بادگیر باغ دولت آباد

حال بلندترین بادگیر خشتی دنیا خوش است

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ دولت‌ آباد از مرمت نمای بیرونی عمارت بادگیر این باغ جهانی در یزد که بلندترین بادگیر خشتی دنیاست، خبر داد.

باغ دولت آباد توسط «علی رضائیان صباغ» معروف به (خان بزرگ) که سرسلسله خاندان خوانین یزد بود، بنا نهاده شد. او ابتدا قناتی به طول ۶۵ کیلومتر را ایجاد و آب را از مهریز به یزد و محل کنونی باغ رساند و سپس مجموعه حکومتی(دارالحکومه) خود را در این محل بنا کرد.

این پردیس ایرانی شامل ساختمان‌ها، حوض‌ها و آبنماهای بسیاری است و در فضای بین آن‌ها نیز باغ‌هایی با درختانی همچون انار و انگور با گل‌های فراوان وجود دارد.

قنات تاریخی دولت‌آباد با قدمتی بیش از ۲۰۰ سال از پنج رشته قنات تشکیل شده و از ارتفاعات مهریز سرچشمه گرفته و پس از مشروب کردن بخشی از زمین‌های مهریز و به کار انداختن چند آسیاب آبی و طی بیش از ۵۰ کیلومتر به یزد می‌رسیده و سپس باغ دولت‌آباد را آبیاری می‌کرده است اما این باغ در حال حاضر توسط چاهی نیمه عمیق آبیاری می‌شود.

«مجید علومی» مدیر پایگاه میراث جهانی باغ دولت‌ آباد از مرمت و بهسازی نمای بیرونی عمارت بادگیر این باغ خبر می‌دهدو اظهار می‌کند: عملیات مرمت در نمای بیرونی مهمترین عمارت باغ یعنی عمارت بادگیر به صورت زدودن اندود فرسوده بدنه عمارت، دوخت و دوز ترک‌ها و اجرای سیم گل دم‌گیری نما بوده که توسط نیروهای امانی این اداره کل و با مشارکت دفتر موقوفه باغ دولت آباد انجام شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد، علومی در مورد قدمت این بنای تاریخی نیز تصریح می‌کند: این باغ جهانی که قدمت آن به دوران افشاریه و زندیه باز می‌گردد، دارای چندین عمارت شامل هشتی، بادگیر، بهشت آئین، تالار آئینه، سردر اصلی و سردر جنوبی است و بلندترین بادگیر خشتی جهان با ارتفاع ۸/۳۳ متر را در خود جای داده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

شکافتن قلب آسمان با مناره‌های مسجد جامع یزد

فهرج روستایی فوق العاده در دل کویر یزد

دلیل نامگذاری یزد به شهر بادگیرها

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *