سوئیس

آمادگی سوئیس برای بازگردان آثار تاریخی ایران

سفیر سوئیس در ایران از آمادگی کامل این کشور در شناسایی و بازگشت موارد مشابه محموله قلایچی بوکان به کشور خبر داد.

مارکوس لایتنر درل در بازدید از موزه ملی ایران و دیدار با جبرئیل نوکنده رئیس کل این موزه بازگشت مجموعه آجرهای قلایچی بوکان را مایه مباهات و خرسندی کشورش اعلام داشته و اظهار داشت: این رخداد برای من و کشورم بسیار مهم و رضایت بخش است، چرا که بر این باوریم نگهداری آثار تاریخی-فرهنگی قاچاق و سرقتی در کشور سوییس جایگاهی ندارد.
وی از برگزاری نمایشگاه  آجرهای استردادی محوطه قلایچی بوکان  ابراز خشنودی کرده و گفت: فرصت مناسبی است تا مردم از نزدیک این دستاورد بزرگ فرهنگی را بازدید کرده و سفارت سوییس در تهران از برگزاری این رویداد مهم حمایت خواهد کرد.

لایتنر همچنین از پیشنهاد گسترش روابط همکاری های موزه‌ای ایران و سوییس استقبال کرده و قویا تاکید کرد: برای نقش موزه ها در تامین صلح جهانی ارزش بسیاری قائلیم  و سفارت سوییس در فراهم کردن شرایط لازم برای توسعه روابط و همکاری‌ موزه‌های دو کشور تلاش ویژه‌ای خواهد داشت.

او با  بیان اینکه داوطلب ادامه فعالیت برای بازگشت آثار به یغما رفته  تاریخی و فرهنگی ایرانی به کشور است، گفت: در این خصوص آمادگی کامل داشته، در شناسایی و بازگشت موارد مشابه محموله قلایچی بوکان از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

جبرییل نوکنده ضمن معرفی مختصری از تاریخچه موزه ملی ایران و فعالیت‌های آن در سطوح داخلی و بین المللی پرداخت و گفت: با توجه به شرایط کرونایی از بستر مجازی موزه‌ها با یکدیگر مرتبط هستند و در همین راستا بسیار مشتاقیم تا همکاری‌های خود را با موزه های سوییس گسترش دهیم و به سابقه همکاری موزه ملی ایران با سوییس  از جمله به برگزاری نمایشگاه  هفت هزار سال هنر ایران اشاره کرد.
نوکنده در ادامه از همکاری‌های سوئیس در بازگشت آجرهای استردادی محوطه قلایچی بوکان سپاسگزاری کرده و در شرح این آثار گفت: آجرهای بوکان متعلق به ۹۰۰ تا ۷۰۰ پیش از میلاد و متعلق به فرهنگ مانا است و این اقدام، بازگرداندن بخش مهمی از تاریخ کشور ایران به شمار می آید که منجر به حمایت و صیانت بخشی از میراث بشری شده است. وی از برگزاری نمایشگاهی تحت عنوان آجرهای استردادی محوطه قلایچی بوکان در موزه ملی ایران در آینده خبر داد. رییس کل موزه ملی ایران ضمن قدردانی مجدد از اهتمام سفیر سوئیس در استرداد آثار تاریخی و فرهنگی، خواستار استمرار این تلاش های فرهنگی بشر دوستانه شد.
در ادامه نوکنده مارکوس لایتنر را به شرکت در جشنواره مجازی اقوام ایرانی استان گلستان دعوت کرده تا به معرفی فرهنگ محلی مناطق مختلف سوییس در این رویداد فرهنگی بپردازد، این پیشنهاد با استقبال سفیر سویس مواجه شد.

در ادامه حمید وکیل‌باشی مدیر موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران به معرفی این مجموعه پرداخت و با اشاره به تخصصی بودن آن در حوزه آبگینه و سفالینه ایران  آمادگی خود را برای همکاری‌های مشترک موزه‌ای با همتایانش در سوییس اعلام کرد. سفیر سوییس در تهران این موزه را یکی از زیباترین بناهای ایرانی خوانده و از موارد مطرح شده استقبال کرد.
به گزارش ایرنا، ۴۹ قطعه آجر لعاب‌دار بوکان شب یکشنبه ۳۰ آذر ماه ۹۹ وارد موزه ملی ایران شد. پرونده این آثار فرهنگی ایرنا، با مشارکت و همکاری نزدیک نهادهای حقوقی و فرهنگی کشورهای ایران و سوئیس به ثمر رسید، پس از صدور حکم رفع توقیف در سال ۲۰۱۶ و تحویل آن به سفارت جمهوری اسلامی ایران در برن، سرانجام در آذرماه سال‌جاری به تهران رسید و در موزه ملی ایران جای گرفت.

منبع:ایرنا

مرتبط:

چهارمحال بختیاری _سوئیس ایران

تور سوئیس؛ ۷ دلیل برای سفر به بهشت اروپا

توریسم غذایی در سوئیس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *