جزیره زنگبار

عوض شدن مفهوم زمان در جزیره زنگبار

مردم جزیره زنگبار به زبان سواحلی که شاخه ای از گروه زبانهای بانتو است صحبت می‌کنند. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری زنگبار که در تور تفریحی باید از آن دیدن کرد شهر سنگی است.
زنگبار کجاست؟

زنگبار منطقه ای نیمه خودمختار در تانزانیا است. زنگبار دربردارنده مجمع الجزایری در اقیانوس هند به فاصله ۲۰ الی ۲۵ کیلومتری از ساحل سرزمین اصلی و مشتمل بر جزایر کوچک بسیار و دو جزیره بزرگ به نام های اونگوجا و جزیره پمبا است. مرکز تاریخی شهر زنگبار، شهر سنگی در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

شاید جالب باشد که بدانید« زنگ» کلمه ای فارسی است به معنی تیره رنگ، قهوه ای و سیاه،« بار» به معنی ساحل، کناره و کرانه (مانند:جویبار، رودبار، ارسباران …) و در مجموع« زنگبار» یعنی« ساحل سیاهان» یا« سرزمین سیاهان». اعراب این واژه را زنجبار تلفظ می کنند و اروپائیان هم زنجبار را به Zanzibar تغيير داده اند. ایرانی ها از دوره هخامنشی با این منطقه دادوستد تجاری داشته اند.

مردم زنگبار به زبان سواحلی که شاخه ای از دسته زبانهای بانتو است صحبت می کنند. این زبان در شرق و تا حدودی مرکز آفریقا به کار برده می شود و یکی از بانفوذترین زبان های آفریقایی است.

عوض شدن مفهوم زمان در زنگبار

در جزیره زنگبارزمان احتمالا شما را قدری گیج کند. این جا همه چیز برعکس انتظار شماست. برعکس باقی نقاط جهان که هر شبانه روز از ساعت ۱۲ نیمه شب آغاز می شود، مردم این جزیره ساعت شروع روز خود را از زمان طلوع خورشید یعنی ساعت ۷ صبح آغاز می کنند. در نتیجه زمان یک بعد از ظهر می شود زمانی که روز به معنی مفهوم غربی آن( روز کاری) آغاز می شود و ساعت ۷ بعد از ظهر ، نیمه ظهر مردم این ناحیه است.

جزیره زنگبار

تمام این اختلاف زمانی به خاطر نزدیک بودن این جزیره به خط استوا است. درصورتی که میخواهید با ساعت مچی بر روی دستتان اوقات زندگی مردم را متوجه شوید، باید ساعت ۳ را با ساعت ۹ و ساعت ۴ را با ساعت ۱۰ تعویض و جا به جا کنید. در اینصورت با یکی از جاذبه های زنگبار تانزانیا یعنی اختلاف زمانی با دیگر نقاط جهان هماهنگ شده اید. حالا که ساعت خود را هماهنگ کرده اید ، باید زمان های بازدید روزانه خود را پیدا کنید. برای پیدا کردن زمان صبحانه، ناهار، عصرانه و شام، حتی درصورتی که ساعت به کمکتان نیامد، از افراد محلی کمک بگیرید.

چند نمونه از جاذبه های گردشگری زنگبار

– شهر سنگی
از مهم ترین جاذبه های گردشگری زنگبار که در تور تفریحی باید از آن دیدن کرد شهر سنگی است. این شهر در گذشته پایتخت و مقصد بسياري از گردشگران در تور ادونچر و سفر ماجراجویانه شان بوده و اهمیت زيادي داشته است. معماری و بافت فرهنگی شهر ترکیبی از فرهنگ های گوناگون است مانند اعراب، ایرانیان، هندی ها و اروپاییان است که در جزیره زندگی نموده اند. سال ۲۰۰۰ شهر سنگی جزء میراث یونسکو قرار گرفت و بیش از پیش بین گردشگران تور تفریحی معروف شد.

– خانه شگفتی ها

این خانه که به بیت العجیب هم معروف است یکی از شناخته شده ترین مکانهای گردشگری زنگبار است. این بنا سال ۱۸۸۳ ساخته شده است. خانه شگفتی ها  در گذشته خانه سلطان بود و نخستین بنا در زنگبار بود که الکتریسیته داشت و نخستین بنای مجهز به آسانسور در شرق آفریقا هم بود. اکنون هم این خانه به موزه تبدیل شده است.

– جزیره زندان یا جزیره لاک پشت ها
چانگو یا جزیره لاک پشت ها حدود ۳۰ دقیقه تا شهر سنگی فاصله دارد و از جاذبه های گردشگری زنگبار در تور ادونچر و سفر ماجراجویانه است. بد نیست بدانید در حالیکه این جزیره به جزیره زندان شهرت دارد هیچ وقت زندان نبوده و گاهی برده ها در این جزیره نگهداری و توقیف می شدند. در دوره ای هم با شیوع تب زرد  جزیره زندان محل قرنطینه بیماران بوده است.

مرتبط:روستای قلعه بالا؛

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *