگاهی برای تقویت ارتباطات جهانی

یک دهه فعالیت مشترک باستان شناسان ایتالیایی و ایرانی در پارسه تخت جمشید،به کشف ” دروازه شهر پارسه” انجامید و پیرو آن، سایت موزه پردیس پارسه برای شناساندن بهتر این دروازه و آشکار ساختن زوایای این کشف در تخت‌جمشید راه‌اندازی شد.

پروژه سایت موزه پردیس پارسه، محصول همکاری‌های بین‌المللی دو کشور ایران و ایتالیا در حوزه‌ میراث فرهنگی و روابط علمی بین دانشگاهی برای شناخت فرهنگ است و کاوش‌های باستان‌شناسی این محوطه به‌ سرپرستی علیرضا عسکری چاوردی عضو هیأت‌علمی بخش تاریخ دانشگاه شیراز و پی یر فرانچسکو کالیری از دانشگاه بولونیای ایتالیا انجام شد.

سایت موزه دروازه پردیس پارسه در نتیجه یک دهه کاوش های باستان شناسی هیأت مشترک ایرانی_ ایتالیایی در پارسه تخت جمشید و در چارچوب پروژه « از کاخ تا شهر» در بهار ۱۴۰۰ افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

آیین رونمایی از سایت موزه دروازه پردیس پارسه دهم خرداد ۱۴۰۰ با حضور مجازی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استاندار فارس، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی فارس و مقامات مسؤول در دانشگاه شیراز برگزار شد.

سایت موزه پردیس پارسه و توسعه اقتصاد فرهنگی

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این زمینه گفت: سایت موزه پردیس پارسه به توسعه اقتصاد فرهنگی و ایجاد ارتباطات فرهنگی کمک شایانی خواهد کرد و توزیع مناسب گردشگران را در این منطقه فراهم می کند.

محمدحسن طالبیان با بیان اینکه دروازه کشف شده از شهر پارسه تخت جمشید با انجام اقدامات حفاظتی به سایت موزه تبدیل شد، اظهار کرد: با شروع فعالیت‌های بنیاد پژوهشی پارسه پاسارگاد از سال ۱۳۸۰، برای استفاده از ظرفیت های موجود در شهر پارسه، کارهای ژئوفیزیکی مربوط صورت گرفت و از همان ابتدا تلاش کردیم که تمام اقدامات در این مجموعه تاریخی_فرهنگی به صورت تخصصی و کارشناسی شده پیگیری شود و از گروه های مختلفی که مسئولیت این کار را به عهده داشتند خواستیم که اطلاعات و شناخت خود را نسبت به شهر پارسه افزایش دهند.

وی به کاوش‌های باستان شناسی ی صورت گرفته توسط هیأت مشترک ایرانی_ ایتالیایی در پارسه تخت جمشید اشاره کرد و گفت:محوطه باستانی معروف به تل آجری که‌ در فاصله ‌سه کیلومتری شمال غربی تخت جمشید قرار دارد، تا قبل از انجام این حفاری به شکل تپه ای به ارتفاع سه متر از سطح زمین های اطراف بود و هرچند که ما از تختگاه و پارسه تا پیش از داریوش هخامنشی هم مطلع بودیم اما انجام این کاوش ها و کشفیات اخیر در شهر پارسه نشان داد که این محوطه باستانی از دوره هخامنشی به صورت ویژه ای مورد توجه بوده است‌.

طالبیان اضافه کرد: در حقیقت دروازه کشف شده در پارسه که پس از فتح بابل توسط کوروش و برای نزدیکی اقوام و ارتباط بین ایران و بین النهرین باستان بنا شده است، به عنوان قدیمی ترین دروازه شهر محسوب می شود و با کشف و بازسازی این مجموعه تحولی بزرگ در باستان شناسی، تاریخ و فرهنگ به وجود می آید.

دروازه شهر پارسه، بازتاب دهنده پیوند بین النهرین و پارس 

معاون وزارت میراث فرهنگی با اشاره به شباهت دروازه یادمانی شهر پارسه با دروازه «ایشتار» بین النهرین، گفت: این دروازه یادمانی شباهت بسیاری به دروازه ایشتار دارد؛ در حقیقت این دروازه با خشت و آجر بنا شده و سرتاسر نمای آن با آجرهای لعابدار مزین شده است.

وی اضافه کرد: در زمینه دیوارهای این دروازه گل های زیبای لوتوس و پنل های ترکیبی حیوانی درخشش و شکوه تشریفات ورود به شهر را صدچندان کرده است.

طالبیان ادامه داد: مفاهیم هنری به کار رفته در موضوع این پنل ها، بن مایه های گیاهی و حیوانات اسطوره ای دارد که نشان دهنده ارتباطات عمیق فرهنگی است. می توان گفت با فتح بابل بخش مهمی از نمادهای اسطوره ای سرزمین بابل به پارس انتقال داده شد.

وی با اعتقاد به اینکه کشف و وجود چنین آثاری برای تمام جهان و به ویژه کشور ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است،گفت: کشف این آثار زمینه ساز  انتقال دانش و ایجاد ارتباطات فرهنگی می شود و البته برای میراث فرهنگی نیز حفاظت و مرمت این آثار با هدف تولید دانش و توسعه اطلاعات درباره پیشینیان ما بسیار حائز اهمیت است.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، افزود: این کاوش ها که با همکاری های بین المللی بین دو کشور ایران و ایتالیا در حوزه میراث فرهنگی صورت گرفته است، به افزایش سطح دانش در دانشگاه های کشور کمک می کند.

سایت موزه دروازه پردیس پارسه آماده بازدید گردشگران 

وی این کشف و افتتاح سایت موزه دروازه پردیس را نشان دهنده اهمیت پارسه به عنوان بزرگترین و غنی ترین شهر دانست و گفت: سایت موزه دروازه پردیس پارسه که در حال حاضر آماده بازدید گردشگران است، شرایطی فراهم می کند تا توزیع مناسب و متوازن در حوزه خدمات رسانی به گردشگران صورت بگیرد و علاوه بر اینکه به توسعه اقتصاد فرهنگی کمک می‌کند، باعث می شود که مردم روستاهای اطراف این منطقه نیز بتوانند از دستاوردهای این اتفاق خوب بهره ببرند.

یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از آثار ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی، فرهنگی  ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.
سلسله هخامنشیان از سال ۳۳۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد حکومت کردند.

تخت جمشید در حدود ۶۰ کیلومتری شمال شیراز و در حوزه شهرستان مرودشت فارس است.

منبع: ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *