فصل سفر پایان نیافته است

پایان تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان و بازگشایی مدارس در نظر بسیاری از مردم ایران به معنای خاتمه فرصت سفر دسته‌جمعی به نقاط دیدنی کشور است، در حالی‌که یافته‌های صنعت گردشگری نشان می‌دهد سفرهای خانوادگی محدود به زمان خاصی نیست و می‌توان در فصول مختلف و به فراخور برداشت افراد از مفهوم تفریح دسته‌جمعی، از نقاط دیدنی کشور بازدید کرد.

آنچه که باعث شده مردم ایران به‌طور سنتی در پاییز و زمستان کمتر از دو فصل دیگر به سفرهای خانوادگی بروند، تکالیف دانش‌آموزان و وضعیت آب و هوای مسیر سفر نیست. بهانه‌هایی از این دست هرگز نمی‌تواند عاشقان سفر را از دیدن جاذبه‌های گردشگری بازدارد.

کافیست به این نکته توجه کنیم که هدف از یک سفر دسته‌جمعی و گردش خانوادگی چیست تا زمان و مکان مناسب را برای دورهم بودن فراهم کنیم. اغلب مردم معتقدند که مشغله زندگی روزمره در سال‌های اخیر فرصت درکنار هم بودن اعضای خانواده را نسبت به گذشته، محدود کرده است. تحقیقات جامعه‌شناسی نشان می‌دهد که در مناطق شهری ایران دوره حضور اعضای یک خانواده در کنار یکدیگر به‌طور متوسط به کمتر از ۴۰ ساعت در هفته کاهش یافته که البته بخش زیادی از آن مختص زمان استراحت شبانگاهی اعضای خانواده در منزل است. در حالی که سه دهه قبل این شاخص زمانی در خانوارهای ایرانی حدود ۷۰ ساعت در هفته بود.

در واقع انتظارات منطقی و بجای مردم در گذشته از مفهوم گردش و تفریح دسته جمعی باعث شده بود تا با وجود محدودیت شدید امکانات اقتصادی و اجتماعی، سفرکردن راحت‌تر از امروز باشد. پدران و مادران ما به «سفر» بسیار ساده‌تر از ما نگاه می‌کردند، زیرا در نگاه آنها اهمیت «دورهم بودن اعضای خانواده» بالاتر از خود سفر و شرایط جنبی آن بود.

برای مردمان گذشته اگر جمعه پایان هفته و تعطیلات محدود پاییزی و زمستانی، مجال سفر به شهرهای دوردست را فراهم نمی‌ساخت، لااقل فرصت خوبی برای زیارت امامزادگان شهر و خرید از بازارچه‌های اطراف آن بود.

همین الگوی ساده‌زیستی و سَبُک سفری را می‌توان امروزه برای زنده نگاه داشتن فرهنگ گردشگری در فصول پاییز و زمستان به‌کار بست. تماشای برنامه‌های تأتر و سینما، بازدید از موزه‌ها، استفاده از برنامه‌های تفریحی فرهنگسراها، دیدن ابنیه تاریخی و جاذبه‌های طبیعی و زیارتی اطراف محل سکونت ما نیاز به زمانی طولانی و تدارکات سنگین ندارد. تغییر در نگرش ما نسبت به تفریح کوتاه‌مدت پاییزه و زمستانه، باعث می‌شود تا چرخ صنعت گردشگری در این ایام از حرکت نایستد و چراغ مشاغل وابسته به این حوزه بزرگ اقتصادی خاموش نشود.

منبع خبر:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *