صنعت گردشگری

صنعت گردشگری در شرایط بحران کرونا

کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد در خصوص راهکارهای کاهش آسیب به صنعت گردشگری در شرایط بروز بحران کرونا ویروس بیانیه‌ای صادر کرد.

کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد در این بیانیه که به دنبال شیوع بیماری کرونا و به منظور پیشنهاد راهکارهای کاهش آسیب به صنعت گردشگری در شرایط بحرانی حاضر صادر شده، آورده است؛ «صنعت گردشگری با توجه ماهیت و ویژگی‌های خویش که به ویژه با تعامل انسان‌ها با یکدیگر سر و کار دارد، پیوسته به عنوان اولین بخش تاثیرپذیر از هر گونه بحران مطرح بوده است. بر این اساس در سالیان اخیر و با افزایش بحران‌های طبیعی و انسانی و سرعت یافتن سرایت آن به تمام نقاط جهان با توجه به برهم تنیدگی روزافزون اقتصاد، فرهنگ و جوامع بشری، مقصدهای عمده گردشگری در سطح جهان به ضرورت در پیش گرفتن برنامه ها و راهبردهای مدیریت بحران وقوف یافته و سعی کرده‌اند تا اثرات منفی ناشی از بحران های مختلف را به حداقل رسانده و زمینه را برای بازیابی توان سیستم گردشگری مقصد و کسب و کارهای مرتبط با آن را پس از فروکش کردن بحران ها فراهم سازند.»

در ادامه این بیانیه آمده است؛ «مدیریت بحران به مفهوم عام به معنای سوق دادن هدفمند جریان پیشرفت امور به روالی قابل کنترل و انتظار بازگشت امور در اسرع وقت به شرایط قبل از بحران است و یکی از مهم‌ترین شیوه‌های مدیریت بحران، استفاده از راهبردهای معطوف بر فرآیند است.
این راهبردها بر چگونگی حذف و کاهش آسیب‌پذیری در مراحل مختلف چرخه عمر بحران شامل قبل، حین و پس از بحران متمرکز می‌شود؛ راهبرد کلی مدیریت بحران قبل از وقوع، راهبرد کنشی و پیش‌بینی‌کننده و جلوگیری‌کننده است.
در حین بحران، راهبرد باید واکنشی باشد یعنی بیش از هر چیز بر عملیات امداد و نجات پافشاری شود و نهایتا پس از بحران، دو نوع راهبرد تعاملی با تاکید بر تجربه اندوزی از بحران‌های قبلی و برنامه‌های مقابله با بحران و راهبرد گزینشی برای مقابله با بحران‌هایی که احتمال وقوع آن بیشتر است، پیشنهاد می‌شود.»

کانون تفکر گردشگری داشنگاه یزد در بیانیه‌ی خود اضافه کرده است؛ «در آستانه شروع فصل تعطیلات نوروزی، شیوع جهانی بیماری ویروسی کرونا در اغلب استان‌های کشور موجب لغو بسیاری از سفرها شده است. این وضعیت در کنار لغو اکثریت قریب به اتفاق گشت‌ها و سفرهای گردشگران خارجی به کشور در نتیجه حوادث پیاپی اخیر، بحران در صنعت گردشگری را به جایی رسانده است که در صورت عدم چاره‌اندیشی عاجل و فوری، بیم آن می‌رود که علاوه بر از کار انداختن سیستم گردشگری کشور تحمیل هزینه‌ها و زیان‌های هنگفت بر کسب و کارهای مرتبط با این صنعت، اعتبار و تصویر ذهنی مقصد گردشگری ایران را در ذهن گردشگران داخلی و خارجی برای مدت ها تحت تاثیر قرار داده و آن را خدشه‌دار کند.
همچنین با توجه به ماده ۱۲ شیوه نامه اجرایی ذخیره و ابطال اتاق در واحدهای اقامتی و دستورالعمل پیشگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا در تاسیسات گردشگری به شماره ۹۸۳۴۰۰/۷۸۳۷۹ مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۴ تمامی کسب و کارهای مرتبط با گردشگری در تمامی بخش ها باید نسبت به لغو برنامه‌های سفر و بازپرداخت کلیه وجوه دریافتی به مسافران اقدام کنند.»

در بخش پایانی این بیانیه نیز خاطر نشان شده است؛ «بر این اساس، کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد بنا بر ماهیت وجودی خویش و نیز وضعیت بحرانی حاضر که ضرورت مشارکت جمعی و یاری رسانی ملی برای گذر از این دوران سخت را انکارناپذیر می‌کند، ضمن ابراز نگرانی از تاثیرگذاری وضعیت فعلی بر صنعت گردشگری و تاکید بر تسریع در تدوین برنامه ملی مدیریت توسعه گردشگری کشور (طرح جامع گردشگری) که بخشی از آن نیز به برنامه مدیریت بحران گردشگری کشور اختصاص یافته و اعلام آمادگی برای مشارکت در فرآیند تدوین آن، موارد زیر را به عنوان راهکارهای واکنشی فوری و عاجل مدیریت حین بحران فعلی در صنعت گردشگری کشور پیشنهاد می‌دهد:
۱. تشکیل ستاد بحران با دبیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ریاست معاون اول رییس جمهور و با حضور وزرا و مقامات مسئول مرتبط با صنعت گردشگری و نمایندگان تمام تشکلهای صنفی مرتبط با حوزه گردشگری
۲. همکاری دولت، سازمان تأمین اجتماعی، نهادهای مربوطه و شهرداری ها در زمینه اعطای مجوز تاخیر در پرداخت حق بیمه، هر گونه عوارض و مالیات های تاسیسات گردشگری و سایر بخش های دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دوره زمانی بحران فعلی یا تقسیط آن در زمان حداقل یکساله پس از بازگشت به وضعیت عادی
۳. پرداخت وام‌های اضطراری برای پرداخت حقوق و مزایای پرسنل و شاغلان رسمی و هزینه های ثابت تمامی تاسیسات، موسسات مرتبط با گردشگری
۴. ایجاد امکان استمهال پرداخت اقساط وامهای فعلی اعطاء شده به تمامی کسب و کارهای مرتبط با گردشگری، حداقل برای یکسال بدون اخذ جریمه دیرکرد
۵. ایجاد امکان تقسیط قبوض حاملهای انرژی و آبرسانی
۶. حمایت از کسب و کارهای فردی فعالان گردشگری مانند راهنمایان تور با مدنظر قراردادن برخورداری از بیمه های حمایتی مانند بیمه های بیکاری
۷. تدوین بسته های مشاوره ای و آموزشی و حمایتی در قالب اعطای تسهیلات مناسب به جوامع محلی مقصد گردشگری جهت ایجاد و راه اندازی کسب و کارهای جایگزین
و ۸ . تدوین و آماده سازی برنامه های حمایتی برای تشویق شهروندان به سفر در دوران پسابحران مانند بهره مندی از مرخصی تشویقی، تسهیلات سفر، سهمیه بنزین تشویقی و …»

مرتبط:

کرونا و تاثیرات آن بر گردشگری آلمان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *