مرمت آسبادهای منطقه حوضدار زابل آغاز شد

رییس پایگاه جهانی شهرسوخته در شمال سیستان و بلوچستان گفت: فاز جدید مرمت آسبادهای منطقه حوضدار زابل با اعتباری افزون‌بر ۲ میلیارد ریال آغاز شد.

مجید کلانوری روز چهارشنبه اظهارداشت: باتوجه به اینکه آسبادهای منطقه سیستان در اولویت ثبت جهانی کشور قرار دارد اقدامات مرمتی با رویکرد تکمیلی آغاز شده تا این مجموعه که کاندیدای ثبت جهانی هستند به بهره‌برداری برسد.

وی گفت: در این فاز از مرمت این آسبادها، تزیینات خشتی بکاررفته در آسبادها مورد نظر است که مختص منطقه سیستان بوده و سایر استان‌های کشور از این ویژگی محروم هستند.

رییس پایگاه جهانی شهرسوخته افزود: آواربرداری، خواناسازی معماری و نیز استحکام‌بخشی قسمت‌های آسیب‌دیده از دیگر اقداماتی است که در این فاز از مرمت این آسبادها در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: آسباد رنده و ارگ ورمال و حوضدار زابل جز این سلسله آسبادهای کاندیدای ثبت جهانی هستند و امیدواریم با ثبت جهانی تحولی در حوزه میراث‌فرهنگی و نیز گردشگری منطقه سیستان ایجاد شود.

به گزارش ایرنا آسبادهای منطقه سیستان با محوریت استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی به عنوان چهارمین اثر این استان در انتظار ثبت جهانی است.

آسبادهای سیستان به عنوان قدیمی‌ترین نوع آسیای بادی در ایران و جهان شناخته می‌شود که پیرامون شهر زابل و در مسیر بادهای ۱۲۰ روزه، بیشتر به صورت منفرد و گاه به صورت دوقلو ساخته شده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

قلعه سب _سالم ترین قلعه ی سیستان و بلوچستان

روستای تمین در سیستان و بلوچستان

نیکشهر ؛ نگین طبیعت‌گردی سیستان و بلوچستان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *