روستای خفر، پایتخت کوهنوردی زاگرس

روستای خفر، پایتخت کوهنوردی زاگرس

روستای ییلاقی خفر در جنوبی‌ترین بخش‌ استان اصفهان و در مرز میان این استان و استان کهگیلویه و بویراحمد، در دامنه‌های شمالی رشته کوه دنا واقع شده است. خفر به دلیل موقعیت اقلیمی و جغرافیایی منحصر‌به‌فرد خود، دارای جاذبه‌های بسیار زیبا و کم‌نظیر اکو توریستی در نیمه جنوبی ایران است.

به دلیل واقع‌شدن این روستا در دامنه طبیعت زیبای رشته‌کوه دنا و آب‌وهوای کوهستانی منطقه، انواع گونه‌های گیاهی و جانوری در آن دیده می‌شود. وجود ۱۴ قله بالای ۴۰۰۰ متر، همچنین انواع یخچال‌های طبیعی، آبشارهای متعدد و رودخانه‌های جاری شده از یخچال‌ها چشم‌اندازها‌ی زیبایی به‌وجود آورده است.

اکثر مردم روستا در فصول بهار و تابستان به زنبورداری و باغداری می‌پردازند و باغ‌های سیب در این روستا از جاذبه‌های گردشکری آن محسوب می‌شوند. محصولات محلی و صنایع‌دستی نیز جذابیت‌های خاص خود را دارند.

منطقه خفر با توجه به موقعیت مکانی خود در کوهپایه «قلل دنا» مکانی جذاب برای تیم‌های کوهنوردی و طبیعتگردی است. از مکان‌های دیدنی منطقه می‌توان به آبشار خفر، تنگه دنا‌آسا، غار‌یخی، غار کیخسرو، چشمه سید‌محمد، رودخانه‌های پرآب که از دو سوی روستا عبور کرده و به رودخانه ماربُر می‌ریزند، اشاره کرد. مردم روستای خفر، فارس هستند و به گفته افراد محلی، در گذشته از استان فارس به خفر مهاجرت کرده‌اند. تنها پس از چند روز حضور و معاشرت با مردم خفر درمی‌یابید که خفری‌ها مردمانی مهمان‌نواز، صلح‌جو و صادق هستند و گویی سرشت این سرزمین، زیبایی‌های خود را به خلقیات مردم خفر هدیه داده است.

بافت مسکونی روستا متمرکز و در قسمت نسبتا هموارتری نسبت به پیرامون روستا بنا شده است. بیشتر بناهای مسکونی، ایوان‌دار و همچنان دارای معماری سنتی هستند که با مصالحی همچون خشت، سنگ و چوب بنا شده‌اند. بخش‌هایی از معابر روستا سنگفرش شده‌اند و اثری از زباله، چه در بخش‌های مسکونی و چه در طبیعت خفر به چشم نمی‌خورد که مشخص است مردم خفر با وجود خیل زیاد گردشگر، مشکل زباله را مدیریت کرده‌اند. ضمنا روستا دارای دو امامزاده است که بسیار مورد اعتقاد و احترام مردم روستا هستند.

بر‌خلاف آنچه که در بهار و تابستان به‌چشم گردشگران می‌خورد، خفر زمستان‌های بسیار سرد و پر برفی دارد، به گونه‌ای که اهالی، روستای خفر را «جهنم سفید» می‌نامند. شغل برخی از مردم خفر دامداری است اما مردم روستا بیشتر درآمد خود را از باغداری حاصل می‌کنند. زمین‌های مناسبی برای کشاورزی در خفر وجود ندارد اما خفر دارای سطح وسیعی از باغ‌های میوه شامل آلوزرد، آلو سیاه، سیب و گردو است که خارج از بافت مسکونی روستا و در امتداد نهرهای جاری از قله‌های دنا قرار گرفته‌اند. تعداد معدودی از مردم خفر در کنار باغداری به کندو داری نیز می‌پردازند و مرغوب‌ترین عسل را تولید می‌کنند.

برای دسترسی به این روستای دیدنی از مسیر اصفهان به سمت شهررضا، سپس سمیرم و پس از عبور از حنا به روستای خفر خواهید رسید. طول مسیر از تهران حدود ۷۰۰ کیلومتر است. آبشار خفر در ۵ کیلومتری روستای خفر و بر روی دامنه‌های پرشیب دنا در محدوده‌ای تحت‌عنوان دره قاش‌مستان واقع گردیده است. این منظره زیبا و دلنشین در ۸۰ کیلومتری جنوب غرب سمیرم و در روستای خفر است. ارتفاع این آبشار در حدود ۳۰ متر، واقع در دامنه شرقی دنا است. نسیم مرطوب همراه با وزش باد که با قطرات آب ترکیب‌شده، مانع از نزدیک شدن به آبشار می‌شود و نمای آبشار را حتی از دور، دوچندان زیبا می‌کند.

منبع خبر:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *