محور-جهانی-ساسانی

محور جهانی ساسانی نیازمند توسعه زیرساخت برای حضور گردشگران

شیراز-ایرنا– سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در جلسه نهم تیرماه سال ۱۳۹۷ در کشور بحرین با ثبت جهانی محور ساسانی موافقت کرد که با ثبت این محور تعداد آثار تاریخی در استان از چهار به ۱۱ اثر افزایش یافت.

محور ساسانی شامل کاخ ساسانی در سروستان، مجموعه فیروزآباد شامل شهرگور، بنای موسوم به آتشکده و کاخ اردشیر و مجموعه آثار دوره ساسانی بیشاپور کازرون شامل شهر تاریخی بیشابور، نقوش برجسته تنگ چوگان و غار شاپور است.
پیش از این چهار اثر تاریخی فارس به ثبت جهانی رسیده بود که شامل مجموعه پاسارگاد، بقایای باغ های پاسارگاد ، باغ ارم و تخت جمشید است.
سلسله ساسانیان از سال ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی بر ایران حکومت کردند.

مرمت کاخ ساسانی به خوبی در حال انجام است
فرماندار شهرستان سروستان که کاخ ساسانی در این شهرستان قرار دارد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد:در حوزه توسعه زیرساخت‌های کاخ ساسانی در اعتبارات سال جاری توجه خوبی صورت گرفت تا بتوانیم زیرساخت‌های لازم را برای این میراث جهانی فراهم کنیم.
محسن پورزارعی ادامه داد: از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس درخواست کرده‌ایم برخی از مناسبت‌ها را با کاخ ساسانی مرتبط کند که این آثار جهانی بهتر معرفی شود.
وی اضافه کرد: در مسیرهای مواصلاتی منتهی به شهرستان سروستان نیز تابلوهای راهنمای گردشگر را نصب کرده‌ایم و خوشبختانه پس از ثبت جهانی محور ساسانی شاهد حضور بیشتر گردشگران در کاخ ساسانی هستیم.
فرماندار سروستان گفت: برای مرمت بنای کاخ ساسانی نیز یک اکیپ تخصصی در حال فعالیت هستند که بخشی از گنبد اصلی مرمت شده است، مرمت نیز با گچ مخصوصی که از کوه‌های اطراف می‌آورند و در کوره پخته می‌شود صورت می‌گیرد و آماده صادرات این گچ به تمام دنیا هستیم.
پورزارعی  اظهارکرد: کار مرمت کاخ ساسانی به خوبی پیش می‌رود که از شهروندان در نقاط مختلف کشور دعوت می‌کنم از این آثار جهانی بازدید کنند.

سروستان از شهرستان های مرکزی فارس است که فاصله آن با شیراز حدود ۸۰ کیلومتر است.

نگاه مردم به توسعه گردشگری پس از ثبت جهانی محور ساسانی
فرماندار شهرستان فیرزوآباد که شهرگور، بنای موسوم به آتشکده و کاخ اردشیر در این شهرستان قرار دارد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بحث مرمت این آثار جهانی محور ساسانی در توسط کاش‌گران و باستان شناسان که عمدتا ایتالیایی هستند در حال انجام است و بحث استحکام بناها را دنبال می‌کنند.
سید کمال علوی افزود: با توجه به اینکه شهرستان فیروزآباد در محور ترانزیت جاده شیراز- جم- عسلویه قرار دارد، به طور تقریبی حدود هشت تا ۱۰ هزار تردد در روز از این محور صورت می‌گیرد که فراهم کردن زیرساخت‌ها برای حضور گردشگران در این شهرستان ضرورت دارد.
وی ادامه داد: در کنار آثار جهانی محور ساسانی، جاذبه‌های گردشگری زیادی نیز در شهرستان فیروزآباد وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت در جهت رونق گردشگری و ایجاد اشتغال استفاده کرد.
فرماندار فیروزآباد گفت: ثبت جهانی محور ساسانی بر روند حضور گردشگران در این شهرستان تاثیر داشته است به گونه‌ای که میزان حضور گردشگران خارجی در سال جاری نسبت به مدت مشابه چند سال گذشته افزایش یافته و این افزایش قابل توجه بوده است.
علوی افزود: آنجه در شهرستان فیروزآباد نیاز است که مورد توجه بیشتری قرار گیرد، بحث زیرساخت‌ اقامتی است که باید فراهم شود و زمینه را برای حضور بیشتر گردشگران فراهم کند.
وی ادامه داد: در کنار آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری، تولید گلاب، گل و گیاهان دارویی از دیگر ظرفیت‌های موجود در شهرستان فیروزآباد است که می‌تواند جاذبه‌ای برای حضور گردشگران باشد.
فرماندار فیروزآباد با اشاره به اقدامات گذشته برای توسعه بوم گردی در این شهرستان گفت: اعتبارات و تسهیلاتی به بحث بوم گردی پرداخت شده و برخی از اقامتگاه‌ها نیز به بهره‌برداری رسیده است اما نیازمند گسترش بیشتر زیرساخت‌های اقامتی هستیم که در در این زمینه سرمایه‌گذاران باید مشارکت کنند.
علوی اظهارکرد: رویکرد مردم پس از ثبت جهانی محور ساسانی این است که در قالب اشتغال پایدار متناسب با شرایط حفاظت از محیط زیست، بحث گردشگری و بوم گردی را مدنظر قرار دهند.
وی ادامه داد: نگاه و نگرش مردم به سمت توسعه گردشگری سوق پیدا کرده است است که متاثر از ثبت جهانی محور ساسانی است که باید پرداخت تسهیلات و حمایت‌های دیگر در این زمینه مدنظر قرار گیرد.

حود ۹۰ کیلومتر از شیراز به سمت جنوب غربی به شهرستان فیروزآباد می رسیم.

اطلاعات محور ساسانی کازرون دور از دسترس 

غارشاپور، شهرباستانی بیشاپور، تنگ چوگان از مهم ترین آثار در محور ساسانی در شهرستان کازرون در غرب فارس است و فاصله مرکز این شهرستان با شیراز حدود ۱۲۰ کیلومتر است.

با این حال تلاش خبرنگار ایرنا برای مصاحبه با داریوش دهقان فرماندار کازرون برای جویا شدن از اقداماتی که برای محور ساسانی در حوزه کاری وی صورت گرفته، بی نتیجه ماند.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *