عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه ، یادگاری بی نظیر قاجار

عمارت مسعودیه از اماکنی است که هر فردی باید در زندگی خود حتما از آن بازدید کند. این عمارت یکی از سازه های قدیمی شهر تهران می‌باشد که موقعیت مکانی آن نیز در خیابان ملت، که همچنان بافت قدیمی خود را حفظ کرده است قرار دارد.

عمارت مسعودیه یکی از این سازه های تاریخی است که داستان جالبی دارد. این عمارت نه تنها در تهران شهرت دارد، بلکه آوازه آن به گوش افراد بسیاری از شهر های مختلف رسیده است.

به همین سبب، گردشگران و تاریخ دوستان بسیاری مسافت های طولانی و کوتاه را طی می کنند و از این جاذبه تاریخی می کنند.

در این مطلب به معرفی کامل عمارت مسعودیه، تاریخچه آن و همچنین بخش های مختلف این عمارت پرداخته ایم. اگر تا به حال از این جاذبه تاریخی دیدن نکرده اید توصیه می کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

عمارت مسعودیه

مختصری درباره عمارت مسعودیه

این عمارت یکی از مشهورترین و محبوب ترین جاذبه‌ای تاریخی در شهر تهران است. مساحت این عمارت در حدود ۴ هکتار می باشد.  قدمت این عمارت، مربوط به دوران قاجار است. جالب است بدانید که این عمارت حاصل به رخ کیشدن است و از بخش ها و ساختمان های متعددی ساخته شده است.

علاوه بر این ساختمان ها و بخش های بسیاری نیز به تازگی در این محدوده ساخته شده است. در زمان قاجار مسعود میرزا که ملقب به ظل السلطان بود،  دستور ساخت عمارتی زیبا در خیابان ملت را صادر کرد.

فضای داخلی این عمارت به قدری زیباست که توریست‌ها و بازدیدکنندگان خارجی بسیاری برای آشنایی بیشتر و بازدید از این زیبایی ها، مسافت های طولانی را طی می کنند.

تاریخچه ساخت عمارت

همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم، این عمارت به دستور ظل السلطان ساخته شد. ظل السلطان، فرزند دوم ناصرالدین شاه قاجار بود. ایشان به دلیل اینکه مادرشان اشراف زاده نبود، لایق ولیعهد شدن نبود. اما حکومت مناطق زیادی از ایران مانند مازندران، اصفهان، یزد، لرستان، فارس، کردستان به دست ایشان بود.

این مساله که ایشان لایق ولیعهد شدن نبود، برای ایشان گران تمام شد و به همین سبب، شروع به انجام کار های ناشایست کرد. در واقع همانطور که می دانید بناهای بسیاری در اصفهان وجود دارند که متعلق به دوران صفوی می باشد. ایشان، شروع به خراب کردن برخی از این جاذبه ها و بناهای تاریخی کرد و بسیاری از سازه های تاریخی را با خاک یکسان کرد و از بین برد.

اما در نهایت، ناصرالدین شاه که از این کارهای ظل السلطان ترسیده بود، او را از حکمرانی تمام شهر ها به جز اصفهان عزل کرد. اما ظل السلطان، دستور ساخت عمارت مسعودیه را در تهران صادر کرد و در نهایت در سال ۱۲۹۷ از دنیا رفت.

عمارت مسعودیه

بخش های مختلف عمارت مسعودیه

به طور کلی می توان این عمارت را به دو بخش تقسیم کرد. بخش شرقی و بخش غربی. اما همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم این عمارت از بخش های بسیاری تشکیل شده است.

از جمله این بناها می توان به سفره خانه، عمارت دیوان خانه، باغ دیوان خانه، عمارت سردر کالسکه رو، حیاط مشیری، حیاط خلوت، عمارت حیات خلوت، عمارت مشیرالدوله، عمارت سردر پیاده رو، عمارت سفره خانه، حیاط سید جوادی، عمارت سید جوادی اشاره کرد.

موقعیت مکانی و مسیر دسترسی به عمارت مسعودیه

همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم، این جاذبه تاریخی در خیابان ملت تهران قرار دارد. اگر ساکن تهران نیستید و نمی‌دانید چگونه می توانید به این جاذبه گردشگری دسترسی پیدا کنید نگران نباشید.

دسترسی با مترو

برای دسترسی به این عمارت با استفاده از مترو و اتوبوس راه های مختلفی دارید. اگر قصد دارید با استفاده از مترو خود را به این جاذبه گردشگری برسانید بهترین راه این است که در ایستگاه متروی ملت پیاده شده و سپس پیاده خود را به خیابان اکباتان برسانید.

ورودی این عمارت در خیابان اکباتان قرار دارد و دسترسی به آن از طریق این ایستگاه آسان است. اما علاوه بر این می‌توانید خود را به ایستگاه متروی بهارستان برسانید. سپس در بهارستان، به سمت جنوب غربی این میدان بروید و در خیابان اکباتان به مقصد می رسید.

عمارت مسعودیه

دسترسی با اتوبوس

علاوه بر این با اتوبوس نیز می توانید به این جاذبه تاریخی دسترسی پیدا کنید. بری دسترسی با اتوبوس به این جاذبه تاریخی باید خود را به یکی از ایستگاه های اتوبوس خطی میدان جمهوری – میدان بهارستان برسانید. سپس در این میدان با کمی پیاده روی به عمارت مسعودیه دسترسی پیدا کنید.

کلام آخر

شهر تهران مملوء از جاذبه های تاریخی و گردشگری می باشد. اگر پایتخت نشین نیستید، پیشنهاد می کنم حتما درصورت سفر به تهران با اجاره خانه مبله ، در این شهر اقامت کنید. سپس اقدام به بازدید از تمامی جاذبه های گردشگری این شهر کنید که عمارت مسعودیه نیز یکی از زیباترین آن هاست.

منبع:ایسنا

عمارت:

خانه فکری _عمارتی با الگوهای اصیل معماری جنوب

عمارت خورشید کلات _یادگار نادرشاه

عمارت و کلیسای تومانیانس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *