مسجد جامع اردستان

مشارکت مردم، حلقه مفقوده توسعه گردشگری اردستان

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: یکی از راه‌های توسعه صنعت گردشگری، مشارکت مردم است که این مشارکت تاکنون در شهرستان اردستان مغفول مانده است.

مهدی مشهدی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: اقدامات زیربنایی که در حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی شهرستان اردستان شروع شده نتیجه آن سال‌های آینده قابل مشاهده خواهد بود.

وی با بیان اینکه مردم و ساکنان در این منطقه باید به این نتیجه برسند که تنها راه درآمدشان تغییر نگاه به حوزه گردشگری خواهد بود، افزود: با توجه به پتانسیل‌های غنی و کاملی که در تمام زمینه‌های حوزه گردشگری و صنایع دستی در شهرستان وجود دارد هیچ صنعتی نمی‌تواند مانند صنعت گردشگری به اردستان کمک کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان تصریح کرد: یکی  از راه‌های توسعه صنعت میراث فرهنگی و گردشگری، مشارکت مردم است و بدون شک مشارکت آن‌ها می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه گردشگری نیز قلمداد شود، ولی این مشارکت تاکنون در شهرستان اردستان مغفول مانده و باید آن را حلقه مفقوده توسعه صنعت و گردشگری اردستان عنوان کرد.

برای احیا میراث فرهنگی در روستا راهی جز ورود بخش خصوصی نیست

مشهدی در ادامه در خصوص عمارت روستای امیرآباد در بخش زواره با بیان اینکه این بنا یکی از ابنیه‌های تاریخی و ارزشمند زمان قاجار است که شامل بخش‌های مختلف از جمله شاه نشین، اتاق انبار و سیلو ذخیره آذوقه است و در سال ۱۳۸۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، گفت: کاخ دو طبقه امیرآباد زواره به دست سهام السلطنه قاجار که از محافظان مسیر راه‌های این منطقه بوده در زمان سلطنت ناصرالدین‌شاه ساخته شد.

وی با بیان اینکه شورای روستا معتقد هستند این کاخ در مالکیت اهالی روستا است و مستنداتی نیز در این خصوص دارند، خاطرنشان کرد: تاکنون سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احیای این بنای ارزشمند به اداره مراجعه کردند، ولی به دلیل اینکه شورای روستا همکاری‌های لازم را ندارد نتوانستیم اقدام مؤثری انجام دهیم. از طرفی به دلیل وجود تزئینات، نقاشی و گچ‌بری‌های ارزشمند با اعتبارات استانی و حتی ملی نمی‌شود این بنا را مرمت تخصصی کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اردستان با بیان اینکه اهالی و شورای روستا باید قبول کنند که تنها راه احیای این بنا ورود بخش خصوصی است، گفت: در سال‌های گذشته این بنای تاریخی که به یک ویرانه تبدیل شده و خیلی از قسمت‌های آن تخریب شده بود توسط اداره میراث فرهنگی مرمت شد و این عمارت از نظر سازه‌ای هیچ مشکلی ندارد و هیچ تخریب نگران کننده‌ای که حیات آن را به خطر بیندازد در آن وجود ندارد.

مشهدی تصریح کرد: متأسفانه ۲ سال قبل اعتبار ملی خوبی برای این بنا در نظر گرفته شد که به واسطه آتش‌سوزی کاخ سرهنگ آباد، آن اعتبار تغییر ردیف می‌دهند و برای کاخ سرهنگ آباد خرج می‌کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از بناهای تاریخی شهرستان موضوعات مشابه ای دارند و برای احیای آن‌ها درگیر همکاری اعضای شورای روستا هستیم، گفت: این‌گونه بناها نهایتاً چند سال دیگر به دلیل شرایط جوی و دیگر موضوعات از بین می‌رود و تنها راه احیای بناهای تاریخی و میراث فرهنگی در روستا ورود بخش خصوصی است که باعث پیشرفت خود روستا نیز می‌شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

مسجد جامع اردستان

اردستان شهری کهن در جنوب دشت کویر مرکزی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *