قلعه ماران _ بنایی به قدمت اشکانیان

شهرستان رامیان یکی از زیباترین مناطق استان سرسبز گلستان برای طبیعت گردی و ماجراجویی است. تمام کسانی که به گلستان سفر می کنند، برای گشت و گذار در طبیعت بکر و زیبای آن، به رامیان هم سری می زنند. یکی از جاذبه های طبیعی این منطقه که هر ساله طبیعت گردان و کوهنوردان بسیاری را به سمت خود می کشاند، قلعه ماران یا همان دژ تاکی است. با سفر به رامیان و فتح قلعه ماران، با یک تیر دو نشان خواهید زد، اینجا هم طبیعت زیبایی دارد و هم یک محوطه تاریخی از دوران اشکانیان است. کوله بارتان را ببندید و در سفر به قلعه ماران گلستان ما را همراهی کنید.

 

به گلستان که سفر کردید، حتما سری هم به شهرستان رامیان و جاذبه های گردشگری پر تعدادش بزنید. این شهرستان سرسبز در شرق استان گلستان واقع شده و دارای اقلیمی نیمه کوهستانی و جنگلی است. تقریبا تمامی جاذبه های گردشگری این شهرستان از نوع جاذبه های طبیعی هستند. علاوه بر کوه های مرتفع، دریاچه های زیبا، جنگل های انبوه و چشمه های دیدنی، در این منطقه از کشور روستاهای بکر و زیبای بسیاری هم وجود دارند که در سفرتان می توانید از آن ها دیدن کنید یا شبی را در یکی از این روستاها اقامت کنید. در ادامه، یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری رامیان به نام قلعه ماران را برایتان معرفی خواهیم کرد.

آشنایی با قلعه ماران گلستان

حدود ۱۲ کیلومتر که از شهر رامیان، مرکز این شهرستان به سمت غرب بروید، به یک منطقه گردشگری زیبا به نام قلعه ماران خواهید رسید. این قلعه که در حدود ۷۶ کیلومتری از مرکز استان گلستان واقع شده، در واقع یک قله است. قله ای با ارتفاع حدود ۲۴۳۰ متر، که زمانی بر بلندای آن قلعه ای سنگی و غیر قابل نفوذ ساخته بودند. قلعه ماران گلستان نام های دیگری نیز دارد. بسیاری از مردم این مکان را به نام های دژ تاکی، قلعه میران و یا قلعه موران هم می شناسند. به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب و استراتژیک این منطقه از شهرستان رامیان، حاکمان بسیاری از سلسله ها و قبایل مختلف، این مکان را برای حکمرانی خود در طول تاریخ انتخاب کرده اند.

قدیمی ترین تاریخی که برای ساخت قلعه ماران گفته شده، دوران سلسله اشکانیان است. گویا اشکانیان این مکان را به عنوان ییلاق خود در نظر گرفته بودند.

 

طبق گفته برخی از کارشناسان، در دوره تیموریان نیز این بنا مورد استفاده قرار می گرفت. گویا هنگامی که تیمور لنگ و فرزندش میرانشاه وارد شهرستان رامیان می شوند، در قلعه ماران دو دژ دیگر را احداث می کنند. یکی از قلعه ها به نام فرزند تیمور، میرانشاه نام گذاری می شود و از آن به بعد به کل این قلعه، قلعه میران یا ماران می گویند. برخی از حکام عرب و همچنین مغول ها هم چند سالی را در این منطقه حکم رانی کرده اند. بقایای یک زندان باستانی هم در اطراف این کوه دیده می شود که برای تخمین قدمتش باید مطالعات بیشتری بر روی آن صورت گیرد. سرچشمه برخی از رودهای این منطقه در همین کوهستان قرار دارند. رودهای خاک پیرزن، قره چای، پشمکی و جادره از این منطقه آغاز می شوند.

blank
در قلعه ماران با یک تیر دو نشان بزنید!

کسانی که به قلعه ماران سفر می کنند، در واقع با یک تیر دو نشان می زنند. اینجا یکی از بهترین مناطق استان گلستان برای ماجراجویی، طبیعت گردی و کوهنوردی است. هر سال کوهنوردان بسیاری برای فتح قله ۲۴۳۰ متری ماران به شهرستان رامیان سفر می کنند و علاوه بر لذت بردن از طبیعت بکر منطقه، از قلعه باستانی چند هزار ساله آن هم دیدن می کنند. از بلندای این قله، چشم اندازهای بسیار زیبایی را می توان مشاهده کرد. در بلندای قلعه منطقه ای مسطح به مساحت حدود ۳ کیلومتر وجود دارد که می توانید در آن چادر خود را برپا کنید و شبی را زیر آسمان پر ستاره رامیان به صبح برسانید.

 

بهترین زمان سفر به قلعه ماران گلستان

با اینکه برخی از کوهنوردان صعود زمستانه را به این قله ترجیح می دهند، ولی در کل فصل بهار و اردیبهشت ماه، بهترین زمان سفر به قلعه ماران رامیان است. البته صعود به این قله در فصل پاییز و ماه مهر هم لذت زیادی خواهد داشت. در فصل تابستان هم صعودهای زیادی به این مقصد انجام می شود، اما باید شرجی بودن شهرستان رامیان و مسیر جنگلی صعود را در نظر بگیرید.

مسیر دسترسی به قلعه ماران

مسیر اصلی دسترسی به این قلعه تاریخی، از روستای پا قلعه گلستان آغاز می شود. از مرکز این روستا که عبور کردید پس از حدود ۲ کیلومتر باید خودروی خود را پارک کنید (تعدد خودروهای پارک شده، نشان از مبدا مسیر پیاده روی دارد) و مسیر صعود را آغاز کنید. در طول فصول گرم سال، مردم محلی روستای پا قلعه خانه های محلی خود را به گردشگران اجاره می دهند. اگر تمایل داشته باشید، می توانید شبی را هم در یکی از این خانه ها سپری کنید.

صعود به قله از این روستا بسته به توانایی های شما، حدود ۲ تا سه ساعت به طول می انجامد. در ابتدای راه، مسیر خشک است، کمی که پیش بروید با ناحیه ای جنگلی رو به رو خواهید شد و با عبور از جنگل دوباره مسیر خشک و کوهستانی می شود.

بر بلندای قلعه ماران رامیان

برخی از کوهنوردان هم از روستای ییلاقی و بسیار زیبای خاک پیرزن، اقدام به صعود به قلعه ماران گلستان می کنند. از این روستا مسیر کمی طولانی تر است و حدود ۵ الی ۶ ساعت طول می کشد. در روستای خاک پیرزن نیز امکانات اقامتی در طول فصول گرم سال برای گردشگران فراهم است. صعود به قلعه ماران گلستان از مسیر روستای خاک پیرزن، نیازمند آمادگی جسمانی مناسب و تجهیزات کامل کوهنوردی است. پیشنهاد می کنیم که در سفر به به این منطقه، در سر راهتان از یکی دیگر از جاذبه های طبیعی رامیان به نام چشمه گل رامیان هم که در واقع یک دریاچه طبیعی کوچک به عمق حدود ۸۰ متر است، دیدن کنید.

 

مرتبط:

سفر به استان گلستان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *