فرش‌های دوران قاجاریه

فرش‌های دوران قاجاریه و پهلوی اول در البرز رونمایی شد

نمونه فرش‌های دوران قاجاریه و پهلوی اول روز سه شنبه به مناسبت هفته صنایع دستی با حضور پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مجموعه فرهنگی تاریخی هامورنیک سنتر کرج رونمایی شد.

فریدون محمدی  مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز  به خبرنگاران گفت:  ۲۲ قطعه فرش  مربوط به دوران قاجاریه و پهلوی اول توسط  یک مجموعه‌دار خصوصی طی سال های گذشته در مناطق مختلف ایران، اروپا، آمریکا جمع‌آوری شده در این مجموعه به نمایش گذاشته شده است.

وی افزود: رنگ گیاهی، پشم دست‌ریس، بافت، طرح و نقوش سنتی و بکر به کار در رفته در قالیچه‌ها و فرش‌های مزبور از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های آثار این مجموعه محسوب می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد:کلکسیونی از فرش‌های طهران قدیم، قزوین، کاشان، تبریز، فراهان و یزد گردآوری شده که در این میان فرش ۱۳ متری کتیبه‌دار تهران که یکی از سه فرش کتیبه‌دار شناخته شده در دنیا است و نیز فرش ۱۵ متری بافت سراب آذربایجان هنر دست استاد مشایخی است که در سال ۲۰۱۷ در نمایشگاه بین‌المللی تهران به عنوان فرش برتر معرفی شد.

وی گفت: با همکاری سبحانی مجموعه‌دار خصوصی و همچنین به همت سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره‌کل نمایشگاه فرش‌های قاجاری و پهلوی اول با هدف آشنایی با صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، اصالت کهن و فرهنگ غنی ایران‌زمین از امروز به مدت یک هفته در مجموعه هارمونیک سنتر کرج برای بازدیدعموم آزاد بوده و ازقالیچه سه متری تا فرش‌های ۱۶ متری در آن به نمایش درآمده است.

منبع: ایرنا

مرتبط:

روی فرش ایرانی راه بروی، موسیقی غربی گوش نمی کنی

در شهر گلیم نقش برجسته‌ پشم به فرش می‌رسد؟

خدمت کرونا به بازار فروش صنایع دستی!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *