سرگذشت قدیمی‌ترین پل غرب کشور

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان فامنین، پل جهان‌آباد این شهرستان را یکی از مهمترین و قدیمی‌ترین پل‌های موجود در غرب کشور معرفی کرد.

حمیدرضا زارعی در گفت وگو با ایسنا، بیان کرد: پل جهان‌آباد در فاصله ۶ کیلومتری جنوب شهرستان فامنین و بر روی رودخانه قره‌چای که یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های کشور بوده، احداث‌شده است.

وی علت احداث این پل را چنین عنوان کرد: در این منطقه به لحاظ اهمیتی که در تجارت بازرگانان و تردد مردم داشته، این پل برای تسهیل رفت‌وآمد بر روی رودخانه قره‌چای ساخته‌شده است.

وی با اشاره به اینکه قدمت این پل مربوط به دوره صفویه است، گفت: رودخانه قره‌چای، از رشته‌کوه‌های استان‌های قزوین و زنجان سرچشمه می‌گرفته و از شهرستان‌های رزن و کبودراهنگ عبور می‌کرده و در نهایت به سد قم ختم می‌شد.

زارعی بابیان اینکه این پل بر روی ۴ ستون سنگی پی‌ریزی شده که ملات به‌کار رفته در آن آجر و گچ است، ادامه داد: پایه‌های این پل، با تخصص و مهندسی دقیقی ساخته‌شده است، به طوری‌که در هنگام طغیان رودخانه، باعث عبور آب و موج شکنی شده و فشار آب را کاهش می‌دهد.

رئیس اداره میراث فرهنگی فامنین با بیان اینکه این پل فاقد هرگونه تزئینات است، افزود: این پل دارای ۳ دهانه مرکزی با اندازه‌ای مساوی و ۲ دهانه کوچک‌تر در اطراف است که آب از آنها عبور می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این پل در میان مردم به «بش گوز» و یا «پنج چشم» معروف است، یادآور شد: این اثر در تاریخ ۹ فروردین ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۲۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در لیست آثار ملی قرار گرفته است.

منبع خبر:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *