چشمه کانی گراوان

چشمه کانی گراوان

چشمه کانی گراوان چشمه آب‌معدنی است که در شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی قرار دارد. این چشمه در ۲ کیلومتری شهرستان ربط و ۱۲ کیلومتری شمال شرقی سردشت قرار دارد.

سردشت نگینی در دل استان آذربایجان غربی است که مرکز آن شهرستان سردشت است و در جنوب غربی این استان در امتداد جنوبی ارومیه قرار دارد. سردشت در پای کوه گرده سور بر روی دشتی در ارتفاع ۵.۲ کیلومترمربع و با ارتفاع ۱۴۸۰ متر از سطح دریا قرار دارد. جاذبه‌های طبیعی این شهرستان زیبا کم نیست، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی سردشت، چشمه کانی گراوان در ۲ کیلومتری شهرستان ربط است.

کانی گراوان از چشمه‌های غنی آب‌معدنی است که میزان املاح محلول در آب آن بالغ‌بر یک گرم در لیتر است.

چشمه کانی گراوان

 

این چشمه زیبا در کنار روستایی بانام کانی گویز در جنوب شرقی حوضه زاب قرار دارد. خواص درمانی این چشمه بسیار است و می‌توان آن را در دسته‌بندی چشمه‌های آب‌معدنی گازدار جا داد که در بسیاری از امور زیبایی و پوست کاربرد دارد.

 

شهرت اصلی چشمه کانی گراوان به دلیل جوشیدن آبی با خواص مفید و مورداستفاده در درمان‌های بیوفیزیولوژیکی است. آب چشمه سرد بوده و به دلیل شوری غیرقابل‌شرب است. فعل‌وانفعالات شیمیایی آب چشمه باعث می‌شود تا هرساله به ارتفاع مخروط این چشمه اضافه شود.

 

سازه آهکی چشمه چیزی حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد و در طول زمان تغییر شکل داده است. اگر به بالاترین قسمت این چشمه برسید صدای جوشیدن آب را به‌وضوح احساس می‌کنید. رودخانه کوچک زاب از کنار این چشمه می‌گذرد که در فصل بهار یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های منطقه است. آب این چشمه به رودخانه زاب می‌ریزد.

blank

 

علت نام‌گذاری این چشمه مشخص نیست، بسیاری از افراد محلی نام آن را اصطلاحی در زبان کردی تفسیر می‌کنند، در زبان کردی «گراوان» به معنی آبی سخت و سنگین است و شاید به دلیل وجود املاح زیاد در آب این چشمه آن را چشمه گراوان می‌نامند.

 

برای بازدید از چشمه کانی گراوان کافی است در مسیر جاده سردشت، مهاباد حرکت کنید و ۳۰ الی ۳۵ دقیقه در این جاده برانید. پس از عبور از شهر راور از جاده خاکی عبور می‌کنید و از میان گندم‌زارها و جنگل‌های بلوط رد شده و به سمت غرب بروید. پس از چند دقیقه رانندگی در این جاده خاکی به چشمه زیبای کرم‌رنگ کانی گراوان می‌رسید.

مرتبط:آبشار شلماش _زیبایی آذربایجان غربی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *