مونسان: شیوع کرونا به گردشگری در ایران ضربه زد

مونسان: شیوع کرونا به گردشگری در ایران ضربه زد

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت: صنعت گردشگری در کشور جایگاه خود را پیدا کرده بود که با موضوع کرونا مواجه شدیم و دچار افت در این زمینه شدیم.

 

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امشب ۴ شهریور ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی عملکرد وزارتخانه متبوع خود پرداخت.

مونسان با اشاره به اینکه صنعت گردشگری در دنیا یکی از صنایع پر رونق تا قبل از کرونا بود گفت: روند رشد این صنعت نسبت به سایر رشد‌ها بالاتر بود، در سال ۲۰۱۹ میلادی یازده و هفت دهم میلیارد دلار سهم جی دی پی را به خود اختصاص داد لذا روند رو به رشد قابل ملاحظه‌ای را طی کردیم.

او با بیان اینکه در سال ۲۰۱۹ سازمان جهانی ما را به لحاظ سرعت رشد گردشگر خارجی در دنیا معرفی کرد، افزود: صنعت گردشگری در کشور جایگاه خود را پیدا کرده بود که با موضوع کرونا مواجه شدیم و این موضوع باعث افت شدید گردشگری در دنیا و به تبع آن در کشور ما شد، در سه ماهه سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر خارجی داشتیم که امسال این تعداد به عدد ۷۴ نفر رسیده تقریباً به صفر نزدیک شده است.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه به لحاظ ارتقاء جایگاه کار‌های خوبی صورت گرفت، اظهار کرد: در تصمیمات کشوری، در هیئت دولت و در نظام بودجه ریزی جایگاه بهتری پیدا کرده‌ایم، بودجه ما ۵۰ درصد آخرین وزارتخانه است یعنی وزارت ورزش.

مونسان با اشاره به موضوع بازگشت اشیای تاریخی به کشور گفت: ۲۶۷۱ شیء تاریخی در دولت تدبیر و امید به کشور بازگشت که بخشی از آن‌ها بعد از ۸۰ سال از آمریکا به کشور برگشته است.

او با اشاره به بهره‌برداری از ۴۰۰ هتل و هتل‌آپارتمان در دولت تدبیر و امید تصریح کرد: بیش از ۴۰۰ هتل و هتل‌آپارتمان در این دولت به مجموعه اقامتی کشور اضافه شده و در حال حاضر ۵۰۰ هتل در حال ساخت است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: بوم‌گردی‌ها یک اتفاق جدید در حوزه گردشگری است، بیش از دو هزار واحد بوم‌گردی در دولت تدبیر و امید اضافه شده و توانسته با سرمایه‌گذاری اندک برای بسیاری از افراد شغل ایجاد کند.

مونسان با بیان اینکه متناسب با جایگاه گردشگری در دنیا و ظرفیت‌های گردشگری کشور به موضوع بودجه پرداخت نشده است ادامه داد: نظام برنامه‌ریزی کشور گردشگری را باید در اولویت های خود قرار دهد، ظرفیت‌های تاریخی بی‌نظیری در کشور داریم که به راحتی در این بخش می توان شغل برای جوانان ایجاد کرد لذا در دولت دوازدهم حدود سیصد و شصت و پنج هزار شغل ایجاد کردیم که عمدتاً از میان جوانان بوده است.

او با اشاره به اینکه در همه جای دنیا گردشگری به عنوان میانبر توسعه در نظر گرفته می‌شود خاطرنشان کرد: گردشگری سومین اقتصاد دنیا شده است و پیش بینی می شد که به سرعت به رتبه اول اقتصاد دنیا تبدیل شود، با اندکی سرمایه‌گذاری به راحتی می‌توان موفق بود، ما در حوزه میراث فرهنگی رتبه نهم و در حو زه طبیعت‌گردی در رتبه دهم دنیا قرار داریم و جزو ۱۰ کشور برتر محسوب می‌شویم لذا ظرفیت‌های خوبی برای توسعه گردشگری داریم اگر بیشتر به این موضوع توجه شود با زمان بسیار کوتاه می توان جایگاه خوبی را پیدا کرد.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد : در بخش‌هایی غفلت شد به طوری که درآمدهای بخش گردشگری به خزانه واریز نمی شود بلکه در چرخه اقتصادی کشور قرار می‌گیرد، بخشی از کمبود ارز در بازار به موضوع گردشگری برمی‌گردد، درآمد ارزی توسط مردم ایجاد می‌شود و در چرخه اقتصاد کشور قرار می گیرد ، کرونا به ما آسیب زد و به ما نشان داد که جایگاهمان در این حوزه مهم است.

مونسان ادامه داد: در همه نمایشگاه های مهم گردشگری دنیا حضور داریم لذا در دو نمایشگاه اسپانیا و آلمان حضور خوب و پررنگی داریم و عمده بازاریابی گردشگری خارجی در این نمایشگاه ها اتفاق می‌افتد.

او عنوان کرد: در ۱۵ نمایشگاه گردشگری دنیا در طی دو سال گذشته حضور داشتیم و بیست نمایشگاه هم برنامه‌ریزی شده بود تا حضور یابیم اما با کرونا مواجه شدیم برای حضور در نمایشگاه ها نیاز به اعتبار زیادی داریم، هرچه بتوانیم در نمایشگاه‌های خارجی حضور بیشتری پیدا کنیم سهم بازار افزایش پیدا می‌کند لذا سال گذشته در ۱۵ نمایشگاه حضور پیدا کردیم.

او اظهار کرد: پایان سال ۹۱ سهم کشورمان از گردشگران خارجی حدود ۴ ميليون و ۹۰۰ هزار نفر بود و این رقم در پایان سال ۹۸ به ۸ میلیون و ۷۰۰هزار نفر رسید.

مونسان ادامه داد: در سال ۲۰۱۹ ایران به عنوان دومین کشور از نظر رشد گردشگر به ثبت رسید که رفته رفته در پایان سال ۹۸ با شیوع کرونا، نه تنها ایران بلکه همه دنیا با کاهش شدید گردشگر مواجه شدند.

او با اشاره به تبدیل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه گفت: بودجه سالانه ما رقمی حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که با توجه به وجود اماکن و ظرفیت های تاریخی و گردشگری در ایران، این بودجه در حد و شأن جذب گردشگری نیست.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه ما در دولت دوازدهم حدود ۳۶۵ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده ایم افزود: صنعت گردشگری در مسیر رسیدن به اولین اقتصاد جهان است و ما هنوز نگاه جدی و درستی به این صنعت در کشورمان نداریم.

مونسان ادامه داد: خوشبختانه فعالان اقتصادی کشور آینده گردشگری را پر رونق دیده‌اند ،آمارهایی که ما داریم این موضوع را تایید می کند، بیش از ۲۵۰۰ پروژه در حوزه گردشگری در حال اجرا است که همه توسط مردم انجام می‌شود و ما از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه ما با بخش هنر و صنعت سر و کار داریم و استادکارانی داریم که هنرمند هستند افزود: حجم اشتغال در این بخش زیاد است ، در سامانه ما حدود ۴۸۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند که حدود همین تعداد هم در سامانه وجود ندارد و لذا تعداد زیادی از افراد در این بخش فعالیت می کنند ۷۰ درصد فعالان این بخش خانم‌ها هستند.

مونسان تصریح کرد: وضعیت صنایع دستی تا قبل از کرونا خیلی خوب بود و حجم زیادی از فروش به حوزه گردشگری برمی گشت، وقتی گردشگری افت می‌کند، فروش صنایع دستی نیز کاهش می یابد ،سال گذشته بیش از ۴۴۰ هزار دلار صادرات صنایع دستی داشتیم.

وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گفت: پای صنایع دستی به سبد خانوار باز شده لذا طرح تجاری سازی را در صنایع دستی اجرا کردیم و بر روی بسته بندی و مارکتینگ کار کردیم و تلاش کردیم تا صنایع دستی را به عنوان اشیای تزیینی نبینیم ،بخش مهم کاربردی کردن صنایع دستی است.

مونسان ادامه داد: بخش فروشگاه صنایع دستی باید در هتل ها دیده شود، یک ترم جدیدی را در بوتیک هتل ها ایجاد کرده ایم که مورد استقبال گردشگران خارجی قرار گرفت.

مونسان با اشاره به اینکه حضور در نمایشگاه خارجی بخش مهمی از بازاریابی است گفت: در فضای مجازی سفارش می گیریم و از ایران برای کشورهای درخواست‌کننده ارسال می‌ کنیم، تلاش می‌کنیم تا در نمایشگاه های مهم صنایع دستی حضور پیدا کنیم، وضعیت فروش نمایشگاه های داخلی خوب است، نمایشگاه شهریور ماه محل فروش داخلی خوبی است ، اگر وزارت بهداشت تاییدیه بدهد این نمایشگاه را برگزار می‌کنیم.

مرتبط:

خسارت ۲۹ میلیارد دلاری کروناویروس به گردشگری انگلستان

نگاهی به بحران عمیق گردشگری

مونسان: نگفتم سفر اثری در شیوع کرونا ندارد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *