دولت آباد

شکستگی ارسی باغ جهانی دولت آباد سهوی بود

مسئول پایگاه میراث جهانی باغ دولت آباد با بیان این که یکی از پنجره‌های ارسی‌ عمارت باغ دولت‌آباد به صورت سهوی توسط بازدیدکنندگان دچار آسیب و شکستگی شد، از مرمت آن طی چند روز آینده خبر داد.

«مجید علومی»  در توضیح تصاویر منتشر شده از شکستگی یکی از پنجره‌های ارسی‌ عمارت باغ جهانی دولت‌آباد که این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود، تصریح کرد: یکی از بازدیدکنندگان به طور سهوی و غیرعمدی در برخورد با این ارسی منجر به بروز این آسیب شده که بخشی از خسارت وارده نیز توسط وی پرداخت شده است.

این مسئول با بیان این که طی چند روز آتی شکستگی ایجاد شده ترمیم خواهد شد، گفت: خسارت این آسیب حدود پنج میلیون تومان برآورد شده ولی تا چند روز آینده، عملیات ترمیم آن انجام خواهد شد.

علومی از مرمت و آجر فرش کردن پشت بام‌ حرم‌سرای باغ جهانی دولت آباد نیز خبر داد و اظهار کرد: این پشت بام کاهگلی برای استحکام بخشی در حال آجر فرش شدن است.

ارسی به پنجره‌هایی اطلاق می‌شود که به روش خاص و کشویی و به سمت بالا باز می‌شود و به محفظه‌ای که در قسمت بالا قرار دارد هدایت می‌شود و آنگاه با یک میخ یا پیچ که در زیر آن قرار دارد می‌ایستد و عموماً درگاه آن رو به صحن حیاط باز می‌شود. ویژگی خاص این درها، این است که در جهت قائم باز و بسته می‌شود و کارایی فضا را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد، علاوه بر این نیز کاربرد شیشه‌های کوچک رنگی مانع تابش نور شدید خورشید به داخل اتاق می‌شود و نیاز اتاق را به آویختن پرده‌های سرتاسری و ضخیم برطرف می‌کند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ارگ دولت‌آباد اسفراین، بنایی تاریخی با الگوبرداری از شهر بلقیس

سعدآباد _پربازدیدترین مکان‌های تاریخی ایران

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *