سوغاتی را از هرجایی نخرید

«‌سوغاتي» اين از آب و جاده گذشته اغوا‌گر،‌ آن‌قدر چشم‌نواز و خواستني است كه كمتر كسي دست رد بر سينه آن مي‌زند، سوغاتي مزه دو سر عسل است؛ هم براي آن كه با ذوق و شوق از بازار جذاب شهر تازه ديده و جديد مي‌خرد و هم براي عزيزي كه ره‌آوردي از ديار دور‌دست دريافت مي‌كند. سوغاتي كوچك و بزرگ ندارد، گران و ارزان هم نمي‌شناسد، خوردني و تزييني‌اش هم فرقي نمي‌كند، تحفه‌اي است دوست‌داشتني و گرامي‌كه لذيذ است و عزيز.

سوغاتي آن‌قدر مهم است كه در احاديث ديني هم توصيه شده و امام صادق هديه سفر حج را جزوي از آن عنوان كرده است. اما خريد سوغاتي آداب و رسومي ‌دارد كه اگر رعايت شود كار را براي خريداران آسان‌تر و طعم آن را براي دريافت كنندگان شيرين‌تر مي‌كند.

گز را از اصفهان بخريد و زيره را از كرمان

اتفاقي كه در سال‌هاي اخير رخ داده اين است كه مثلا شما در اصفهان، انار ساوه را به عنوان سوغات مي‌بينيد و در جاده كاشان، پره‌آلوي تبريز را مي‌فروشند و در مازندران سنگ‌پاي قزوين را به عنوان سوغات معرفي مي‌كنند و چاقوي زنجان را در صنايع‌دستي خوزستان مي‌بينيد و زعفران را در كرمان. اين چرخه نامتعارف آن‌قدر ادامه پيدا كرده كه اگر كسي از پيشينه سوغات‌هاي هر شهر خبر نداشته باشد، قطعا سرش كلاه مي‌رود. پس تلاش كنيد اگر اطلاعي از سوغات هر شهر نداريد، پيشينه‌اي از آن را قبل از سفر با يك پرس و جوي ساده در‌بياوريد.

به طور نمونه قلمكاري، خاتم، مينا، منبت‌كاري، كاشي‌كاري و گز و پولكي مخصوص استان اصفهان است. گلاب، عرق بيد‌مشك و عرق‌نعناع از سوغات‌هاي بي‌نظير كاشان به‌شمار مي‌آيد، سرشير، عسل، حلواي سياه و شال‌هاي پر نقش و نگار را از استان اردبيل خريداري كنيد، قطاب، پشمك، باقلوا، كيك يزدي، حاجي بادامي، ارده و پشمك مخصوص يزدي‌هاست. آبليمو، آبغوره، عرقيات بهار نارنج و مسقطي ويژه شيراز است. فرش‌هاي ابريشم و سوهان‌هاي بي‌نظير را فقط در قم مي‌بينيد. پسته، قاووت، كماچ سهن، كلمپه، زيره، پته، گليم، حنا، سدر و كتيرا و خرماي بم را از كرمان بخريد.

آلو بخارا، نقل، بادام و كدو جزو سوغات‌هاي استان همدان و پاچ‌باقلا، رشته‌خشکار، اخته، ولش، بادرنگ، مربای بهار‌نارنج‌، پرتقال، شاه‌بلوط، آب‌خوج، سیر ترشی، هفتا بیجار، جوکول، برنج و كلوچه سنتي از سوغات‌هاي استان گيلان و مازندران است. نان برنجي و كاك و روغن كرمانشاهي هم كه واضح است كه در كرمانشاه يافت مي‌شود و نه‌جاي ديگر و اما زنجان به غير از چاقوهاي تيزش كه معروف شده، داراي مليله‌هاي زيبا (انواع پايه‌هاي استكان، سيني، قاشق و چنگال غذا) و چاروق‌هاي خاص (نوعي كفش روفرشي چرمی) است.

بازار محلي يا برند فروشگاهي

معمولا بازار هر شهر يكي از اماكن ديدني است كه مسافران به آن سر‌مي‌زنند چرا‌كه حال و هواي آن بيانگر وضعيت اقتصادي و معيشتي آن منطقه است و حتما محصولات مخصوص‌شان در آن پيدا مي‌شود. بنابراين راسته بازار هر شهر محل مناسبي براي خريد سوغاتي است و راحت‌تر مي‌توانيد صنايع‌دستي و خوراكي‌هاي محلي را در آن پيدا كنيد. همچنين در بازارها خيلي زود به سمت منابع سوغات خوب و با كيفيت هدايت مي‌شويد و اين امكان را داريد تنوع محصولات و قيمت‌ها را با هم مقايسه كنيد.

پيشنهاد نمي‌كنيم كه از مغازه‌هاي اطراف بناهاي تاريخي و موزه‌ها خريداري كنيد‌‌ چون معمولا قيمت‌ها در اين نقاط بالاست و بيشتر مناسب گردشگران پولدار و خارجي است كه قصد خريد با ارز را دارند. اما فروشگاه‌هايی كه برند مطرح و نامي‌هستند هم مي‌توانند محل خوبي براي خريد به‌ويژه در صنايع‌دستي باشند چرا‌كه حداقل ويژگي‌شان اين است كه ضمانت‌نامه دارند و خيالتان راحت است پس از خروج از اين شهر، ممكن است شعبات ديگري از آن را در شهرهاي ديگر ببينيد. مثلا براي خريد ترمه در يزد به برندهاي معروف مراجعه كنيد يا براي خريد چرم حتما به فروشگاه‌هاي معتبر برويد.

براي تهيه برخي خوراكي‌ها مانند نان، ماست، شير، كره و خرما به‌خصوص در روستاها بهتر است نزد محلي‌ها و افراد بومي ‌منطقه برويد چون هم جنس بهتر و با‌كيفيت‌تري نصيبتان مي‌شود و هم پول را بدون واسطه دلال‌ها به دست خودشان مي‌رسانيد.

كم خريد كن و گزينه چون دُر

نيازي نيست كه در هر سفر سوغاتي‌هاي گران و ويژه بخريد، چرا‌كه هزينه‌هاي سفرتان افزايش مي‌يابد و به سبد خانوار لطمه مي‌زند. قطعا كسي در خانواده و دوستان از شما توقع ندارد كه فرش دستباف و گليم و جاجيم بخريد يا زعفران قرمز اعلا و خاتم‌كاري برايشان كادو‌پيچ كنيد. گاهي خريد يك جعبه گز يا چند گرم نعناع و زيره و حتي يك مجسمه عزيزان شما را بيشتر سر ذوق مي‌آورد. به عبارت ديگر به خريدهاي كوچك و كم‌هزينه اما با كيفيت فكر كنيد و تلاش كنيد اجناسي را خريداري كنيد كه بيانگر آداب و رسوم آن شهر باشد و بوي اصيل آن را بدهد.

به فكر چمدانتان باشيد

بعضي از مسافران حين ديدار از بازار و فروشگاه‌ها آنچنان ذوق‌زده مي‌شوند كه كنترل از دستشان خارج مي‌شود و هر آنچه از جلوي ديدگانشان عبور مي‌كند را مي‌خرند. نتيجه اينكه خرج سفرشان از دخلشان بالا مي‌زند و بدتر اينكه فضاي كافي براي جمع‌آوري و جابه‌جايي سوغات‌ها ندارند. پس اگر با خودروي شخصي‌تان سفر كرديد حواستان به ميزان حجمي ‌كه در صندوق‌عقب داريد، باشد و اگر هواپيما را انتخاب كرده‌ايد، مواظب باشيد كه اضافه‌بار نخوريد، امكان جا‌به‌جايي وسيله با اتوبوس و قطار و كشتي هم مشخص است و از سختي‌هاي جابه‌جايي و هزينه‌ها هم مطلع هستيد.

تلاش كنيد سوغاتي‌هاي كوچك و بسته‌بندي شده بخريد تا در جا‌به‌جايي كمتر دچار دردسر شويد ولي اگر اقلامي‌را خريديد كه باز بودند حتما آنها را قبل از حركت بسته‌بندي كنيد و در جاي مناسب قرار بدهيد. خوراكي‌هايي مانند ميوه، سبزيجات و لبنيات را كه ممكن است در طول سفر طولاني فاسد يا خراب شوند را نخريد و خلاصه حواستان باشد كه پولتان را با خريد هيجان‌زده و بيهوده از دست ندهيد.

منبع خبر:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *