مدیریت اربعین

مدیریت اربعین از وزارت کشور گرفته می‌شود؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مذاکره و رایزنی با وزیر کشور درباره مدیریت اربعین خبر داد و از ضرورت ارزان‌سازی سفرهای زیارتی و تشکیل شورای عالی حج و زیارت پس از چند سال تعطیلی به دنبال پیگیری رییس‌جمهور سخن گفت.

محمدمهدی اسماعیلی در مراسم معارفه و تودیع رییس سازمان حج و زیارت که یکشنبه ۲۴ بهمن‌ماه با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد، با اشاره به موضوع و مدیریت حج گفت: این توفیق بزرگ را باید مغتنم بشماریم. حج از آرزوهای هر فرد مسلمان است و خیلی‌ها ممکن است استطاعت آن را پیدا نکنند. در سازمان حج و زیارت به عنوان دستگاه حاکمیتی در طول این دوران خدمات خوبی را شاهد بودیم و هر کسی در این سازمان قرار گرفته به واسطه جو معنوی و روحیه‌ای که حضور در این سازمان می‌طلبد، تلاش کرده و خدماتی داشته است. حتما آقای رشیدیان (رییس پیشین سازمان حج و زیارت) خدمات و کارهای مهمی را در این دوره ماموریتی انجام دادند. آقای رشیدیان تا آخرین لحظه حتی زمانی که حکم آقای حسینی رسانه‌ای شد، مشغول به فعالیت بود.

او ادامه داد: دو سالی است ویروس منحوس کرونا همه را متأثر کرده و همه فعالیت‌ها را دچار اشکال کرده است، حوزه حج از این موضوع بی‌نصیب نمانده، به طوری که ما اعزام به حج واجب را از دست دادیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتخاب رییس سازمان حج و زیارت را از جمله کارهای مهم خود برشمرد و گفت: از ابتدا که مسؤولیت در این وزارتخانه را  شروع کردم به این موضوع فکر می‌کردم و با رییس‌جمهور و نماینده ولی فقیه هم صحبت داشتم. ما بعثه را ستون اصلی سازمان حج و زیارت می‌دانیم و خود را ملزم می‌دانیم این محوریت را مبنا قرار دهیم. دکتر حسینی (رییس جدید سازمان حج و زیارت) برای دوستان انقلابی شخصیت شناخته‌ای دارند، ملاحظاتی در معرفی بیشتر ایشان وجود دارد، اما از حوزه کاری ما کاملا مطلع بودند و سال‌ها فعالیت داشتند. علاوه‌بر اطلاعات و سوابق کاری که از ایشان سراغ داریم، شخصیت روحانی دارند و نویسنده و استاد دانشگاه هستند و در مراکز مهم کشور منشأ فعالیت‌های مؤثری بوده‌اند، منطقه را کاملا می‌شناسند و احاطه دارند. دلایلی بود که ما را بر آن داشت تا زحمت اداره این سازمان را به او پیشنهاد دهیم و از آقای نواب (نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت) تشکر می‌کنم که در این انتخاب ما را همراهی کردند. سوابق آقای حسینی نشان می‌دهد از عهده این کار به خوبی برخواهند آمد و با استعانت از مددهای غیبی و توسل این کار را انجام خواهند داد.

اسماعیلی سپس به تعطیلی چند سالن شورای عالی حج و زیارت اشاره کرد و افزود: سال‌هاست این شورا تشکیل جلسه نداده و رییس‌جمهور چندبار گفتند این شورا را به سرعت تشکیل دهید. امیدوارم این سازمان شرایط را فراهم کند تا سیاست‌های کاری را در این شورا که رییس‌جمهور ریاست آن را به عهده دارد، جلو ببریم.

او همچنین زیارت عتبات عالیات را موضوع مهمی برای این وزارتخانه و کشور دانست و با اشاره به مشکلات آن، گفت: دکتر حسینی باید به سرعت رفع مشکلات این سفرها را در دستور قرار دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس به مدیریت اربعین که از سال ۹۴ از سازمان حج و زیارت گرفته و  به وزارت کشور سپرده شد، پرداخت و اظهار کرد: مذاکراتی با وزیر کشور داشتم که این کار در جای خود محکم‌تر انجام شود و به‌زودی جلسه‌ای برگزار می‌کنیم که سازمان حج و زیارت نقش مهم خود را در اربعین داشته باشد.

او در ادامه با اشاره به مذاکراتی که با سوریه برای ازسرگیری سفرهای زیارتی بین دو کشور صورت گرفت، گفت: مشکلی در اعزام این سفرها داریم که آن هزینه بالا است. باید به ارزان‌سازی کمک کنیم. نباید مشتاقان زیارت به واسطه مسائل مالی از سفرهای زیارتی دور بمانند. در حج و زیارت با مناسک فردی روبه‌رو نیستیم؛ زیارت فضای معنوی جامعه ما را زنده نگه می‌دارد، باید راه‌حل پیدا کنیم. حتما باید فضای زیارتی با مشکلات کمتری روبه‌رو شود.

او افزود: در اربعینی که پشت سر گذاشتیم، در محافل عمومی و خصوصی مدام مورد سوال بودیم که سفر به فلان کشور همسایه چرا این‌قدر راحت است و سفر اربعین این‌قدر دشوار، حتما اشکالات و توجیهاتی دارد، اما سازمان حج باید نقش‌آفرینی کند و پیشنهاد اجرایی داشته باشد. این مسأله مهمی برای ما است که زیارت عتبات عراق و سوریه تسهیل شود.

اسماعیلی ادامه داد: در زمینه حج پیش‌بینی موجود با توجه به گسترش سویه جدید در کشور و کشورهای منطقه که به شدت وخیم است و در ستاد کرونا نیز بررسی کردیم که وضعیت منطقه به مراتب بدتر از کشور ما است، بنابراین نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی برای حج داشت. اگر امکان اعزام داشته باشیم در فضای سبک و با تعداد اندک اتفاق خواهد افتاد، نیازمندیم سناریوهای مختلف را دنبال کنیم تا اگر لازم باشد این کار باشکوه اتفاق افتد آن را انجام دهیم. ما هم در دولت در خدمت سازمان حج و زیارت هستیم.

او افزود: در سایر حوزه‌ها مثل عمره تلاش شود و موانع با حفظ شأن برداشته شود. مردمی که در نوبت عمره هستند استطاعت جسمی و مالی خود را از دست می‌دهند، عمره سازماندهی خوبی را می‌طلبد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس به تشکیل کارگروه ملی زیارت ایران با حضور رییس‌جمهور اشاره کرد و گفت: باید نسبت روشنی بین این کارگروه و شورای عالی حج برقرار شود.

اسماعیلی همچنین به رییس سازمان حج و زیارت سفارش کرد حتما حفظ بدنه کارشناسی را در دستور قرار دهد و در عین حال گفت: هر سازمانی به تغییر نیاز دارد. ‌موانع باید با مدیریت و هماهنگی با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برطرف شود و کارها با محوریت نماینده ولی فقیه پیش رود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اواخر هفته گذشته با صدور حکمی سیدصادق حسینی را به ریاست سازمان حج و زیارت منصوب کرد و به ماموریت علی‌رضا رشیدیان در این سازمان پایان داد.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *