یخچالی که در دل کویر موزه شد

یخچالی که در دل کویر موزه شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گرمسار از راه‌اندازی موزه روستای قاطول خبر داد.

مهوش کمالی۱۷ اردیبهشت با اعلام این خبر اظهار کرد: بنای این موزه یک یخچال طبیعی است که در زمستان برای نگهداری یخ استفاده می‌شده است.رئیس میراث فرهنگی گرمسار یادآوری کرد: یخچال قاطول از بناهای دوره قاجار است و با شماره ۲۰۲۳۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت احداث موزه‌ها خاطرنشان کرد: موزه‌ها در معرفی فرهنگ و تمدن هر منطقه و جذب گردشگر نقش مهمی دارند.

کمالی اضافه کرد: این موزه متعلق به سید محمود طباطبایی است که با مشارکت این اداره و دهیاری روستا قاطول با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال مرمت و راه اندازی شده است و در حوزه مردم شناسی(تولید یخ) فعالیت دارد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گرمسار افزود: این موزه در روستای قاطول از توابع شهرستان گرمسار قرار دارد.

همچنین مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از وجود ۵۰ اثر استان سمنان در صف انتظار برای ثبت در فهرست آثار ملی خبر داد.

مهدی جمال با اعلام این خبر اظهار کرد: استان سمنان از ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری بسیار خوبی برخوردار است.

وی از تلاش برای افزایش آثار ثبت شده این استان خبر داد و تصریح کرد: پس از بررسی اسناد و مدارک، پرونده های این آثار که در دفتر ثبت و حریم اداره ‌کل تهیه و تدوین شده بود، واجد ارزش تاریخی شناخته شد و جهت بررسی و اعلام نظر به کمیته های تخصصی ثبت آثار وزارتخانه متبوع ارسال شد.

جمال خاطرنشان کرد: از این تعداد پرونده، ۲۲ پرونده اثر غیرمنقول، ۶ پرونده اثر منقول، ۸ پرونده  اثر طبیعی، ۱۴ پرونده اثر ناملموس هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان با اشاره به تعدد آثار تاریخی ثبت شده در این استان افزود: تاکنون تعداد ۸۴۵ آثار استان به ثبت ملی رسیدند.

منبع:ایسنا

مرتبط:گرمسار؛ نزدیک‌ترین جاذبه کویری به پایتخت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *