شناخت ابرکوه در آیینه میراث فرهنگی و طبیعی ابرکوه

شناخت ابرکوه در آیینه میراث فرهنگی و طبیعی رونمایی شد

کتاب «شناخت ابرکوه در آیینه میراث فرهنگی و طبیعی» به مناسبت هفته گردشگری با حضور مسئولان در ابرکوه رونمایی شد.

میدان کتاب شهر ابرکوه عصر دیروز در راستای اجرای برنامه‌های هفته گردشگری میزبان مراسم رونمایی از کتاب «شناخت ابرکوه در آیینه میراث فرهنگی و طبیعی» به نویسندگی «زهرا بهپور» بود.

«زهرا بهپور» در حاشیه‌ای این مراسم ابراز کرد: گردآوری مطالب این کتاب از سال ۱۳۸۴ کلید خورد که انگیزه این مهم نیز پاسخ‌گویی به نیازهای اساسی در حوزه معماری و میراث فرهنگی ابرکوه بود تا این میراث آنچنان‌ که هست، شناخته شود.

وی خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین سؤالی که دغدغه ذهنی بنده شد و رسیدن به پاسخ آن به شکل‌گیری این کتاب منجر گردید، این بود که چرا ابرکوه با داشتن میراث فرهنگی و طبیعی بسیار ارزشمند، همچون برگی ناخوانده از معماری ایران بوده و به دست فراموشی سپرده شده است.

بهپور با بیان این که کتاب «شناخت ابرکوه در آیینه میراث فرهنگی و طبیعی» را می‌توان نخستین کار مطالعاتی انجام شده در رابطه با معماری ابرکوه و در واقع میراث فرهنگی و طبیعی ابرکوه دانست، ادامه داد: این کتاب به آموزه‌هایی برای شناخت معماری ابرکوه می‌پردازد که روزی برای تمام انسان‌ها عیان بوده اما با ظهور اندیشه‌های مدرن، نادیده گرفته شده است.

وی اضافه کرد: کتاب نامبرده علاوه بر شناختی که نسبت به میراث فرهنگی و طبیعی ابرکوه به ما می‌دهد، در رابطه با معماری خاص ابرکوه، چرایی و چگونگی شکل‌گیری و اجرای آن نیز آموزش‌هایی دارد که می‌تواند برای دانشجویان رشته‌های معماری، باستان‌شناسی، تاریخ، جامعه‌شناسی و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ و هنر مفید باشد.

«حمید مشتاقیان» رئیس میراث فرهنگی شهرستان ابرکوه نیز ضمن تأکید بر ضرورت ارتقاء دانش گردشگری در کشور، اظهار کرد: گردشگری، صنعتی است که از نظر سرعت رشد، گوی سبقت را از بسیاری از صنایع ربوده است و ظرفیت ایجاد تحول فرهنگی را برای طیف‌ها و اقشار مختلف جامعه دارد.

وی با بیان این که در حوزه گردشگری باید به تولید علم توجه کنیم، تصریح کرد: صنعت گردشگری باعث اشتغال میلیون‌ها نفر شده و بیش از آن بر افزایش درآمد افراد تأثیر زیادی داشته است ولی با افزایش گردشگران، ضرورت برنامه‌ریزی مناسب و مدیریت صحیح گردشگری بیشتر آشکار می‌شود و بخش اعظم این تلاش‌ها باید در سطح بومی و محلی انجام پذیرد.

کتاب «شناخت ابرکوه در آیینه میراث فرهنگی و طبیعی» که بخشی از مطالعات نویسنده بوده و در آینده جلد دوم آن نیز به رشته تحریر درخواهد آمد، ۲۵۱ صفحه دارد و در قالب سه فصل «آشنایی با ابرکوه»، «تحلیل و بررسی میراث فرهنگی و طبیعی» و «معرفی مختصر سایر آثار ابرکوه» و چهار پیوست در یک‌هزار نسخه به چاپ رسیده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

ایجاد گذرگاهی تاریخی برای رسیدن به روزهای کهن ابرکوه

گنبد سنگی هگ _محکم ترین بنای ابرکوه

تقویم گردشگری ابرکوه تدوین می‌شود

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *