آیین بیل‌ گردانی

لغو برگزاری آیین بیل‌ گردانی نیم ور محلات

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محلات گفت: آیین ۲ هزار ساله بیل‌ گردانی نیم‌ور محلات امسال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نمی‌شود.

« مهدی لعل‌بار » روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:آیین بیل‌ گردانی جشن شکرانه آب و باروری طبیعت است که هرسال در عصر آخرین جمعه فروردین ماه  با حضور مردم و مسئولان در شهر تاریخی نیم ور محلات برگزار می‌شد اما، به‌منظور حفظ سلامت مردم و مبارزه با ویروس کرونا، برپایی این آیین لغو شده است.
وی بیان کرد: برگزاری پنجمین جشنواره کاچی و باسلوق و آیین بیل‌ گردانی تا  شکست کامل کرونا   به تعویق خواهد افتاد.

جشن بیل‌گردانی نمادی از تشکر الهه آب است و ریشه در فرهنگ آب و آبیاری مردم این خطه حاصلخیز دارد و به اعتقاد مردم منطقه نیم‌ور این آیین، به برکت و زیادی آب در فصل بهار کمک می‌کند.

آیین بیل‌ گردانی
مردم شهر تاریخی نیم ور برای حفظ این رسم معنوی هر سال در مواقعی که مسیر جوی‌های آب توسط گل و لای و یا رشد گیاهان و علف‌های هرز در ماه اسفند و اوایل فصل بهار مسدود می‌شده و آبرسانی به مزارع این شهر به کندی انجام می‌گرفته، با اعلام بزرگان شهر، با مشارکت و یاری یکدیگر به پاکسازی حریم جوی می‌پردازند.
در این آیین، پس ازلایروبی جوی‌های آب، بیل‌گردانان شامل ورزشکاران منطقه به نوبت، هفت بیل مخصوص که به تعبیری برای اسبار باغ‌های انگور به کار می‌رفته است را در دو دسته چهار و سه تایی به یکدیگر بسته و بیل گردانان این بیل ها را با مهارت و قدرت در دو جهت مخالف به‌صورت ضربدری بالای سر می‌چرخانند.
بیل گردانان باید دو دسته بیل به وزن ۳۲ کیلوگرمی را بین پنج تا ۳۰ بار بالای سر خود بچرخانند و در این هنگام با دعا و نیت به حرکت در آمدن هفت آسمان و نزول رحمت الهی قدرتمندی خود را برای مردم این منطقه به نمایش بگذارند.
این جشن چندین روز طول می‌کشد، و قبل از شروع آیین بیل‌ گردانی، لایروبان همراه با بیل‌های خود مراسم رژه را تا محل برگزاری جشن که بر روی سکویی مخصوصی در مرکز شهر نیم ور است، انجام می‌دهند.
قدمت شهر نیم ور به دوران ساسانیان و اشکانیان برمی‌گردد و این شهر باداشتن سابقه تاریخی  دارای آداب و رسوم جالب و دیدنی است.

منبع:ایرنا

مرتبط:محلات _هلند ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *