فصل داغ گردشگری زمستانی همدان

وجود یک‌ هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و طبیعی در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین و برگزاری رویداد “ایران باشکوه” همزمان با جشن سال نو چینی‌ها، فرصت مناسبی برای رونق دوباره گردشگری زمستانی همدان فراهم کرده است.

به صراحت می توان گفت، همدان با داشتن جاذبه های بیشمار گردشگری در همه فصول می‌تواند پذیرای علاقمندان این دیار باشد؛ اما چالشی به نام فصلی بودن گردشگری موجب شده اوج این سفرها به ایام نوروز و تعطیلات تابستان محدود شود.

اما بی تردید برگزاری رویداد ایران باشکوه در کنار جشنواره زمستانی این فرصت را برای گردشگران فراهم کرد تا در زمستان نیز از جاذبه های گردشگری همدان دیدن کنند.

شهر همدان که در دامان کوه الوند پهنه گسترانیده با تمدن سه هزار ساله از کهن‌ ترین شهرهای جهان و پایتخت نخستین شاهان ایرانی در دوران مادها بوده‌ است که به واسطه دارا بودن بیش از یکهزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری در سال ۸۵ با مصوبه مجلس شورای اسلامی به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران معرفی شد.

این استان با دارا بودن آثار تاریخی و باستانی ارزشمندی همچون تپه هگمتانه، کتیبه های گنجنامه، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، گنبد علویان و جاذبه های طبیعی همچون غار علیصدر هم‌ اکنون به عنوان پنجمین شهر گردشگری کشور شناخته می‌ شود.

برگزاری جشنواره ها و ورویدادهای گردشگری موجب رونق اقتصادی شهر میزبان و توسعه حوزه گردشگری آن می شود و این بار همدان با برگزاری جشنواره ایران باشکوه همزمان با شروع سال نو در کشور چین، میزبان گردشگرانی از این کشور تا ۲۰ بهمن خواهد بود.

جشنواره زمستانی؛ تاثیرگذار اما ناکافی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان در این ارتباط گفت: حوزه گردشگری این استان به دلیل فصلی بودن با مشکلاتی روبرو است که برگزاری جشنواره های زمستانی می تواند در جذب مسافران و گردشگر زمستانه تاثیرگذار باشد، اما کافی نیست.

مجسمه حکیم بوعلی سینا در یک روز برفی

علی خاکسار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: رویداد ملی “ایران باشکوه” در این استان هم‌زمان با نهمین جشنواره زمستانی از امروز جمعه چهار بهمن آغاز شده و تا ۲۰ بهمن ادامه دارد.

وی اظهار داشت: در فصل های کم‌رونق گردشگری با میزبانی و برگزاری رویدادهای گردشگری و اقدامات ابتکاری می‌توانیم انگیزه ای برای تورها و سفر گردشگران داخلی و خارجی ایجاد کنیم.

خاکسار افزود: رویداد ملی “ایران باشکوه” با هدف جذب گردشگر چینی، چهارم تا ۲۰ بهمن همزمان با سال نو چینی در چند استان کشور از جمله همدان به‌منظور معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری ایران و همدان به گردشگران داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

سال نوی چینی از مهم‌ترین تعطیلات سنتی مردم این کشور است. گاه‌شمار چینی ترکیبی شمسی – قمری است و حرکت خورشید، ماه و ستارگان، تعیین‌کننده روزها، ماه‌ها و سال‌ها هستند و هر سال در بهمن ماه، سال چینی نو می‌شود.

در کشور چین سال نو با پدیدار شدن ماه در نخستین روز سال آغاز می‌شود و به همین علت گاه به آن سال نوی قمری نیز گفته می‌شود. جشن سال نو در این کشور ۱۵ روز به طول می‌انجامد و با جشن فانوس پایان می‌یابد.

در بیشتر کشورهایی که چینی‌ها اکثریت را تشکیل می‌دهند یا اقلیت قدرتمندی هستند، سال نوی چینی جشن گرفته می‌شود؛ از آن جمله می‌توان به چین، هنگ کنگ، تایوان، برونئی، کره شمالی و کره جنوبی، مغولستان، نپال، بوتان، ویتنام، سنگاپور، اندونزی، مالزی، فیلیپین و تایلند اشاره کرد.

رویداد ملی “ایران باشکوه” با هدف جذب گردشگر چینی، چهارم تا ۲۰ بهمن همزمان با سال نو چینی در چند استان کشور از جمله همدان به‌منظور معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری ایران و همدان به گردشگران داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان بیان کرد: برگزاری موفق این رویداد می‌تواند شروع خوبی برای معرفی ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری استان به بازار بزرگ چین باشد.

خاکسار اظهار داشت: طرح رویداد ملی ایران باشکوه شامل برنامه‌های متنوع، جشنواره‌ها، جنگ شادی و تخفیف هتل‌ها، مراکز اقامتی، مراکز پذیرایی، صنایع‌دستی و سوغات خواهد بود.

وی اظهار داشت: این رویداد با همکاری سفارت چین در ایران و سفارت ایران در چین، کنسولگری‌ها و رایزنان فرهنگی و تورگردانان دو کشور برگزار می‌شود.

تلاش برای افزایش اقامت گردشگران در همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان نیز گفت: میانگین زمان اقامت گردشگران در استان همدان ۲ تا ۲.۵ شب است که در مقایسه با استان هایی همچون یزد و اصفهان و با توجه به تنوع و تعدد جاذبه های گردشگری همدان بسیار کم است و ما تلاش می کنیم میانگین زمان اقامت گردشگران دست کم به چهار شب برسد.

علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان

علی مالمیر تاکید کرد: جاذبه های گردشگری شهر همدان تا حدودی به چهار اثر شاخص شهر شامل تپه هگمتانه، گنبد علویان، آرامگاه بوعلی و آرامگاه باباطاهر محدود شده؛ در صورتی که جاذبه های بسیار ارزشمندی همچون آبشار گنجنامه، جاده سد اکباتان، مجموعه بازار سنتی همدان، میدان امام خمینی (ره) و مراکز و محلات های قدیمی نیز وجود دارد که از ظرفیت و قابلیت این جاذبه ها به درستی استفاده نشده و نیازمند تقویت زیرساخت ها است.

جاذبه های گردشگری شهر همدان تا حدودی به چهار اثر شاخص شهر شامل تپه هگمتانه، گنبد علویان، آرامگاه بوعلی و آرامگاه باباطاهر محدود شده؛ در صورتی که جاذبه های بسیار ارزشمندی همچون آبشار گنجنامه، جاده سد اکباتان، مجموعه بازار سنتی همدان، میدان امام خمینی(ره) و مراکز و محلات های قدیمی نیز وجود دارد که از ظرفیت و قابلیت این جاذبه ها به درستی استفاده نشده و نیازمند تقویت زیرساخت ها است

وی اضافه کرد: اقلام تبلیغاتی، بروشورهای معرفی جاذبه های گردشگری، تاریخی و نقشه های گردشگری در استان همدان تهیه و تدوین شده و پورتال جامع گردشگری نیز به روز رسانی شده است.

مالمیر بیان کرد: ظرفیت های گردشگری استان دارای تنوع بالایی در زمینه های گردشگری روستایی، ورزشی، مذهبی، سلامت، تاریخی، طبیعت گردی و باستان شناسی است.

وی بر توسعه گردشگری زمستانی در استان همدان تاکید کرد و گفت: در صورت رونق گردشگری زمستانی، سرمایه گذاران به فعالیت اقتصادی در بخش گردشگردی و توسعه زیرساخت های این استان ترغیب می شوند.

وی با اشاره به برگزاری رویداد ایران باشکوه ادامه داد: بهمن، ماهی پر رویداد برای گردشگران در همدان است و این قشر می تواند از خدمات و تخفیفات بالا در بخش های مختلف برخوردار شود.

مالمیر تاکید کرد: در این جشنواره ۱۲ عنوان رویداد برگزار می‌شود که در حاشیه آن تخفیفات مجتمع های اقامتی، پذیرایی، مراکز فروش سوغات و صنایع دستی را نیز  شاهد خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان گفت: اجرای موسیقی سنتی و شب های فرهنگی استان‌های کرمانشاه، کردستان، لرستان، ایلام و مرکزی از جمله این برنامه ها است.

غذای چینی روی میز گردشگری همدان

وی اظهار داشت: تزئین مراکز تفریحی، گردشگری و اقامتی با سلایق گردشگران چینی و همچنین سرو غذاهای مورد علاقه آنان در مراکز اقامتی، برگزاری تورهای شهر گردی، استان گردی و تورهای تلفیقی با استان های هم جوار از دیگر برنامه ها است.

جشنواره بزرگ آمدم برفی در تپه های عباس آباد همدان

مالمیر تاکید کرد: بازی های زمستانی و اسنوموبیل سواری در مزرعه احیایی، جشنواره بزرگ آدم برفی در تپه عباس آباد، جنگ شادی در هتل باباطاهر و مسابقه نقل های زمستانی با طراحی کرسی خانه در سالن فردوسی از دیگر برنامه های رویداد ایران باشکوه در همدان است.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره شمع در پیاده راه امام خمیینی (ره) همدان، برنامه شادپیمایی با حضور عروسک های غول پیکر در پیاده راهای شهر، مسابقه پخت انواع سوپ و آش ویژه زمستان در باغ نظری و اسکی و بازی های زمستانه در پیست اسکی همدان نیز در این ایام برگزار می‌شود.

مالمیر اظهار داشت: در این مدت هتل ها با ۵۵ درصد تخفیف، اقامتگاه های بوم گردی ۵۰ درصد تخفیف، تله کابین گنجنامه، غار علیصدر، مجموعه شهربازی رنگین کمان نیز با ۵۰ درصد تخفیف، خدمات خود را ارائه می دهند.

اما و اگرهای گردشگری “ایران باشکوه” زیر سایه “کرونا”

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان همچنین با اشاره به شیوع بیماری “کرونا” در کشور چین، به خبرنگار ایرنا گفت: مبادی ورودی و مرزهای کشور توسط نهادها و مسوولان مربوطه تحت کنترل است و ضوابط و مقررات بهداشتی و امنیتی برای ورود خارجی ها به کشور انجام می شود.

مالمیر با تاکید براینکه نمی توانیم مرز استان را بسته  و از ورود گردشگران ممانعت کنیم، خاطرنشان کرد: تصمیم گیری درباره لغو برنامه های “ایران باشکوه” در حیطه اختیارات و وظایف ما نیست و چنانچه نیازی احساس شود در عرصه ملی رسیدگی می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان اظهار داشت: تبلیغات گسترده ای از طریق سایت های مجازی، کنسولگری ها و سفارتخانه ها برای معرفی جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری همدان صورت گرفته است اما این امر باید مستمر و آرام باشد تا ما را به هدف مورد نظر برساند.

مالمیر اضافه کرد: امسال نخستین سالی است که در سطح وسیع برای شناسان همدان به مردم چین اقدام کرده ایم و انتظار نداریم که با خیل عظیم گردشگران این کشور به شهر و دیارمان مواجه شویم؛ لذا جای نگرانی برای حضور پرازدحام چینی ها در همدان و انتقال بیماری کرونا وجود ندارد.

امسال نخستین سالی است که در سطح وسیع برای شناسان همدان به مردم چین اقدام کرده ایم و انتظار نداریم که با خیل عظیم گردشگران این کشور به شهر و دیارمان مواجه شویم؛ لذا جای نگرانی برای حضور پرازدحام چینی ها در همدان و انتقال بیماری کرونا وجود ندارد.

به گفته وی جذب گردشگر فرآیندی زمان بر و نیازمند تامین و توسعه زیرساخت های لازم است که در همدان نیز باید این ملزومات فراهم شود که برقراری پرواز  شیراز – همدان زیرساخت مهمی در این عرصه محسوب می شود.

مالمیر اشاره ای به محور کلاسیک گردشگری کشورمان کرد و گفت: شهرهای شیراز، اصفهان و یزد محور کلاسیک گردشگری خارجی هستند و به طور معمول، گردشگران این محور را در برنامه سفر خود قرار می دهند و برقراری پرواز شیراز – همدان می تواند ما را به این محور کلاسیک متصل کند.

رشد ۲۴ درصدی گردشگری خارجی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان ابراز امیدواری کرد با دایر شدن این خط هوایی، آژانس های گردشگری نیز تورهایی را تدارک دیده و بین محور غرب و کلاسیک ارتباط برقرار کنند.

وی یادآوری کرد: با فراهم آوردن زیرساخت های اینچنینی می توانیم به رونق گردشگری خارجی در پایتخت تاریخ و تمدن امید داشته باشیم.

به گفته مالمیر همدان تا پایان آذر پذیرای ۱۷ هزار گردشگر خارجی از کشورهای مختلف جهان بوده است که این رقم تنها شمار کسانی است که در هتل ها و خانه های بومگردی این استان اقامت کرده اند.

به استناد آمار و ارقام ارایه شده توسط مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان، میزان گردشگران خارجی این استان امسال نسبت به پارسال رشد ۲۴ درصدی را نشان می دهد و پیش بینی می شود که رویداد “ایران باشکوه” و رویدادهای دیگری از این جنس بتواند اوضاع گردشگری این استان را رونق بدهد.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *