مریوان

شناسایی محوطه‌های تاریخی جدید در مریوان

محوطه‌هایی شاخص و کلیدی از دوران پارینه‌سنگی تا دوران اسلامی، در جریان بررسی‌های باستان‌شناسی منطقه مریوان شناسایی و مطالعه شد.

به نقل از روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، محمد معصومیان، سرپرست هیأت باستان‌شناسی مستقر در مریوان با اشاره به پروژه بررسی تکمیلی باستان‌شناسی مریوان با هدف شناسایی و درک روشن‌تر از محوطه‌های دوره‌های مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی این شهرستان، گفت: وجود دشت‌های غنی میان‌کوهی، رودخانه‌های دائمی، دریاچه‌ زریبار و وضعیت زمین‌ریخت منطقه موجب شده که پیش از این مطالعات باستان‌شناسی در این منطقه بیشتر معطوف به دشت مرکزی شهرستان مریوان شده و توجه کمتری به ارتفاعات این شهرستان و سایر بخش‌ها نظیر گلچیدر، سرشیو، خاوومیرآباد و کوماسی نسبت به دشت مریوان شود.

او افزود: نظر به اهداف کوتاه و بلندمدت این پروژه، بررسی تکمیلی شهرستان مریوان با تمرکز به این بخش‌ها به سرپرستی مشترک ما و نعمت حریری در حال انجام است.

 

معصومیان یادآور شد: با توجه به پیشینه بررسی‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی در شهرستان مریوان، انجام بررسی تکمیلی در این شهرستان برای تکمیل مطالعات صورت‌ گرفته و کمک به تهیه نقشه باستان‌شناسی کشور در این منطقه لازم و ضروری است.

این باستان‌شناس در تشریح شیوه‌ کار در این فصل از بررسی، گفت: با توجه به موقعیت ویژه و استعداد بالقوه‌ زیست محیطی، کار در این فصل به صورت پیمایشی آغاز شده و در این میان تاکنون محوطه‌هایی از دوران پارینه‌سنگی تا دوران اسلامی مورد شناسایی و مطالعه قرار گرفته‌اند که تعداد قابل توجهی از این محوطه‌ها شاخص و کلیدی هستند.

 

به گفته معصومیان، بررسی تکمیلی باستان‌شناسی  این شهرستان  استان کردستان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری،  همکاری پژوهشکده باستان‌شناسی و اداره کل میراث‌فرهنگی استان کردستان در حال انجام است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

مریوان _پتانسیل تبدیل شدن به قطب طبیعت‌گردی کشور

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *