ایذه

سه مهره هخامنشی و ساسانی در ایذه کشف شد

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایذه گفت: سه مهره هخامنشی و ساسانی که  مربوط به دوره هخامنشی و ساسانی در بازرسی از یک منزل مسکونی در ایذه کشف و ضبط شد.

مهدی فرجی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مخبران محلی ما از خرید و فروش مهره‌های تاریخی در یک منزل مسکونی در شهرستان ایذه خبر دادند.

وی افزود: ماموران پایگاه حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایذه با همکاری پلیس اطلاعات و با دستور مقام قضایی به این منزل مسکونی ورود کردند که در بازرسی از آن سه مهره هخامنشی و ساسانی تاریخی اصلی و چند مهره جعلی کشف کردند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایذه ادامه داد: سه نفر از متخلفان در این رابطه دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

سه مهره هخامنشی و ساسانی در ایذه کشف شد

وی افزود: این سه مهره مربوط به دوره هخامنشیان و ساسانیان هستند و مربوط به محوطه تاریخی شهرستان ایذه می‌شوند.

فرجی‌ادامه داد:این مهره‌ها هم اکنون در موزه باستان‌شناسی ایذه نگهداری می‌شوند.

شهرستان ایذه در شمال شرقی استان‌خوزستان، با داشتن آثار تاریخی همانند اشکفت سلمان و سایت موزه کول فرح، سال ۲۰۰۸ ثبت موقت جهانی شده که هنوز برای ثبت دایم جهانی اقدامات تکمیلی صورت نگرفته است.
ایذه در شرق خوزستان آثار باستانی مهمی مربوط به دوره های ایلام قدیم ،ایلام جدید و الیمایی را در دل خود جای داده است.

پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر در منطقه باستانی ایذه، محلی برای نگهداری آثار به دست آمده از کاوش‌های منطقه شمی، کول فرح، کوشک نورآباد و… ایذه است که اشیای به دست آمده از این مناطق متعلق به دوره ایران باستان از جمله الیماییان است.
شهر ایذه در ۲۵۰ کیلومتری از اهواز مرکز خوزستان و در شرق این استان واقع است.

منبع:ایرنا

مرتبط:تالاب میانگران ایذه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *